Pagina 1 van 1

916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: ma jan 17, 2022 22:39
door De Block
Bij de Spider (916) is een rubber hoes van de voorste schokbreker naar de vaantjes. Krijg je je een verse, als je de schokbreker bovenin los maakt en omlaag, er door de veer heen op gefrommeld..?

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: di jan 18, 2022 11:19
door Roland Artc88
Begrijp ik het goed dat je het toplager wilt laten zitten en alleen de bovenste moer van de demper wilt losschroeven, en dan wilt laten zakken (met volle veerspanning erop), om vervolgens de hoes er overheen te klooien? Terwijl alles nog vast zit aan de draagarm etc?

Ten eerste lijkt het mij verre van veilig (zowel voor jou als de techniek). Maar ik betwijfel ook of je genoeg slag in de draagarm hebt om de demper ver genoeg te laten zakken?

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: wo jan 19, 2022 17:03
door De Block
Ach. Als je je beseft waar je je allemaal pijn aan kan doen bij het verwijderen en demonteren van de veerpoot. En wat je dan allemaal stuk kan maken...

Vroeg me gewoon af of er een truukje is. Begrijp dat de opwaardse druk van de schokbreker het lastigste is.

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: wo jan 19, 2022 17:39
door Dirk-33
Die schokdemper is niet zo spannend, die kun je indrukken.
Maar als de draagarm niet ver genoeg zakt en de veer niet uit t toplager komt dan schiet je met heel deze exercitie ook niks op, mag je het alsnog loshalen. En dat kan wel eens tegenzitten, met het terug uitlijnen van de schokdemper in het toplager en de veer onder spanning die het allemaal moeilijk maakt.

Volgens mij ben je dan uren en uren aan het klootviolen in plaats van eventjes werk als je het op de normale manier zou doen.

En kun je niet gewoon doorrijden tot het stuk gaat, en dan gelijk nieuwe dempers en rubbers plaatsen?

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: wo jan 19, 2022 22:01
door De Block
Ik heb een set degelijke veer klemmen dus ik denk dat ik wel ruimte gecreƫerd krijg. Ga er wel een keer naar kijken, heeft niet de grootste prio.

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: do jan 20, 2022 10:51
door Graduate86
De veerpoten gewoon loshalen lijkt mij de beste en makkelijkste oplossing.
Heb het kort geleden ook gedaan toen ik mijn Spider heb verlaagd.
En zoveel werk is het niet. 6 Boutjes losmaken en je pakt de veerpoot er zo uit.
Succes. :thumbs:

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: vr jan 21, 2022 00:08
door AR823
In mijn ogen een gevaarlijke actie om de topmoer los te draaien, de voorveren staan nogal op spanning,
en de zuigerstang zal met een knal losschieten. Als je dan al genoeg ruimte zou krijgen om de hoes eroverheen
te trekken, krijg je de moer er niet meer op.

Re: 916 voorste schokbreker hoes

Geplaatst: za jan 22, 2022 14:20
door Carloz
Nee dat gaat niet.
De gele veerpoot demonteren is darentegen een fluitje van een cent.

Bij originele veren zeker weten veerspanners nodig.

Bij de Eibach verlagingsveren kan je het gewoon met de hand doen.

Been there...