Pagina 1 van 1

Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: wo jul 08, 2020 13:11
door superjesse
Goedemiddag,

Recent heb ik mijn alfetta APK laten keuren en mag nu officieel de weg op.
Nu constateer ik dat ze best wel wat blauw walmt en olie verbruikt.

Ik ben van plan komende winter de motor te reviseren, maar zijn er tot die tijd nog lapmiddeltjes die ik kan gebruiken zodat ze een wat minder overheersend aroma achterlaat?

Ik gebruik nu trouwens Kroon HDX 20W50.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: wo jul 08, 2020 14:25
door Dirk-33
Je hebt van die wonderolie toevoegingen bij elke automaterialen zaak. Normaal geen aanrader maar als je m toch gaat reviseren zeker het proberen waard.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: wo jul 08, 2020 21:04
door AR1300GTJ
Kijk even of hij juist onder belasting walmt (zuigerveren) of bij afremmen op de motor en daarna gas geven (klepseals).
Het laatste, klepseals kun je vervangen zonder de cilinderkop te demonteren. Is een poging waard als dat het is.
Die wondermiddeltjes (STP ed ) werken niet of amper. Je hebt de goede olieviscositeit voor die motor dus dat zou het niet kunnen zijn. Oliedruk wel ok? (ivm je lagerslijtage ed).

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: do jul 09, 2020 08:18
door superjesse
Kijk even of hij juist onder belasting walmt (zuigerveren) of bij afremmen op de motor en daarna gas geven (klepseals).
Het laatste, klepseals kun je vervangen zonder de cilinderkop te demonteren. Is een poging waard als dat het is.
Die wondermiddeltjes (STP ed ) werken niet of amper. Je hebt de goede olieviscositeit voor die motor dus dat zou het niet kunnen zijn. Oliedruk wel ok? (ivm je lagerslijtage ed).
Vooral bij hoge toeren onder belasting, zuigerveren dus.
Voldoende oliedruk volgens het standaard metertje. Bij koude motor iets meer dan bij warme motor maar dat lijkt me logisch.

Toch van het winter maar een complete revisie doen met nieuwe zuigers en bussen.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: do jul 09, 2020 08:36
door DJ
Als motor lang heeft stil gestaan kunnen de zuigerveren vast zitten.
Maar hoe die los te krijgen zonder motor open te halen heb ik niet zo heel veel ideeen over.
Misschien eens lange rit (op snelheid) maken zodat alles goed door warmt en de koolaanslag verbrand.
(Dld de 31 langs de grens is hier goed voor :wink: )
Mogelijk zijn er ook middeltjes die je op de zuigers kan zetten om vuil in de zuigerveer sponningen op te lossen? (hydrauliek olie maakt fantastisch schoon, atf schijnt daar ook goed voor te zijn)
Daarna wel goed olie afzuigen en keer extra olie verversen. En reken op een enorme rookwolk uit de uitlaat eerste kwartiertje, agv olie die de uitlaat in is gelopen....
Ik ben wel eens iets te enthousiast geweest met olie op de zuigers gieten voor het starten na lange stilstand van de motor, mwa....nieuwe paus was er niks bij :lol:

Het kunnen natuurlijk ook gewoon versleten zuigerveren en hoonpatroon zijn. Maar aangezien oliedruk goed lijkt (ook nog eens meten met mechanische oliedrukmeter) en motor niet pluimt bij gas los (klepgeleiders en klepseals dus ok?) lijkt blok niet heel erg versleten te zijn? Dus poging waard om te proberen of het vastzittende zuigerveren zijn.

Gr
DJ

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: do jul 09, 2020 09:02
door superjesse
Zeker een poging waard, had inderdaad wel een oliepietje gebruikt voor de eerste start.
Er zit wel een vreemde toerengerelateerde ratel in het blok.
Kleppen zijn gesteld en de ketting staat strak, dat kan het in mijn beleving niet zijn.

Heb afgelopen weekend ongeveer 400 km gereden op de Nederlandse snelweg.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: do jul 09, 2020 11:16
door sebastiaan
Je kunt forté motor flush proberen, netjes volgens de gebruiksaanwijzing, achteraf verversen. En daarna er gewoon mee gaan rijden. Heeft bij mij geholpen met een Audi A2 met hoog verbruik door (waarschijnlijk) vastzittende zuigerveren, die ging van 1 liter op 800 naar 1 liter op 3000 ongeveer.

Baat het niet.... Etc.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: do jul 09, 2020 21:50
door DJ
Je kunt forté motor flush proberen, netjes volgens de gebruiksaanwijzing, achteraf verversen. En daarna er gewoon mee gaan rijden. Heeft bij mij geholpen met een Audi A2 met hoog verbruik door (waarschijnlijk) vastzittende zuigerveren, die ging van 1 liter op 800 naar 1 liter op 3000 ongeveer.

Baat het niet.... Etc.
Proberen waard zou ik zeggen.
Of je moet toch sowieso deze winter het blok open gaan trekken.
Dan zou ik er verder niet al teveel aandacht aan besteden en gewoon oliepeil in de gaten houden tot die tijd.
Maar simpel experiment om te kijken of toch verbetering kan bereiken met weinig moeite is ook leuk.

Gr
DJ

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: ma jul 13, 2020 06:47
door Matteomeubel
Zeker een poging waard, had inderdaad wel een oliepietje gebruikt voor de eerste start.
Er zit wel een vreemde toerengerelateerde ratel in het blok.
Kleppen zijn gesteld en de ketting staat strak, dat kan het in mijn beleving niet zijn.

Heb afgelopen weekend ongeveer 400 km gereden op de Nederlandse snelweg.
Dat geratel kan de onderste, niet verstelbare ketting zijn. Mij is gezegd me er niet te druk om te maken.
Vastzittende zuigerveren is idd een goede optie, dat hadden mijn beide Giulietta's ook na een lange lange slaap.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: di jul 21, 2020 20:29
door RubensGiulia
Mijn giuul rookt ook wel aardig in de hoge toeren. Vind dat niet zo erg, maar hij stinkt wel volgens veel mensen #-o :mrgreen: en daar ben ik het ook wel mee eens. Hoop een keer tijd en geld te hebben om de 2l op te bouwen :jumping:

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: di jul 21, 2020 20:51
door Jens Hoorn
Motoren die lang stil hebben gestaan, zijn vaker wat rokeriger(?) dan wanneer ze geregeld lopen.

Mijn Giulia had, na dik 15jaar stilstaan, ook dikke rookpluimen. Dit wordt al minder sinds ik hem nu zo'n 800km voor dagelijks gebruik heb gepakt.

Maar slijtage ga je inderdaad niet oplossen met middeltjes. Zoals al gezegd; als je de boel toch los haalt, moet je er niet teveel aan willen doen.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: di jul 21, 2020 21:25
door AR823
Tegenwoordig zijn er echt wel goeie spullen voor dit soort problemen.
Een set bestaat uit 4 flessen, een motorflush, een voor in de tank (zodat het ook van die kant werkt),
een fles voor bij de nieuwe olie en een toevoeging die alle seals soepel maakt , speciaal ook de klepseals!
Kijk op voordeauto.shop Hij geeft persoonlijk advies en alles werkt echt.
Ik was zeer sceptisch over de middelen om een lekke koppakking te repareren, inmiddels diverse gedaan
en met succes. De eerste heeft er al 40.000km opzitten zonder problemen.

Re: Olieverbruik 1.8 nord

Geplaatst: wo jul 22, 2020 09:17
door Carloz
Gewoon een litertje ATF er bij, dat is pas een wondermiddel. Misschien helpt het de olieschraapveer weer aan het werk te zetten.
En dan na een niet al te wild ritje waarbij alles goed warm is geworden weer verversen

Al die flesjes blablabla is meest geldklopperij.