Pagina 1 van 1

Stationair/nullast regelaar testen

Geplaatst: di jun 16, 2020 10:45
door Shandro
Ik heb bij warme motor een vrij hoog stationair toerental.

Is er een manier om de nullast regelaar te testen? Of kan een mankement aan dit onderdeel alleen uitgesloten worden door uitwisselen?

Het gaat om nr 6.

https://7zap.com/en/catalog/cars/Alfa%2 ... 255s04.2-0

https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 8480.html

Re: Stationair/nullast regelaar testen

Geplaatst: di jun 16, 2020 21:47
door AR823
Dit wordt ook wel de stappenmotor genoemd, als je de stekker losmaakt bij draaiende motor,
zou je duidelijk verschil moeten horen. Dan weet je dat hij werkt.
Verder werkt hij op vacuum, dus alle slangen en aansluitingen controleren.
De klacht is meestal dat het stationair toerental erg op en neer gaat, maar hij is makkelijk te reinigen,
want er zitten alleen wat excentriekjes met veertjes in. Inspuiten met remmenreiniger en met een schroevendraaiertje
wat heen en weer laten springen en met perslucht schoonblazen. Een beetje WD40 erin en zou weer goed moeten zijn.

Re: Stationair/nullast regelaar testen

Geplaatst: do jun 18, 2020 07:26
door DJ
Als je het bosch nummer in tikt op youtube vindt je dan niet een of andere mooie tutorial?
Ben ook wel eens met dat apparaat in de weer geweest en volgens mij toen handige info daar gevonden. Weet het fijne er niet meer van. Te lang geleden.
Kan zijn dat hij te ver open blijft staan en dat je daarom hoog toerental hebt. Andere oorzaken kan ook. Maar knijp de rubber slang naar de stationair regelaar eens flink af en kijk of dat verschil maakt. Heb je mooie botte kunststof tangen voor, die zijn er voor bedoeld. Maar lijmklem of vicegrip tang kan ook. Of 2 twee stukjes hoeklijn met 2 boutjes en moertjes tegen elkaar trekken. Whatever.

Gr
DJ