Pagina 1 van 2

Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: di apr 19, 2022 16:08
door Roland Artc88
Hallo,

Ik ben bezig een Giulietta die 25 jaar heeft stilgestaan weer in goed werkende staat te krijgen. 1 van de taken die ik nog heb open staan is het goed afstellen van de ontsteking.

Ik heb een stroboscoop geleend, maar ik weet nog niet helemaal wat ik moet doen.

De ontsteking staat nu, denk ik, afgesteld zodat de ontsteking plaatsvind op BDP . In elk geval heb ik het originele witte streepje op de krukaspoelie nu opgelijnd met het 'staafje' op de waterpomp. Maar ik geloof dat de onsteking het beste iets vervroegd kan plaatsvinden.

Wat is de correcte waarde (hopelijk start ik hier geen mega debat) en hoe meet ik dit fysiek uit? Gewoon x graden uitmeten met een gradenmeter t.o.v. het center van de krukaspolie en de witte streep?

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: di apr 19, 2022 17:30
door DJ
Als het goed is staan er 3 streepjes op je poulie.
P > bovenste dode punt
F > statationair/vaste vervroeging
M >maximale vervroeging op toeren.

P zou goed moeten zijn als motor fatsoenlijk is opgebouwd met de originele onderdelen. Kan je uitklokken desgewenst. Niet onverstandig bij een auto waarvan je voor geschiedenis niet weet en minder productie nauwkeurigheid van vroeger tijden
F kan je afstellen met mbv stroboscoop
M kan je controleren mbv van stroboscoop maar word bepaald door de ontsteking en de afstelling van F.

Moderne benzine ontsteekt wat minder dan spul dat uit de pomp kwam toen deze auto nieuw was dus je kan hem best nog iets vroeger afstellen dan F.
Vermoedelijk staat jou F op 7 voor BDP. Je kan hem ook nog wel iets vroeger zetten, op 9 zetten oid.
Je kan het ook wel horen of hij lekkerder gaat lopen.

Afstelling van ontsteking is in de loop der jaren beinvloed door beschikbare brst kwaliteit, maar ook door milieueisen.
USA spica's stonden veel later afgesteld ivm milieueisen die ze daar al hadden. Dus streepjes op een spica poulie staan ook anders.

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: di apr 19, 2022 17:31
door DJ
Er zijn ook kant en klaar graden wielen te koop tbv tuning/afstelling. Kan je op je poulie plakken.
Scheelt een hoop gedoe als je streepjes niet kan vinden :wink:

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: wo apr 20, 2022 09:09
door Roland Artc88
Bedankt voor alle informatie DJ! Daar kan ik mee verder.

Ik neem aan dat de letters op de voorkant van de poelie staan?

Het volgende kan ik bekijken als ik weer bij de auto ben, maar weet jij wellicht of de witte streep die (fabrieksaf?) op de tanden van de poelie staat, de P, F of M is?

Dat tooltje klinkt wel handig. Misschien begin ik met Tipex op de F en ga rond die streep voorzichtig spelen en goed luisteren.

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: wo apr 20, 2022 09:27
door Seliquella
Voor de timing tapes kun je hier ook eens kijken:
https://www.blocklayer.com/
Heb ik mijn timing wheel ook mee gemaakt.

Staan heel veel handige hulpmiddlen op, ook timing tape.
https://www.blocklayer.com/timing-tapeeng.aspx

Afbeelding

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: wo apr 20, 2022 10:03
door Roland Artc88
Bedankt voor de tip!

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: do apr 21, 2022 07:27
door Matteomeubel
Hallo,

Ik ben bezig een Giulietta die 25 jaar heeft stilgestaan weer in goed werkende staat te krijgen. 1 van de taken die ik nog heb open staan is het goed afstellen van de ontsteking.

Ik heb een stroboscoop geleend, maar ik weet nog niet helemaal wat ik moet doen.

De ontsteking staat nu, denk ik, afgesteld zodat de ontsteking plaatsvind op BDP . In elk geval heb ik het originele witte streepje op de krukaspoelie nu opgelijnd met het 'staafje' op de waterpomp. Maar ik geloof dat de onsteking het beste iets vervroegd kan plaatsvinden.

Wat is de correcte waarde (hopelijk start ik hier geen mega debat) en hoe meet ik dit fysiek uit? Gewoon x graden uitmeten met een gradenmeter t.o.v. het center van de krukaspolie en de witte streep?
Ontsteking vindt plaats net na BPD.. Die merktekens die je zoekt staan op de rand van het vliegwiel. Als het blok niet uit elkaar is geweest en niet uit de auto zul je met de basis afstelling een eind moeten komen.
BDP bepaal je door cilinder 1 in het Bovenste Dode Punt te zetten met de nokken van de nokkenas behorende bij die cilinder naar buiten wijzend. Ook moeten de merktekens van de nokkenas en de nokkenaslager overeenkomen.

Dit is de basis afstelling met ingebouwde motor zonder voorgeschiedenis. Gradenbogen en zulks gesnor is overbodig bij een standaard blok.

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:03
door DJ
Ik ben nog nooit P F of M markeringen op 105 of 116 type vliegwielen tegengekomen. Neem aan dat je de krukaspoulie bedoeld.
De vraag was gericht op afstelling van onsteking, niet de nokkenassen.

De enige standaard alfa 105 /nord blokken met afstelling van de ontsteking na bdp zijn spica blokken. Ivm milieueisen usa.
De rest alles om en nabij 7 graden voor BDP.
Met moderne benzine kan je naar circa 10 voor BDP.

Of doel je op de feitelijke ontsteken van het mengsel, verbranding en expansie? Die is natuurlijk wel na BDP anders gaat de motor achteruit draaien. :D
Maar de afstelling van de ontsteking is wel degelijk voor bdp bij europees nord blok in een 105 of een 116.. Ivm ontstekingsvertraging. Die hangt oa van vorm verbrandingskamer (inefficient bij oude nord blokken) en van ontstekingseigenschappen en klopvastheid van de brandstof. (octaangetal, uitgedrukt in mon en/of ron)

Op een standaard blok In theorie geen bdp bepaling en gradenbogen nodig. Maar op oude poulies zijn de streepjes lang niet altijd goed zichtbaar. En even bdp controleren kan nooit kwaad, sterker nog, het is een goed idee.. Weet je iig dat uitgangspunt goed is. Alles hangt van bdp af. En anders is hele operatie bdp bepalen en ontsteking controleren en nokkenassen uitklokken iig leerzaam. Assumption is the mother of all fuck ups.


Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:20
door DJ
Bedankt voor alle informatie DJ! Daar kan ik mee verder.

Ik neem aan dat de letters op de voorkant van de poelie staan?

Het volgende kan ik bekijken als ik weer bij de auto ben, maar weet jij wellicht of de witte streep die (fabrieksaf?) op de tanden van de poelie staat, de P, F of M is?

Dat tooltje klinkt wel handig. Misschien begin ik met Tipex op de F en ga rond die streep voorzichtig spelen en goed luisteren.
Die witte streep zal niet van de fabriek zijn maar van een van je voorgangers.
Fabriek af staan er ingeslagen streepjes en letters op de poulies, maar ik heb nooit gehoord of gezien dat de fabriek die highlighte met verf.
Dat gebeurd doorgaans zowel jaar later voor een monteur als de originele streepjes door roest en vuil slecht zichtbaar zijn geworden.
Of betreffende monteur het streepjes destijds bij P F of M heeft gezet, geen idee. Zal afhangen van het klusje waar hij mee bezig was. Nokkenassen timen of ontsteking afstellen.
Verder staan de letters doorgaans bij het streepje, dus op de smalle rand naast de V snaar. Anders zou je ze ook niet goed kunnen zien met motor in de auto. Alhoewel dat bij een 116 serie nog wel zou lukken. Bij 105 is het ondoenlijk.

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:36
door Matteomeubel
Ik ben nog nooit P F of M markeringen op 105 of 116 type vliegwielen tegengekomen. Neem aan dat je de krukaspoulie bedoeld.
De vraag was gericht op stelling van onsteking, niet de nokkenassen.

De enige standaard alfa 105 /nord blokken met afstelling van de ontsteking na bdp zijn spica blokken. Ivm milieueisen usa.
De rest alles om en nabij 7 graden voor BDP.
Met moderne benzine kan je naar circa 10 voor BDP.

Of doel je op de feitelijke ontsteken van het mengsel, verbranding en expansie? Die is natuurlijk wel na BDP anders gaat de motor achteruit draaien. :D
Maar de afstelling van de ontsteking is wel degelijk voor bdp. Ivm ontstekingsvertraging. Die hangt oa van vorm verbrandingskamer (inefficient bij oude nord blokken) en van ontstekingseigenschappen en klopvastheid van de brandstof. (octaangetal, uitgedrukt in mon en/of ron)

Op een standaard blok In theorie geen bdp bepaling en gradenbogen nodig. Maar op oude poulies zijn de streepjes lang niet altijd goed zichtbaar. En even bdp controleren kan nooit kwaad, sterker nog, het is een goed idee.. Weet je iig dat uitgangspunt goed is, alles hangt van bdp af. En anders is hele operatie bdp bepalen en ontsteking controleren en nokkenassen uitklokken iig leerzaam. Assumption is the mother of all fuck ups.


Gr
DJ
Ja, klopt...ik bedoel de poulie :? :? ...zzorry..

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:38
door DJ
Ik ben nog nooit P F of M markeringen op 105 of 116 type vliegwielen tegengekomen. Neem aan dat je de krukaspoulie bedoeld.
De vraag was gericht op stelling van onsteking, niet de nokkenassen.

De enige standaard alfa 105 /nord blokken met afstelling van de ontsteking na bdp zijn spica blokken. Ivm milieueisen usa.
De rest alles om en nabij 7 graden voor BDP.
Met moderne benzine kan je naar circa 10 voor BDP.

Of doel je op de feitelijke ontsteken van het mengsel, verbranding en expansie? Die is natuurlijk wel na BDP anders gaat de motor achteruit draaien. :D
Maar de afstelling van de ontsteking is wel degelijk voor bdp. Ivm ontstekingsvertraging. Die hangt oa van vorm verbrandingskamer (inefficient bij oude nord blokken) en van ontstekingseigenschappen en klopvastheid van de brandstof. (octaangetal, uitgedrukt in mon en/of ron)

Op een standaard blok In theorie geen bdp bepaling en gradenbogen nodig. Maar op oude poulies zijn de streepjes lang niet altijd goed zichtbaar. En even bdp controleren kan nooit kwaad, sterker nog, het is een goed idee.. Weet je iig dat uitgangspunt goed is, alles hangt van bdp af. En anders is hele operatie bdp bepalen en ontsteking controleren en nokkenassen uitklokken iig leerzaam. Assumption is the mother of all fuck ups.


Gr
DJ
Ja, klopt...ik bedoel de poulie :? :? ...zzorry..
Dat vermoeden had ik al :wink:

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:41
door DJ
Vwb merktekens op de poulie, als je vlak naast de v snaar voorzichtig opschuurt met met schuurlinnen, niet te grof, grit 120 of 240 ofzo, krijg je vanzelf kaal metaal, en de tekentjes worden dan zichtbaar in de vorm van roest en vuil dat achterblijft in de ingeslagen streepjes en letters.

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:44
door DJ
@ Roland, fotootje van de betreffende Giulietta? :D

Gr
DJ

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 08:46
door Matteomeubel
@ Roland, fotootje van de betreffende Giulietta? :D

Gr
DJ
Jaaa!!

Re: Afstellen ontsteking Giulietta 2.0 (116) 1983

Geplaatst: vr apr 22, 2022 09:10
door Roland Artc88
Heren, ontzettend bedankt. Ik ben weer een stuk wijzer geworden en weet hoe ik dit verder ga aanpakken.

BDP had ik gecontroleerd. Die leek overeen te komen met het witte streepje op de poelie. Maar ik zal het allemaal eens rustig dubbelchecken aan de hand van de letters op de poelie. Of ik hem af ga stellen op BDP of iets vervroegd zal afhangen van hoe de motor klinkt/loopt, maar ik ga het niet te gek maken. Het is gewoon een standaard blok.

Natuurlijk kan ik wat foto's delen :D Zie hieronder, meer foto's zijn te vinden in het project topic (klik hier) die ik nodig moet updaten (bedankt voor de indirecte herinnering).

Afbeelding
Afbeelding