Pagina 1 van 1

123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: zo sep 13, 2020 13:29
door berg144
Nog steeds geen resultaat,

1. Kleppendeksel eraf
2. Nokkenassen met de nokken naar buiten (op de merktekens.)
3. Krukas poley op de "P"
4. Ontsteking erin
5. Rotor wijst naar eerste cilinder (links onder)
6. Kabels erin.

Starten, 1x plof dat is alles.

Wie heeft er nu nog een tip??? Bedoel HELP

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: zo sep 13, 2020 14:32
door jan1300
1342 linksom gemonteerd?

BDP uit meten met meetklok.
Daarna kijken of de nokkenassen goed staan.

Pijltje bij poelie kan verbogen zijn.

Succes

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: zo sep 13, 2020 14:50
door berg144
Merktekens staan zoveel met de nokken naar de bougies toe (is ook "P" op de poley )

Ik heb de nokkenas op de merktekens naar beide naar buiten gezet en op de "P" op de Poley.



1342 linksom gemonteerd?

BDP uit meten met meetklok.
Daarna kijken of de nokkenassen goed staan.

Pijltje bij poelie kan verbogen zijn.

Succes

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: zo sep 13, 2020 17:04
door jan1300
Zegt nog niets.
Zekerheid is zuiger erste cilinder in BDP en nokkenassen op tijd.
P op poelie hoeft geen BDP te zijn.
Pijltje kan verbogen zijn.
Nokken op nokkenassen eerste cilinder naar buiten wijzen.
Verdeler /rotor staat dan op cil. 1.
1342 toepassen.
Benzine erin en lopen.

Lijkt mij duidelijk.

Succes

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: zo sep 13, 2020 18:25
door leuv
Heb je de 123 verdeler goed afgesteld met het interne groene lampje volgens de handleiding ??

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di okt 13, 2020 12:16
door AR1300GTJ

5. Rotor wijst naar eerste cilinder (links onder)

Starten, 1x plof dat is alles.

Wie heeft er nu nog een tip??? Bedoel HELP
Links onder? Hij moet naar voren wijzen... maar goed dat maakt voor de werking niks uit.
Beter dat je je stappen 1-5 doet en dan ALLEEN de kabel voor de eerste cilinder erin steekt. Als je dan start zal hij net wel net niet aanslaan op 1 cilinder. Als hij dat doet dan zit je goed en kun je kabel twee monteren (omdat hij benzine gespoeld heeft even paar minuutjes wachten. Kabel cilinder 4 erin (dat is de tegenoverliggende op de verdeelkap. Starten en dan moet hij op twee cilinders lopen.
Als dat niet werkt, eens starten met een testbougie in de kabels en kijken of ze blijven vonken.
"1x plof dat is alles" zoals je beschrijft, zou ook kunnen betekenen dat je ipv de +15 de +50 gebruikt hebt voor het voeden vd bobine?

succes!

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di okt 13, 2020 13:13
door JoorZ105
180 graden gedraaid......?
Zelf ooit gehad: het asymetrische sleufje aan oliepompzijde was 180 graden gedraaid (ooit los geweest en fout terug gezet?)
Dat was blijkbaar bij de puntenontsteking gecorrigeerd door onderzijde verdeler 180 graden om te zetten. (vinger wijst dan weer naar cil 1)
Bij plaatsen van een elektronische bosch bleek toen dat er niks van klopte: was niet te starten. (voordat ik daar achter was...... #-o )Is te checken door de bougiekabels 180 graden door te schuiven (of de kap als die symetrisch is, maar dat weet ik zo niet). Toen opgelost door bij de bosch het onderste nokje 180 graden te draaien.


Of de basistiming op de 123 klopt niet. Ook wel eens gehad helaas. Vanaf lampje aan beetje vroeger of later zetten en kijken of hij start. Van daar met de lamp timen (7 graden vervroeging bij 800 toeren geloof ik?) => check even wat de markeringen op je poulie betekenen. Kan per model afwijken.... (mijn 1750 heeft origineel maar 3 graden vervroeging op de poulie aangegeven.)

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di okt 13, 2020 17:27
door jan1300
Stand van de oliepomp maakt niets uit.

Gewoon bdp en nokkenassen op tijd zetten en waar de rotor naar toe wijst in de Verdeler is op dat moment nummer 1.
Maakt niet uit of dat links, rechts, onder of boven is. Gewoon daar beginnen.

Dan moet hij het doen.

Gr Jan

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: wo okt 14, 2020 12:42
door Spiderben
Heb door garage een niet programmeerbare laten inbouwen en is niet gelukt. Motor liep niet goed.
Ben naar Leen apk gegaan en heb daar en programmeerbare bluetooth versie laten inbouwen.

Loopt nu goed alleen de curve van de electronische boschontsteking was niet voorhanden en hebben een eigen curve gemaakt.

Als iemand curves voorhanden heeft van boschontstekingen houd ik mij aanbevolen.

Spider model 1983 2000 cc. Omgebouwd naar carburateurs.

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: do okt 15, 2020 15:03
door Bog75

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: do okt 15, 2020 15:27
door Spiderben
Thx voor de tabellen maar ik had onderstaand nummer erin zitten:

bosch distributor 0237005004 met vonkversterker!

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: do okt 15, 2020 15:41
door Bog75
Dat maakt niet uit. Pak gewoon die van een 1600 die werkt doorgaans het best. Ik heb zelf de 1600 wat getweaked op gehoor naar de 2000. Gaat prima is geen rocketscience. Als het dat wel wordt is er iets anders niet goed.

Re: 123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: do okt 15, 2020 15:49
door Bog75
Ik heb zon beetje onderlijn geprogrammeerd van het middelste plaatje. Niet te veel vervroeging als dat niet helpt. Loopt prima. Keertje tunen kan altijd nog.

Bovenste plaatje gaat over de Shankle curve discussie op alfabb. Best relevant maar werd op mijn auto te veel vervroeg.