Pagina 1 van 1

reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: ma jun 28, 2021 17:41
door selespeed147
Voor het totale beeld:
Onze 147 is een 2.0TS distictive selespeed uit 2006 met 255K op de teller. In gebruik als 2e gezinsauto sinds 2010 door en rijdt max.10K per jaar ( eerste jaren meer; nu minder) altijd op provinciale wegen
Gekocht bij 120K als ex-leaseauto in 2010.

De Alfa dealer zegt dat elke 3 jaar of 50 K de distri set vervangen moet worden (volgens de importeur:) ;

Het instructieboekje zegt : elke 5 jaar of 60K.

De website Autobaak.nl geeft op basis kenteken aan 5 jaar of 60K en bij intensief gebruik elke 3 jaar.

Waarom is dit zo verschillende termijn tussen importeur, instructieboekje en Autobaak ?

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: ma jun 28, 2021 18:21
door alfachirurg
Misschien is vervangen van de riem “IN HET NOORDEN” pas na 8 jaar nodig… je weet het maar nooit…gewoon doorrijden tot de riem knapt… hopelijk is je spaarvarken als het gebeurd dik genoeg want het gaat dan een veelvoud kosten van een riempje… eigenlijk is zo’n ding dan gewoon total loss

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: ma jun 28, 2021 19:04
door Niels
Iets met spijker op ze kop...

Verkeerde vorm van bezuinigen. Officieel is de interval gewoon 3 jaar of 60.000KM, niets meer niets minder. Een termijn gewoon. Als je echt weinig km maakt, kan je best een jaartje rekken, maar daarna houdt t gewoon op en moet ie gewoon vervangen worden.

Als ie breekt, ben je het bedrag van een wissel zeker 4 a 5 voudig kwijt wil je het weer netjes gemaakt hebben, dus ook nieuwe lagers en de zuigveren loshalen etc ;)

Als de auto je lief is, beter gewoon even wat uitgeven en weer lekker genieten ;)

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: ma jun 28, 2021 19:12
door selespeed147
@ Niels,

duidelijk : dank je !

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: di jun 29, 2021 09:56
door Carloz
Het ene motorontwerp/riemlayout snoept wat meer riempjes dan de ander, dat zal zeker zo zijn.
Maar het is natuurlijk ook een fijn melkkoetje natuurlijk, gevoed door het mogelijke doemsenario.

En tja, wie wil er gokken?

Ik had ooit een Suzuki Samurai. Ik heb bij een motorwissel dat motortje gecheckt of de kleppen de zuigers raakten. Bij dit torretje was dit niet het geval.
Dus toen de oude riem met ongetwijfeld al hoge leeftijd er weer op gezet en vervolgens 12jaar en 120.000km zorgeloos mee gereden, totdat die vrachtwagen m kuste...

Mijn TB riempje is ondertussen ook al weer 4jaar.. Dus maar weer eens €15 euro er tegenaan gooien. :D

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: di jun 29, 2021 14:07
door rutgerdow
Distributie riem in onderhevig aan slijtage en veroudering. Die is dan weer afhankelijk van gebruik en (zeg maar) klimaat.
De fabrikant moet natuurlijk niet failliet gaan aan claims, dus vandaar een termijn en kilometrage die ze iedereen min of meer kunnen
garanderen. Maar ook dat gaat wel eens fout (de dunne kettingen bij volkswagen als voorbeeld)

En als ik me niet vergis, had de alfa 155 in eerste instantie 5 jaar en 100.000km, maar dat is aan de hand van de werkelijkheid in de loop
van de tijd aangepast tot 3 jaar en 60.000km.

Dus als je zelf niet veel toeren maakt, en lange snelwegritten en veel km per jaar, dan kun je wellicht wel 120.000 met je riem doen.
Maar als je veel moet starten met koude motor, korte ritjes over zanderige of natte wegen, en veel ozon of uv straling, dan moet je
de riem misschien al wel na 1 jaar vervangen.

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: do jul 01, 2021 08:55
door Freek
En als ik me niet vergis, had de alfa 155 in eerste instantie 5 jaar en 100.000km, maar dat is aan de hand van de werkelijkheid in de loop
van de tijd aangepast tot 3 jaar en 60.000km.
De 155 had in eerste instantie natuurlijk gewoon een ketting. :wink:

Maar zonder gekheid; Ik werkte destijds bij een leasemaatschappij en had veel contact met Fiat Auto Nederland. Mij is altijd verteld dat het aanpassen van het vervangingsinterval naar 3 jaar of 60.000 km in Nederland (dat gebeurde namelijk niet overal in Europa) te maken had met het feit dat er hier relatief veel file-kilometers gemaakt werden waardoor er veel hitte onder de motorkap blijf hangen, Als gevolg daarvan "verouderde" de distributieriem sneller dan in andere landen waar dit minder een probleem was.

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: do jul 01, 2021 14:50
door Stef33
M.a.w. Als je weinig file rijdt kun je het oude interval aanhouden?

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: do jul 01, 2021 16:03
door Freek
Die aanname zou je inderdaad kunnen doen. Ik heb (destijds) echter niemand bij Fiat auto Nederland kunnen vinden die die uitspraak voor z'n rekening wilde nemen...

Re: reacties op vervanging distri set 147

Geplaatst: do jul 01, 2021 21:08
door Niels
Grappig, in het begin was de riem namelijk helemaal niet het probleem.

Tuurlijk, ze gingen met bosjes stuk... Maar dat kwam doordat de toen nog plastic spanner, ''holle'' tanden kreeg, en daardoor de tanden van de riem af trok met alle gevolgen van dien. Die haalde soms de 60.000 niet eens...

In 2005 is de spanner gemodificeerd naar een stalen versie, en die hebben die hele problemen niet meer ;)