Hoi!
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb..
op zich een goed teken zullen we maar zeggen.
Probleempje, de ruitenwissers van Juul stopten er mee. En dat gebeurt natuurlijk altijd tijdens een regenbui. Anyway, ik de zaak gedemonteerd. De motor zag er van de buitenkant nog wel goed uit... maar las al her en der dat vaak de koolborstels kapot gaan.
Dus er moest maar een andere in. Nieuw, tweedehands, maakt niet uit. Dus ik googelen. Kwam uit bij verschillende aanbieders maar durfde het nog niet aan. Welke moet ik hebben?
Dus verder onderzoek. Ik las volgens mij hier op het forum iets over een motor van de 164... die moet ook passen. Dus naar de lokale sloperij. Daar stond een 164! Maar daar zaten zoveel schroeven in de parafan (die zitten dus wel degelijk in elkaar) dat ik bij voorbaat al moe werd. Dus maar naar de 145 ernaast... dat zag er wel goed uit. Een boxer (dus vroege 145). Ik voor 30,- de motor mee maar bij thuiskomst zag ik dat die maar 3 draden heeft. En die van Juul 4.
Hoe dan?
Dus een technisch schema bij alfabb gedownload (handig trouwens) en zag een wirwar van en naar de schakelaar via het voetpomppedaal naar de motor.
Dus heb de motor van de 145 maar aan de kant gelegd. en heb een nieuwe besteld met 4 draden bij Autodoc. Ik dacht: plug en play. NOT.
heb de oude van Juul uitmekaar geschroefd en ook de nieuwe. Ze lijken heel erg op elkaar maar zijn toch heel verschillend. De oude heeft 3 koolborstels en de nieuwe maar 2. Dus ik denk dat de nieuwe een massadraad heeft en de oude de massa van het chassis haalt?
Dus die past ook niet?
En kan ik misschien die van de 145 ook passend krijgen?
Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?
dit is het gedeelte van de stroomschema. Ik heb ontdekt dat de blauwzwarte draad de + is. en de anderen moeten dan de '0'stand, de normale snelheid en de hoge snelheid zijn... Klopt dat?
Hier nog wat foto's van de 3 motoren en hun draden:
De nieuwe motor:
De oude motor:
En de 145 motor:
Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden. Heeft op zich niet zoveel haast... het regent nog niet
mvg Michel