Pagina 1 van 2

Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: di aug 25, 2020 09:49
door berg144
Wil in mijn spider 2000cc met solexcarbs, en ik wil graag elektronische ontsteking inbouwen wie het er een goede evaring mee en welk type dan? Zit nu Marelli in.

https://www.123ignitionshop.com/nl/alfa ... lfa4r.html

Deze adviseren ze mij, zonder vacuĆ¼m, maar in de Marelli zit een centrifigaal schakelaar, kan dit wel?

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: di aug 25, 2020 11:45
door leuv
In de 123 ontsteking wordt dit elektronisch overgenomen
Werkt goed en ziet er ook goed uit

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: di aug 25, 2020 12:42
door vV
een 1981 spider heeft als het goed is al een elektronische ontsteking. Onze van 1980 in ieder geval wel (en die is origineel).

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: di aug 25, 2020 18:04
door Iwema
Wat wil je bereiken met de elektronische ontsteking?

- Nooit meer problemen met contactpunten.
- Start problemen oplossen.
-Timing problemen met de verdeler oplossen.
- Verbetering rijgedrag.
- Verlaging brandstofverbruik.
- Emissie problemen oplossen.
- Vermogens problemen.
-etc.

Er zijn 3 onderdelen die je elektronisch kunt regelen.
De volgende modules bestaan hiervoor.
1 contactpunt- vervanger
2 ontstekingstiming modules
3 gecomputeriseerde ontstekingsdrivers
4 gecomputeriseerde verdelers

Van belang is om te weten dat de standaard bobine van een contactpuntgestuurde ontsteking ongeveer 4 Ohm is. (zie: 1)


1 Contactpunten kun je vervangen door een zogenaamde contactpuntvervanger; zoals van Accuspark ( http://accuspark.nl ) en Pertronix ( https://www.edsclassic.nl ).
Deze modules installeer je op de plaats van de contactpunten in de bestaande verdeler.
De nauwkeurigheid van de verdeler blijft.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 2 OHM (zie: 1)
Kenmerken: geen contactpunten meer vervangen, temperatuur ongevoelig (zie: 1) en lichte verbetering van de vonk.

Te combineren met:
2. ontstekingstiming modules
3. gecomputeriseerde ontstekingsdrivers

2 Met ontstekingstiming modules kun je het ontstekingstijdstip regelen; zoals van Jaycar (https://www.jaycar.com.au/programmable- ... m/p/KC5442)
Deze modules plaats je tussen de verdeler en de bobine en zet het vervroegingsmechanisme in de verdeler vast.
Voor de timing wordt gebruik gemaakt van een 3D map met 100 waarden (of meer) hetgeen een hoge nauwkeurigheid geeft.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 1 of 2 OHM (zie: 2)
Kenmerken : nauwkeurige ontstekingstiming, temperatuur ongevoelig (afhankelijk van plaatsing) en verbetering van de vonk.

Te combineren met:
1. contactpunt- vervanger
3. gecomputeriseerde ontstekingsdrivers


3. Gecomputeriseerde ontstekingsdrivers: zoals van SkyFire (https://www.skyfireignition.nl/ ) geven naast de voordelen van een krachtige vonk ook de mogelijkheid om andere problemen op te lossen.
Deze modules plaats je tussen de verdeler en de bobine .
De nauwkeurigheid van de verdeler blijft gelijk, eventuele fouten in de ontstekingscurve kunnen gecompenseerd worden (optioneel).
Er wordt gebruik gemaakt van een 3D map met 100 waarden (of meer) hetgeen een hoge nauwkeurigheid oplevert.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 0,5 of 0,25 OHM (zie: 2)
Voor optimale rijeigenschappen worden deze ontstekingsdrivers met instellingen op basis van motorcode geleverd.
Hierdoor is een optimale aansturing van de bobine mogelijk, hetgeen resulteert in een superieure vonk onder alle omstandigheden. (tot 4X meer energie in de vonk t.o.v. andere bobinedrivers.
De motor loopt trillingvrij, geeft meer vermogen omdat elke verbranding plaats vindt.
Een tweede curve voor bv. LPG is mogelijk.
De extreme vonken zorgen voor een uitstekende verbranding waardoor de emisiewaarden (CO, HC, etc.) sterk dalen.
Kenmerken: nauwkeurige ontstekingstiming, temperatuur ongevoelig (afhankelijk van plaatsing zie: 2) , sterke verbetering van de vonk (geeft brandstofbesparing, soepelere rijgedrag etc.).

Te combineren met:
1. contactpunt vervanger
2. ontstekingstiming modules
4. gecomputeriseerde verdelers


4. Gecomputeriseerde verdelers combineren de contactpuntvervanger en ontstekingstijdstipregeling. Zoals: 123 (https://123ignition.com ) en CSI (http://www.csi-ignition.nl )
Voor de timing wordt gebruik gemaakt van een 2D map met ongeveer 4 tot 6 waarden hetgeen een minder hoge nauwkeurigheid levert dan een 3D map.
Afhankelijk van de noodzakelijke vervroeging van een bepaalde motor kan het zijn dat deze niet gehaald wordt door de gecomputeriseerde verdelers.
Tweede curve voor LPG mogelijk.
De bobine wordt meestal vervangen door een bobine van 2 OHM (zie: 1)
Kenmerken: geen contactpunten meer vervangen, temperatuur gevoelig (zie: 2) en lichte verbetering van de vonk.
Te combineren met:
3. gecomputeriseerde ontstekingsdriver


Naast de genoemde merken zijn er nog vele andere merken leverbaar.

Opmerkingen:
1 Naarmate de weerstand van de bobine lager is zal deze sneller geladen kunnen worden.
Hierdoor ontstaat er een betere vonk met name bij hogere toerentallen en motoren met veel cilinders (hoge frequentie). Afhankelijk van de aansturing wordt de vonk ook intenser.

2 Elektronica is temperatuurgevoelig. Naarmate de temperatuur stijgt zal de nauwkeurigheid en levensduur afnemen (dit geldt ook voor hoge-temperatuur-componenten). Om deze reden bouwen autofabrikanten hun elektronica op koele plaatsen in. In de cabine is een veelgebruikte plaats, maar onder de motorkap in de luchtfilterkast wordt ook gedaan (lucht gekoeld)
In contactpunt vervangers zitten passieve componenten en een hall-sensor welke temperatuur ongevoelig zijn. De hall-sensor is geschikt voor 150 graden of meer.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: di aug 25, 2020 20:29
door Gordon
Volgens mij is het makkelijkst (en goedkoopst) om gewoon de verdeler en bobine van een recentere nord over te nemen. Met name een 75 kan je ongetwijfeld nog wel ergens op een sloperij aantreffen. Ik zou gewoon een Bosch zoeken, die zijn het minst gevoelig voor storingen, en vergeet vooral ook niet om de kabel met dat gele blokje dat in de zijkant van de verdeler moet mee te nemen.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 14:30
door Iwema
Let op met het plaatsen van een andere verdeler.

De behuizing past misschien wel maar de curve moet ook gelijk zijn.
De basis afstelling verschilt slechts 1 graad met een tolerantie van 1 graad

Voor de spider vond ik de volgende waarden:

graden toeren

1/9 1000
12/22 2000
17/28 3000



voor de Alfa 75

4/8 1600
18/23 3800
27/31 5100

bron: Autodata

Als je de curve niet aanpast van zal de 75 verdeler veel minder vermogen en een veel hoger brandstofverbruik geven.
Wat mij wel opvalt is dat de onder- en boven waarden sterk uit elkaar liggen.
Ik zou altijd voor de hoogste vervroeging gaan.
Dit geeft waarschijnlijk ook het meeste vermogen en het laagste verbruik.

Ontstekingstechniek is een vak apart ik zou hiervoor naar een specialist gaan.
In tegenstelling tot een doorsnee monteur weet hij waar hij mee bezig is en kan alles rectificeren en nameten.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 18:02
door Gordon
Daar heb je wel een punt. Voor de 75 golden natuurlijk strengere emissie eisen. Lijkt mij alleen dat dit juist een lager brandstofverbruik zou moeten opleveren? Een en ander afhankelijk ook van de rechtervoet natuurlijk :mrgreen:

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 19:31
door Iwema
De Alfa 75 verdeler zou juist meer verbruiken.
Er zitten waarschijnlijk andere nokkenassen en / of kleppen in.
Het kan ook met de carburateurs of uitlaat te maken hebben.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 20:14
door vV
nogmaals: volgens mij heeft een 1981 spider standaard een electronische ontsteking. TS moet dat eerst maar eens nakijken, en hier laten weten uiteraard.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 20:42
door berg144
Nee, er zit Marelli ontsteking met bobine met voorschakelweerstand. Solex carburateur, ziet er niet omgebouwd uit.
nogmaals: volgens mij heeft een 1981 spider standaard een electronische ontsteking. TS moet dat eerst maar eens nakijken, en hier laten weten uiteraard.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 21:08
door Iwema
vreemd:
Volgens mij klopt er iets niet.

De 2000 is pas in 1983 op de markt gekomen en niet in 1981
Zit er een andere motor in?

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 21:15
door vV
2 liter spider coda tronca is er al sinds 1972

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 21:19
door vV
Nee, er zit Marelli ontsteking met bobine met voorschakelweerstand. Solex carburateur, ziet er niet omgebouwd uit.
nogmaals: volgens mij heeft een 1981 spider standaard een electronische ontsteking. TS moet dat eerst maar eens nakijken, en hier laten weten uiteraard.
een electronische marelli heeft een bobine. en ik meen ook een voorschakelweerstand. kijk eens in de verdeler of daar puntjes in zitten. Solex carbs klopt, meeste spiders hebben die. Alle spiders die ik heb gehad (1977, 1979 en de huidige 1980 hadden/hebben solex carbs. en liepen en lopen daar zonder uitzondering heel lekker op. onze 1980 (zwitserse import) heeft af fabriek electronische Marelli ontsteking. met bobine dus.

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 21:41
door Iwema
Klopt; autodata geeft dit alleen niet aan.
In mijn boeken vindt ik nu de 2000 spider vanaf 1970

Re: Welke Elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo aug 26, 2020 22:27
door berg144
Marelli puntjes type 71111601

Staat dit niet ergens op een type plaatje?



Klopt; autodata geeft dit alleen niet aan.
In mijn boeken vindt ik nu de 2000 spider vanaf 1970