Wat wil je bereiken met de elektronische ontsteking?
- Nooit meer problemen met contactpunten.
- Start problemen oplossen.
-Timing problemen met de verdeler oplossen.
- Verbetering rijgedrag.
- Verlaging brandstofverbruik.
- Emissie problemen oplossen.
- Vermogens problemen.
-etc.
Er zijn 3 onderdelen die je elektronisch kunt regelen.
De volgende modules bestaan hiervoor.
1 contactpunt- vervanger
2 ontstekingstiming modules
3 gecomputeriseerde ontstekingsdrivers
4 gecomputeriseerde verdelers
Van belang is om te weten dat de standaard bobine van een contactpuntgestuurde ontsteking ongeveer 4 Ohm is. (zie: 1)
1 Contactpunten kun je vervangen door een zogenaamde contactpuntvervanger; zoals van Accuspark (
http://accuspark.nl ) en Pertronix (
https://www.edsclassic.nl ).
Deze modules installeer je op de plaats van de contactpunten in de bestaande verdeler.
De nauwkeurigheid van de verdeler blijft.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 2 OHM (zie: 1)
Kenmerken: geen contactpunten meer vervangen, temperatuur ongevoelig (zie: 1) en lichte verbetering van de vonk.
Te combineren met:
2. ontstekingstiming modules
3. gecomputeriseerde ontstekingsdrivers
2 Met ontstekingstiming modules kun je het ontstekingstijdstip regelen; zoals van Jaycar (
https://www.jaycar.com.au/programmable- ... m/p/KC5442)
Deze modules plaats je tussen de verdeler en de bobine en zet het vervroegingsmechanisme in de verdeler vast.
Voor de timing wordt gebruik gemaakt van een 3D map met 100 waarden (of meer) hetgeen een hoge nauwkeurigheid geeft.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 1 of 2 OHM (zie: 2)
Kenmerken : nauwkeurige ontstekingstiming, temperatuur ongevoelig (afhankelijk van plaatsing) en verbetering van de vonk.
Te combineren met:
1. contactpunt- vervanger
3. gecomputeriseerde ontstekingsdrivers
3. Gecomputeriseerde ontstekingsdrivers: zoals van SkyFire (
https://www.skyfireignition.nl/ ) geven naast de voordelen van een krachtige vonk ook de mogelijkheid om andere problemen op te lossen.
Deze modules plaats je tussen de verdeler en de bobine .
De nauwkeurigheid van de verdeler blijft gelijk, eventuele fouten in de ontstekingscurve kunnen gecompenseerd worden (optioneel).
Er wordt gebruik gemaakt van een 3D map met 100 waarden (of meer) hetgeen een hoge nauwkeurigheid oplevert.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 0,5 of 0,25 OHM (zie: 2)
Voor optimale rijeigenschappen worden deze ontstekingsdrivers met instellingen op basis van motorcode geleverd.
Hierdoor is een optimale aansturing van de bobine mogelijk, hetgeen resulteert in een superieure vonk onder alle omstandigheden. (tot 4X meer energie in de vonk t.o.v. andere bobinedrivers.
De motor loopt trillingvrij, geeft meer vermogen omdat elke verbranding plaats vindt.
Een tweede curve voor bv. LPG is mogelijk.
De extreme vonken zorgen voor een uitstekende verbranding waardoor de emisiewaarden (CO, HC, etc.) sterk dalen.
Kenmerken: nauwkeurige ontstekingstiming, temperatuur ongevoelig (afhankelijk van plaatsing zie: 2) , sterke verbetering van de vonk (geeft brandstofbesparing, soepelere rijgedrag etc.).
Te combineren met:
1. contactpunt vervanger
2. ontstekingstiming modules
4. gecomputeriseerde verdelers
4. Gecomputeriseerde verdelers combineren de contactpuntvervanger en ontstekingstijdstipregeling. Zoals: 123 (
https://123ignition.com ) en CSI (
http://www.csi-ignition.nl )
Voor de timing wordt gebruik gemaakt van een 2D map met ongeveer 4 tot 6 waarden hetgeen een minder hoge nauwkeurigheid levert dan een 3D map.
Afhankelijk van de noodzakelijke vervroeging van een bepaalde motor kan het zijn dat deze niet gehaald wordt door de gecomputeriseerde verdelers.
Tweede curve voor LPG mogelijk.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 2 OHM (zie: 1)
Kenmerken: geen contactpunten meer vervangen, temperatuur gevoelig (zie: 2) en lichte verbetering van de vonk.
Te combineren met:
3. gecomputeriseerde ontstekingsdriver
Naast de genoemde merken zijn er nog vele andere merken leverbaar.
Opmerkingen:
1 Naarmate de weerstand van de bobine lager is zal deze sneller geladen kunnen worden.
Hierdoor ontstaat er een betere vonk met name bij hogere toerentallen en motoren met veel cilinders (hoge frequentie). Afhankelijk van de aansturing wordt de vonk ook intenser.
2 Elektronica is temperatuurgevoelig. Naarmate de temperatuur stijgt zal de nauwkeurigheid en levensduur afnemen (dit geldt ook voor hoge-temperatuur-componenten). Om deze reden bouwen autofabrikanten hun elektronica op koele plaatsen in. In de cabine is een veelgebruikte plaats, maar onder de motorkap in de luchtfilterkast wordt ook gedaan (lucht gekoeld)
In contactpunt vervangers zitten passieve componenten en een hall-sensor welke temperatuur ongevoelig zijn. De hall-sensor is geschikt voor 150 graden of meer.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.