Pagina 1 van 1
CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 19:11
door Imhotep
Hoi.
Mijn 155 2.0 is vorige week afgekeurd doordat ie volgens de garage een te hoge CO2 waarde had.
Omdat mijn alfa uit 1996 komt moet ie aan een CO2 waarde voldoen van 0,3 (volgends de garage) maar hij heeft 0,5 tot 0,6 gemeten steeds (was ik bij)
In het begin van de test had ik een gatje in mijn uitlaat bij het spruitstuk in de buurt, op dat moment zat de waarde in de buurt van de 0,3 tot 0,4
Toen heeft ie het gatje eerst ff snel dicht gestopt met gumgum om alsnog door de keuring te komen, maar toen ging de CO2 waarde juist omhoog naar 0,5 - 0,6
Nu ben ik dus op zoek naar de CO2 waarde die ik nodig ben en hierbij ook gelijk een vraag waar het dan als nog aan kan liggen?
Ik las al in een ander topic op dit forum
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 2723#52723 om hem valse lucht te laten geven zodat de CO2 waarde zakt.
Is dit ook mogelijk met mijn alfa?
RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 19:20
door Andretti Molletti
8v of 16V?
Gek he???
er zit een leerprogramma op dat de afwijking mogelijk gecorrigeerd heeft!!
Zat het gAAtje voor of na de Lambdasonde???
en in dat genoemde topic staat ook de oplossing indien het een 8V is:
Luchtmassameter deksel openmaken...
de grote draaiveer en tandwiel goed bekijken..
de veer een tandje strakker...
keuren...
en weer een tandje losser na de keuring als i dan beter rijdt...
das al...

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 19:30
door Imhotep
8v of 16V?
een 16v
is al een wide body model
Gek he???
wat is gek ??
er zit een leerprogramma op dat de afwijking mogelijk gecorrigeerd heeft!!
Zat het gAAtje voor of na de Lambdasonde???
was een gaatje van ongeveer 2-3mm groot dus dat viel mee.
deze zat voor de lambdasonde idd
en in dat genoemde topic staat ook de oplossing indien het een 8V is:
Luchtmassameter deksel openmaken...
de grote draaiveer en tandwiel goed bekijken..
de veer een tandje strakker...
keuren...
en weer een tandje losser na de keuring als i dan beter rijdt...
das al...

Das voor mij een beetje abracadabra

RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 19:43
door Andretti Molletti
Lol!!!
ik heb denk ik gelijk met dat leerprogramma omdat dat gaatje VOOR je lambda zat!!
Gek he, doelde ik op de man in de werkplaats die dat gaatje dichtsmeert maar niet weet dat het leerprogramma daardoor van slag is...zucht!
Als het een 16v is gaat dat van de luchtmassameter niet meer op ...forget it!!
100-200km rijden met wisselende omstandigheden en motorbelastingen en dan is i goed!
RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 20:27
door Imhotep
ah oke, dank je.
Dus de computer van de auto heeft automatisch de boel al aangepast op de situatie MET dat gaatje?
En als ik dus nu weer ga rijden dan past ie het weer aan naar een situatie zonder gaatje? of hoe moet ik dit zien?
Ik had namelijk ook al gehoord dat je even flink moet gassen (als dem otor warm is natuurlijk) en dat het dan ook beter zou zijn.
RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: ma dec 19, 2005 20:33
door Rens 1.7QV
Ik denk dat het zo zit.
door dat gaatje ontsnap er uitlaatgas. De motor loopt dan wel te rijk alleen dat signaleerd die niet omdat er dus uitlaatgas ontsnapt. Nu dat gaatje opeens dicht is, komt er dus wel weer al uitlaatgas (hoger CO) bij de lambdasonde. Schijnbaar zal het systeem zich daar op aan moeten passen. Alleen wat ik dan niet helemaal snap dat die daardoor van streek is. Als die te veel CO meet dan lijkt het me dat die meteen moet gaan bijregelen.
Rens
Het is verstandiger om even de uitleg van Andretti Molletti te lezen

RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: di dec 20, 2005 13:21
door Alfa eL
Wellicht dat je hier ook nog wat aan hebt:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6779
Succes!
RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 10:10
door Imhotep
Dank je.
Als ik het goed begrijp dan mag een auto tot 1993 stationair een co waarde hebben van 0,5%, na '93 is dat 0,3%.
Morgen gaat ie opnieuw voor de keuring dus ik ga vanavond nog even alle filters goed schoon maken.
heb ondertussen alweer een 400km gereden ofzo nu het gat gedicht is in de uitlaat dus ik neem aan dat de computer weer goed ingesteld staat nu.
Ik laat het hier nog wel weten wat er van geworden is. iig bedankt voor alle hulp.
RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 14:04
door Andretti Molletti
Gat in de uitlaat VOOR de Lambdasensor trekt ZUURSTOF mee naar binnen!!!!
Hierdoor denkt de auto te ARM te lopen en gaat MEER brandstof inspuiten waardoor je CO te hoog is...
my 5 cents...

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 14:20
door roberto
[quote="Imhotep"]heb ondertussen alweer een 400km gereden ofzo [quote]

400km gereden in een auto zonder APK.

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 17:24
door Imhotep
heb ondertussen alweer een 400km gereden ofzo
Haahhahahahaha
Nouja, zou toch op mijn werk moeten komen, dusja.

RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 17:58
door Andretti Molletti
is i toch niet onveiliger van??
APK werd destijds als veiligheids keuring ingevoerd...

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 21:04
door AlfettaOwner
heb ondertussen alweer een 400km gereden ofzo

Wel leerzaam

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 22:07
door Dottore M
is i toch niet onveiliger van??
APK werd destijds als veiligheids keuring ingevoerd...

Wel als je hem 's winters een half uurtje warm laat draaien in je garage... "Goh, ik zal wel slecht geslapen hebben, ben inene weer hartstikke moe."

Re: RE: CO2 waarde 155 2.0
Geplaatst: wo dec 21, 2005 22:42
door Andretti Molletti
is i toch niet onveiliger van??
APK werd destijds als veiligheids keuring ingevoerd...

Wel als je hem 's winters een half uurtje warm laat draaien in je garage... "Goh, ik zal wel slecht geslapen hebben, ben inene weer hartstikke moe."

Daar heb je een 50+ keuring voor, altijd maar die auto's de schuld geven is ook niet leuk
