zo okt 03, 2021 08:10
Dit is voorbij gekomen in een interessant reastauratie topic.
Compleet met uitleg en foto's.
Helaas kan ik het niet terug vinden...
Probleem met Burman stuurhuizen is dat ze vaak schuren, deels door matige kwaliteit alu gietwerk en deels door verkeerde afstelling aanslagen voor de uiterste stuurstand.
Jij wilt revisieren, dus ga er vanuit dat je stuurhuis niet gescheurd is.
Onderin stuurhuis zit grote bronzen lagerbus, die slijt, maar is simpel te vernieuwen. Gelijk even smeernippel plaatsen om er vet in te kunnen pompen
Probleem is de lagering van de stuurstang waar de worm op zit. Gelagerd met losse lagerhelften met losse kogels. Is nieuw te koop. Maar de voorste kogelbaan op de worm op de stuurstang is eigenlijk altijd ingelopen. En enige manier om dat weer goed te krijgen is oplassen en radiusslijpen en oppervlakte harden.
Kan, maar niet goedkoop.
Eenvoudiger is het de lagering van de stuurhuis te vervangen door 2 conische tonlagers. Daar is "alleen maar" draai en frees werk voor nodig.
Goed te doen, en dan heb je oerdegelijke lagering die je nooit meer verslijt.
Vergeet ook het hulpstuurhuis niet. Daar is trouwens wel een modificatie met kogellagers voor geweest. Maar gewoon origineel met verse strakke bronzenbus is beter.
Let ook ff op of assen die door de bronzenbussen lopen niet onrond gesleten zijn.
Kogelkringloop op de wormas heb ik zelf nog nooit versleten/kapot gezien.
Wel ff opletten dat je precies de goede maat kogeltjes erin stopt.
O ja, Burman is Engels. Dus de bouten en moeten ook. Whitworth ofzo.
Je kan eens rondkijken bij Engelse merken naar modellen rond dezelfde bouwjaren als 105 serie. Daar zitten vast ook wel ergens Burman stuurhuizen in.
Als je bult geld wilt stukslaan kan je ook nieuw huis kopen van degelijk aluminium. Oa bij OKP te koop. En Alfaholics.
Maar dat lost probleem van versleten binnenwerk niet op
Gr
DJ