Pagina 1 van 1
min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 18:12
door B-lee
wat is de minimum hoogte voor een 75ts kop
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 20:43
door DJ
134.5mm volgens mijn originele Alfa technische daten und vorschriften. (Alfa Dld)
Maar in Buchelli reparaturanleiting staat 134.9mm
Gr
DJ
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 21:20
door B-lee
wou het weten heb er ééntje liggen met 134,90 en ééntje met 134,35 beide komen van goed draaiende motoren
is de 2de dan voor de bak ?
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 21:36
door Tonio
Die tweede zit dus al nét onder het minimum, maar als hij van een goed draaiende motor kwam, dan niet zomaar weggooien zou ik zeggen.
Heb je de vlakheid al eens heel secuur gecontroleerd met een rij en hele dunne voelermaatjes?
Als-ie goed recht is en niet verder gevlakt hoeft te worden dan blijft hij bruikbaar denk ik.
Om een losse onbekende kop zo te moeten kopen, dan zou ik twijfelen. Maar jij weet waar-die vanaf komt en dat die motor goed draaide?
Dan zou ik het verder voor eigen gebruik wel aandurven, zeker als je het sleutelwerk allemaal zelf doet.
En bij montage het blok eerst "droog" in elkaar zetten met zo'n klei-spulletje op de zuigerbodems, met de hand ronddraaien, weer loshalen en dan weet je hoeveel speling er nog is tussen kleppen en zuigers.
Als je die kop wilt verkopen dan vind ik het een ander verhaal, zeker als de koper alle arbeid tegen vol tarief moet laten doen. Want áls het dan tegen de verwachting in toch mis gaat, dan moet hij 2x de portemonnee flink opentrekken...
.
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 22:04
door B-lee
kwam van mijn eigen trackday gt was een standaard motor wel opnieuw opgebouwd toen ik hem in mijn gt heb gemonteerd eind jaren 80 ,liep heel goed , maar begon wel wat olie te verbruiken na hem wat afgebeuld te hebben op een paar track days . olie druk was wel nog ok . heb daarna een andere motor gebouwd met goeie drijfstangen , verlichte krukas en vliegwiel en mega sqw. injk. dat ging stukken beter .
heb nadien de 1st motor open gedaan en heb niets verkeerd gezien aan de motor , buiten dat de openingen van de zuigerveren van 1 zuiger nogal kort over mekaar stonden . weet niet zeker of dat bij de demontage is verschoven , zet die namelijk altijd in een mercedes ster bij montage .Ben wel bang om de kop nog is te gebruiken . of zou het mogelijk zijn met bv een dikkere koppakking ?
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 22:23
door Dirk-33
buiten dat de openingen van de zuigerveren van 1 zuiger nogal kort over mekaar stonden . weet niet zeker of dat bij de demontage is verschoven
Bij de eerste keer starten verschuiven die al. Hoe je openingen oriënteert is dus compleet niet spannend. Grote OEMs doen het ook niet, omdat het tijd bespaart bij montage als je er niet op hoeft te letten. Maar thuis heb je tijd genoeg dus kun je dat blijven doen. Maar ik zie soms mensen op de graad nauwkeurig die openingen gelijk zetten en dat is echt zonde van je tijd
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: zo dec 27, 2020 23:18
door B-lee
het was omdat ik de oorzaak van het olie verbruik wou weten , oliedruk was goed , klep speling was goed , geen olie in het water of water in de olie en geen krassen in de cil.wanden zelfs geen blauwe rookpluim en had toch 1.5 l op op 1000km .
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: ma dec 28, 2020 08:05
door DJ
Ik zou die kop echt niet weg gooien als die gewoon goed functioneerde.
Nog prima bruikbaar als je een motor wilt bouwen buiten standaard fabriekspecs.
De kophoogte heeft invloed op de compressie en de klepzuigerspeling.
Beide vallen op ook op andere manieren aan te passen indien nodig.
Gr
DJ
Re: min hoogte van een 75 TS kop
Geplaatst: ma dec 28, 2020 09:15
door B-lee
de kop werkte prima , de motor verbruikte te veel olie en had al een andere motor klaar voor mijn wagen .
de motor was een test project in 87 , was voor mij de eerste TS die ik ombouwde in een bertone .