Pagina 1 van 1

Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: wo jun 09, 2021 17:57
door StefQV
Hallo,

Wie kan me helpen met enkele afstelgegevens voor afstellen carbs en ontsteking? :roll:

Ben op zoek naar:
- vlotter afstand Dellortos (40)
- opbrengst acceleratie Dellortos?
- afstellen ontsteking met strobolamp op verschillende toerentallen..

Alvast bedankt amici!
Stef

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: wo jun 09, 2021 20:56
door Macaco
Kijk hier voor afstelling vlotters Dellorto:
DhlaFloatLevel

Afbeelding

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: do jun 10, 2021 07:42
door DJ
Opbrengst acc pomp verschilt in principe per type.
Maar voor een 2 ltr zit je met 8cc opbrengst met 20 slagen van de accpomp wel goed.
Ik kom 7,5 8,0 en 8,5 cc tegen in de tabellen voor verschillende modellen auto's en carb uitvoeringen.
Tolerantie is +/- 0,5cc

Gr
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: do jun 10, 2021 09:21
door StefQV
Thanx! Kunnen we even mee verder dit weekend. :D
Iemand toevallig nog afstelgegevens ontsteking met strobo?

Grtz,
Stef

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: do jun 10, 2021 09:51
door DJ
Wat voor ontsteking gaat het eigenlijk over?

Origineel punten en vlieggewichtjes? Elektronisch van een 116 serie? Of iets moderns aftermarket digitaal?

Moderne benzine ontsteekt niet lekker tov spul van vroeger waar de ontstekingsgegevens in de handboeken op gebaseerd zijn.
Dus sowieso niet te krenterig met voorontsteking, zonder dat boel in elkaar draait door te veel vooronsteking natuurlijk. :D


Gr
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: do jun 10, 2021 11:23
door StefQV
Dj,

Zit een klassieke Bosch in met contactpunten , condensator, etc... :roll:

Stef

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: vr jun 11, 2021 20:54
door DJ
Vwb ontsteking. Eerst ff je poulie nalopen/schoonmaken om de merktekens goed zichtbaar te maken. (opschuren, letters uitkrabbelen en wat witte of verf erin vegen, overtollige weg vegen)
Staat als het goed is een P F en M of de poulie.
P is bovenste dode punt. (eind compressieslag cil 1) Pointe morte.
F is vervroeging bij stationair toerental 800 a 900 rpm , circa 7 graden voor bdp.
M is maximale vervroeging bij circa 4600 voor 2ltr, hoeveel graden dat is precies heb ik ff niet bij de hand maar wel zal ergens tussen 35 en 40 graden voor bdp zijn voor een 2 ltr nord.

Die F en M zijn afstellingen op basis van benzine van destijds. Niet gegarandeerd dat hij op deze afstellingen nu ook optimaal loopt (andere benzine) maar het is een uitgangspunt.

Dan kan (moet!) je ook de contactpunten nog afstellen, maar dat is zolang geleden dat ik dat gedaan heb, moet je maar ff in een manual opzoeken. Ik weet het niet meer.
Ook maar paar keer gedaan, met manual erbij.

Gr
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: za jun 12, 2021 09:18
door DJ
Maar van deze ontsteking kan je dus alleen de contactpunten afstellen en de gehele timing aanpassen door verdeler om z'n as te draaien. Meer niet.
Of je moet met vlieggewichtjes en veertjes aan de slag willen. :roll:
Afstellen overigens zonder dat vacuum vervroeging aangesloten is.
Als die erop zit.

Gr
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: za jun 12, 2021 19:49
door StefQV
Ontsteking bijgesteld met lamp. Staat nu netjes op merkteken F en M.
Tussen 1500 en 2000 toeren sputtert de motor wel. :?
Was al voor afstelling ontsteking. Boven de 2000 reageert de motor goed tijdens acceleratie...
Dus ook maar de carbs er even af gehaald. Had nog revisieset liggen. Morgen terug aansluiten en benzine/vlotter niveau controleren..

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: ma jun 21, 2021 10:27
door JoorZ105
Hi Stef,

Ik denk even mee:
- pijltje bij krukaspoulie: is deze niet verbogen? Controleer deze door het BDP uit te klokken op cil 1.
- timing nokkenassen goed? (gerekte ketting => timing te laat => bijstellen!) Inlaat mag iets vroeger (dikte van het markeringsstreepje)
- als je daar dan toch bezig bent: klepspeling checken (gewoon wat voelermaatjes)
- als je wat hebt moeten verstellen: opnieuw de timing lamp erbij.
- weerstand bougiekabels ok? Ik ben geen fan van de koolstofkern kabels=> veel weerstand en ook nog verschillend per lengte kabel.
- Bougiekabels verder goed? (in het donker met lopende motor met de plantenspuit wat nevelen: nergens vonkjes?)
- goed dat je de carbs voorziet van revisieset. (vlotternaalden ook?) Check even of je de correcte sproeierbezetting hebt voor de betreffende DHLA-?? in relatie tot de motor. Wie weet wat er in het verleden aan geknutseld is? http://www.vintagegarage.ru/files/Fuel/ ... _table.pdf
- benzinedruk ok? benzinefilter schoon? Bij twijfel vervangen.
- als dat allemaal goed zit de carbs nog eens netjes afstellen. Liefst CO per cilinder gelijk zetten. https://docplayer.nl/26183623-1-kleppen ... assen.html


Wat voor dellorto's heb je? DHLA met of zonder toevoeging?
Ik heb dit ook met emissie dellos gehad (sputteren bij 1500/2000 toeren) De oplossing na veel experimenteren: eerste progressiegaatje (van de 5) vergroten. De maat zou ik moeten op zoeken.... NB: deze oplossing pas gebruiken als al het andere is uitgesloten.

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: ma jun 21, 2021 12:28
door StefQV
Joris,

Heb ondertussen volgende zaken aangepast:
Nieuwe bougies (golden lodge). Ja, ik weet het, achterhaald...
Nieuwe bougiekabels.
Carbs revisie ok + check vlotters + benzine in vlotterkamers.
Nieuwe bobine

Sputteren is na vervangen bobine bijna verdwenen maar niet helemaal. :roll:
Bij herplaatsen oude bobine is sputteren weer erger.

Dus, alle logica volgende, nieuwe bobine erop en ontsteking even met de hand afgesteld totdat de alfa het best rijdt en optrekt.
Dan met de lamp nagekeken en alles staat redelijk juist...

Heb nu enkel nog beetje inhouden bij constante snelheid.... Acceleratie is geen probleem.
Carbs niezen wel af en toe...

Stef

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: di jun 22, 2021 09:07
door DJ
Vwb de bobine, de nieuwe is er wel een voor contactpunten? Een nieuwe zwaardere bobine voor electronische ontsteking geeft een sterkere vonk (beter lopen) maar die verbetering is kortstondig omdat je punten er snel aan gaan.

Overigens zelf tot voor kort ook nooit geweten dat er verschil zit tussen bobines voor punten en electronisch. Achteraf best logisch natuurlijk.

Je kan het stationair (tijdelijk) wat rijker (over rijk) zetten, kijken of dat helpt tegen het niezen. Als dat is komt het niezen omdat hij in deellast te arm loopt.

Maar (veel) te rijk mengsel komt de levensduur van je motor niet ten goede. Wegspoelen smeerfilm van voeringwanden door de benzine overmaat.


Gr,
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: di jun 22, 2021 09:07
door DJ
Welk snelheids gebied is het inhouden/niezen?

Gr
DJ

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: di jun 22, 2021 09:25
door StefQV
Dj,

Betreft een klassieke nieuwe bobine + nieuwe contactpunten. Niezen en tr/tal denk ik onder de 3000 tr/mn. Ga ik op letten.
Wat rijker zetten is ook een punt.

Bedankt voor het meedenken. :thumbs:

Stef

Re: Afstelling Dellorto en ontsteking Giulia 2 liter

Geplaatst: di jun 22, 2021 11:37
door JoorZ105
Niezen in deellast in het lage toerengebied komt doordat het stationair circuit dan nog het meeste werk doet in de carbs.
Rijker zetten heeft effect op het hele toerengebied, terwijl het probleem lokaal zit.

Juist daardoor werkte het vergroten van het eerste progressiegaatje (bij emissie dellorthos met 5 gaatjes) goed. Kijk maar eens naar de gasklepstand bij die toeren: staat nauwelijks open. Ongeveer bij het eerste progressiegaatje.

Afbeelding

miniboortje, met de hand zo het eerste gaatje vergroot. Het verschil is heel klein, maar het probleem was bij de ex juul wel opgelost
Afbeelding