Pagina 1 van 2
Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: di feb 18, 2020 08:37
door Ron0182gouda
Goedemorgen Scarpers.
Allereerst me even voorstellen. Kom uit Gouda en begonnen ooit met een GTV , daarna een reeks van Alfa sprint, 75, 156, Op het ogenblik ben ik een Junior 1600 aan het restaureren tot op he laatste schroefje.
Overgaand naar de vraag. Mijn vriendin heeft een Mito 1.3 jtdm. Bij koude start walmt en braakt hij veel blauwe rook uit, wat zou duiden op onvolledige verbranding. Hij loopt dan ook op 3 poten. In gedachten dat een verstuiver achter blijft zijn deze door de garage uit genomen en naar een injectie specialist gestuurd, Hier kwam uit dat 1 verstuiver wat bleef na druppelen , vervangen dus. Zou je denken dat is opgelost, maar helaas . De vervangen verstuiver heeft niet geholpen, de auto rookt de eerste kilometers verschrikkelijk totdat hij warm wordt, dan komt de andere cilinder er ook bij. Iemand een idee, mijn garagist kon ons niet verder helpen, dan een totaal revisie van de motor, wat me onlogisch lijkt met 140 000 km
Met dank alvast
ROn
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: di feb 18, 2020 08:55
door frankalfa
Compressie onvoldoende/druk te laag de 1e kilometers?
Toegegeven 140K is weinig maar rondje compressie meten zou uitsluitsel moeten geven over de staat van kleppen en zuigerveren ic de afdichtingen.
Lijkt me echter het probleem van de garage die de eerdere diagnose stelde/'reparatie' deed?
Grtz,fRank
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: di feb 18, 2020 09:39
door Ron0182gouda
Bij navraag blijkt idd dat er minder compressie is in 1 cilinder. Vraag is echter hoe komt het dat dan de cilinder na de 1e kilometers weer wel meer compressie krijgt.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: di feb 18, 2020 12:00
door Carloz
Dan wordt de motor warm en ontsteekt de betreffende cilinder wel.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: di feb 18, 2020 12:02
door Carloz
Dus hoeft niet meer compressie te krijgen om toch te gaan ontsteken.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 08:48
door boessie
Gloeibougies allemaal in orde?
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 15:00
door frankalfa
Dus hoeft niet meer compressie te krijgen om toch te gaan ontsteken.
Bij een betere afdichting (door opwarmen van t blok) is er minder lekverlies en dus een betere compressie..
Grtz,fRank
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 15:04
door Carloz
@ frankalfa: maar dat hoeft die niet.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 16:42
door frankalfa
Want?
Grtz,fRank
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 18:21
door Carloz
Het feit op zich dat de motor warmer wordt zorgt ook dat de onwillige cilinder mee gaat lopen / beter gaat ontsteken.
Voor ontbranding is brandstof, zuurstof en de ontstekingstemperatuur nodig. De branddriehoek.
Ik had bijvoorbeeld in mijn Range Rover een VM diesel met een kapotte gloeiplug: starte prima op 3 cilinders incl. rook en vrij snel kwam door het oplopen van de temperatuur nr. 4 erbij en de rook was weg.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 18:29
door Dirk-33
De temperatuur in de verbrandingsruimte moet voldoende hoog zijn voor zelfontbranding.
Temperatuur verkrijg je door compressie (samen drukken van lucht=hitte) maar bij een koude motor is dat niet genoeg en doen je gloeibougies het zaakje helpen door extra te verwarmen. In dit geval niet voldoende, want je hebt te weinig compressie en de diesel wil niet ontsteken. Alle onverbrande diesel kucht en walmt naar buiten.
Na een tijdje half mee te doen en de rest die wel werkt, gaat die ene cilinder toch warm genoeg worden. Dan ontsteekt (ontbrand, ook goed) de diesel wel en gaat de cilinder meedoen. Als t eenmaal loopt, dan loopt t ook.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 19:26
door Carloz
Precies dat.
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 19:37
door Hansromeo
Dus gloeibougies checken is het advies
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: wo feb 19, 2020 22:56
door Carloz
Dat sowieso
Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt
Geplaatst: vr feb 21, 2020 11:38
door Ron0182gouda
Gloeibougies zijn gecheckt en waren in orde. Ik zelf denk dat het probleem mechanischer is doordat ook de compressie minder is in 1 van de cilinders. Om er achter te komen welke component nu hiervoor verantwoordelijk is moet dus onderzocht gaan worden. Das nogal een klusje vrees ik. Overigens manifesteert het probleem zich vele malen minder als de buitentemperatuur rond de 10 graden is.