Pagina 1 van 1

159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: di jun 02, 2020 21:18
door Stef33
Gisteren ging het motorstoringslampje branden, maar tijdens rit naar huis eigenlijk niets van gemerkt.

Net uitgelezen: P2237
O2 Sensor Positive Current Control/Open Bank 1 Sensor 1

Fout nu wel ge-reset en lampje blijft nog uit na een kort ritje.
Echter wel onderweg data bekeken en signaal sensor 1 stond permament op 0V. Signaal sensor 2 reageerde wel op belasting, naar ca. 0.85V bij belasting of constant of stationair, naar 0V bij afremmen op motor.

Dus lambda sensor stuk? Of kan het nog een defecte draad zijn?

En welke lambda is het dan deze "Bank 1 Sensor 1"? Waar vind ik hem en is het eenvoudig te testen/door te meten of de sensor stuk is?

Als ik dit goed begrijp zou het dus om de sensor voor de katalysator gaan? Dat zou dus de sensor net na de turbo zijn die je eenvoudig van bovenaf kunt bereiken?
https://www.obd-codes.com/p2237


Het gaat dus om een 159 1750TBi uit 2010.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: di jun 02, 2020 21:25
door Dirk-33
Geen idee hoe deze auto in elkaar steekt, maar normaal gezien heb je een lambda voor, en een lambda na je katalysator.

Die voor je katalysator hoort te pendelen tussen 0,1 en 0,9 volt, dus dat moet dan wel sensor 2 zijn.

De lambda na katalysator hoort vrij stabiel 0,46 te laten zien. Dat betekent dat je katalysator zijn werk doet.

Als dat dan de overgebleven sensor 1 is, die strak 0 geeft, dan lijkt mij dat er inderdaad een kabelbreuk is of een kapotte sensor. Ik zou eerst naar de bekabeling kijken.

Maargoed dan ga ik er wel vanuit dat sensor 2 dus voor kat is, sensor 1 na kat en dat je een nog katalysator hebt.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: wo jun 03, 2020 11:27
door Stef33
Sensor 2 pendelt niet bij constante stand gaspedaal. Bij stationair staat hij permanent op ca. 0.85V, alleen bij afremmen op de motor (inspuiting stilgelegd?) gaat het signaal naar 0.

Als Sensor 1 die voor de katalysator is zou dit dan een mogelijke uitleg kunnen zijn?
- Sensor 1 stuk is (of draad) zodat ECU in noodloop gaat en dus wat te rijk regelt
- door het te rijke mengsel geeft sensor 2 (na kat?) een te hoog signaal (0.85V i.p.v. 0.45V)
- Bij gas los stopt de inspuiting en gaat dus ook sensor 2 naar 0V (tijdelijk arm)

Beetje gebaseerd op dit verhaal:
https://www.tiepie-automotive.com/nl/ar ... r-zirconia

Ook las ik ergens dat een mogelijke oorzaak van defect raken sensor een hoog olieverbruik is. Nu heb ik een tijdje geleden problemen gehad met de carterventilatie waardoor het olieverbruik erg hoog was (inmiddels is dit al weer een tijd geleden helemaal opgelost). Mogelijk toch een negatief effect op de sensor gehad, waardoor hij er nu alsnog mee stopt?

Gelijk even bij Tuynder gekeken en die hebben voor dit type Alfa een aantal lambda sensoren, echter voor de voorste alleen een originele van 150 euro?
55204005 LAMBDASONDE (VOORSTE) SPR.STUK

Verder hebben ze nog 4 modellen, van origineel (46750241) tot universeel 4-draads die variƫren van 50 tot 140 euro en die als elkaars alternatief gegeven worden. Maar die zijn dan alleen voor na de katalysator geschikt?

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: wo jun 03, 2020 11:40
door Rob75
Het kan natuurlijk de sensor zijn, maar er schijnt ook een probleem met de connector te zijn. Slecht contact of verbinding naar massa.
Je kunt dit meten op connector/sensor zelf.

Succes,
Rob

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: wo jun 03, 2020 22:40
door Stef33
Connector en bedrading lijken op eerste gezicht in orde.
Connector met wat WD40 ingespoten en flink wat keren in/uit elkaar, geen effect.
Sensor is een 5-draads (breedband) type, dus inderdaad niet vervangbaar door de andere tuynder typen.
Weerstand van het verwarmingselement is ca. 4 Ohm.
Bij een korte stationair test geeft sensor 1 nog steeds 0V, maar sensor 2 geeft nu ca. 0.45V, met een kleine variatie.
Lostrekken voorste sensor geeft geen verandering in de signalen.
Dus ik ga nu uit van defecte sensor.

Nu nog even loskrijgen. Een normale steeksleutel 22 krijg ik er zo niet recht op, geen ruimte. Van het weekeinde eerst eens hitteschild van turbo verwijderen, dan ontstaat er hopelijk iets meer ruimte. Als het moet kan ik nog de stekker van de kabel halen en er dan een ringsleutel of pijpsleutel op zien te krijgen. Griptang of Bacho kan natuurlijk ook nog. En nu alvast wat kruipolie er op gespoten. Iemand nog tips om de sensor los te krijgen?

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: do jun 04, 2020 09:12
door Roland Artc88
De uitlaat er omheen verwarmen, dan de sleutel er goed op zetten en los slaan (laten schrikken) met een stevige klap van de hamer. Ik weet niet of dit de manier is waarop de guru's het hier doen. Maar voor mij heeft dat altijd goed gewerkt.

Let er wel op dat je echt de goede maat sleutel hebt met een behoorlijk nauwkeurige passing. Het materiaal van bepaalde lambasondes is soms redelijk zacht. Dus als je te veel speling tussen de lambda en de steeksleutel hebt, is de kans op doldraaien aanwezig. Wees niet bang het goed heet te maken.

Jouw eigen idee om de kabel door te knippen is een goed idee. Dan kun je er namelijk een ringsleutel op zetten, dat verkleint de kans op doldraaien aanzienlijk. Persoonlijk zou ik wel een platte ringsleutel gebruiken (zoals op een steek-ring sleutel zit) i.p.v. een getrapte ringsleutel (zoals veel ring-ring sleutels), omdat de kans aanwezig is dat een getrapte variant roteert bij de klap van de hamer. Daarmee vergroot je de kans op doldraaien juist weer (en potentiƫle zere vingers).

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: do jun 04, 2020 09:22
door Giulia1300ti
om een lamda sonde te verwijderen heb ik een lange 22mm dop gekocht en deze in de lengte doorgeslepen. zoals deze bijvoorbeeld:

https://www.techniekwebshop.nl/dop-voor ... gKKyfD_BwE

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: do jun 04, 2020 10:05
door Stef33
Dank voor de tips.

Ruimte rond de sensor is helaas beperkt, dus met een hamer op de sleutel slaan wordt wel lastig vrees ik. Kan nog eens kijken of het nog helpt om een leiding van de luchtinlaat te verwijderen. Ringsleutel heb ik in rechte en getrapte uitvoering bij de hand, dus kan kijken welke er het best op gaat.

Die dop ziet er mooi uit, en prijs valt (zeker in verhouding tot prijs sensor) ook nogal mee, zelfs met verzendkosten er bij. Alleen lijkt hij op het oog nog aan de korte kant, sensor is vrij lang.

Edit: Als je de kabel afknipt is die sleuf in de dop ook niet nodig, dus die opmerking maar verwijderd. :wink:

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: do jun 04, 2020 10:20
door Giulia1300ti
Heb zelf niet zo'n dop gekocht, maar een "gewone" lange dop en die dan in de totale lengte door geslepen tot ik een ruime sleuf had (zoals in de dop in de link), met die dop was het mogelijk om de sonde los te krijgen, ok het was niet op een alfa maar een renault megane, maar de ruimte was net zo krap. kon beide sondes (voor en na de kat) los krijgen. Ik heb de kabel niet hoeven afknippen en met dezelfde dop ook weer de nieuwe sonde geplaatst

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: di jun 09, 2020 22:49
door boessie
Heb je WD40 als kruipolie gebruikt dan ben je kansloos, IMAL moet je hebben (verkrijgbaar bij oa. GAMMA).
Bosch nummer van de regelsonde is 0 258 017 111.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: do jun 11, 2020 10:43
door Roland Artc88
Heb je WD40 als kruipolie gebruikt dan ben je kansloos, IMAL moet je hebben
Wat is het verschil / waarom werkt WD40 niet?

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: vr jun 12, 2020 11:30
door Stef33
WD40 is oorspronkelijk ontwikkeld om vocht te verdrijven, maar het kruipt en smeert ook wel wat, meningen daarover verschillen nogal (zoek maar eens op internet). Je kunt er ook mee schoonmaken. Het is dus van alles wat, maar niet noodzakelijkerwijs het beste voor alles.

Inderdaad gebruik ik ook liever IMAL om bouten (of sondes ;-) ) los te maken. WD40 pas ik meer toe om bijv. licht vervuilde elektrische contacten te reinigen en beschermen. Daar moet je dus zeker geen IMAL voor gebruiken, daar ziet grafiet in wat sluiting zou kunnen veroorzaken.

De 'dure' Tuynder sonde was inderdaad het juiste model voor voorste lambda, alfa nummer 55204005. Bosch nummer inderdaad 0 258 017 111, dit staat in het metaal van de sonde gegraveerd.

Het is overigens een 6-draads lambda sensor. Alleen zit de weerstand in de connector en gaan er 5 draden van connector naar sensor. Van connector naar ECU gaan 6 draden.

Uiteindelijk de speciale dop bij de lokale Brezan aangeschaft, was maar iets duurder dan de webshop (als je de verzending meerekent) en gegarandeerd volgende ochtend in huis. En je steunt ook nog eens de lokale ondernemer. ;-)

Alleen was het lostrekken met deze dop helaas niet mogelijk. Door de grote opening draait deze bij veel kracht toch nog over de sensor. Dus alsnog de stekker afgeknipt en dan kon ik achterlangs de luchtinlaat net een getrapte ringsleutel (met een rechte ging het niet) er op krijgen. Er was maar heel weinig ruimte en kon slechts een slag van een paar graden maken, maar dat was dus genoeg om net even dat eerste tikje los te geven. Alternatief was demonteren deel van luchtinlaat, maar dat bleek dus niet nodig. Daarna lukte het wel om met die dop de sensor te verwijderen en ook de nieuwe op moment vast te zetten.

Na resetten storing is deze nu niet meer teruggekomen na een aantal ritjes. Alleen bleef de sensor 1 waarde in de Torque Lite app nog steeds op 0V staan. Probleempje van mijn el-cheapo bluetooth OBD2 of van die app? En de eerste ritjes na opwarming een rare verbrande noot lucht. Opbranden vet of coating op de nieuwe sensor? Dat is nu wel weer over.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: ma jun 15, 2020 09:19
door Roland Artc88
Mooi dat het gelukt is om hem los te krijgen!

Wel balen van de waarde. Wat ga je nu doen? Gewoon rijden?

Bedankt voor de IMAL tip en toelichting, zal het eens proberen.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: zo jan 10, 2021 13:16
door SpecialVeloce
@stef33

Is deze storing bij jouw ook na langere tijd weg gebleven ?

Ik heb hier een paar keer last van gehad.

P1135 dit is het warmte element intermittent problem
P2237 no signal

Na een maandje niets gisteren alleen P2237

Dit treedt alleen op bij gas los voor een bij een stoplicht.

Ik moet zeggen dat ik er nooit last van heb gehad sinds anderhalve maand geleden dat ik de downpipe had gedemonteerd (ik ging een malletje maken van de Kat downpipe), je zou zeggen dat ie dan geen goed contact maakt. Maar de stekker is in orde.

Zou dit een lek kunnen zijn ? De V-band zit goed (ik kan het nogmaals controleren)
Een sensor kan altijd stuk gaan. Tis wel toevallig.

Re: 159 1750TBi, Lambda sensor

Geplaatst: ma jan 11, 2021 12:12
door Stef33
Ja, storing is bij sinds het vervangen van de sensor weggebleven.
Storing was daarvoor wel permanent. Lijkt mij dat een niet-permanente storing op iets anders kan duiden dan defecte sensor? Of de sensor moet zo op zijn einde zijn dat hij gas los voor een stoplicht net geen signaal meer geeft? (geen idee of dat kan)