Pagina 1 van 2

Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: vr mei 27, 2022 20:06
door juulke
We rijden wel eens wat rally’s met de Giulia. Het ruigere werk voornamelijk n België.

Ondertussen 3 verschillende veren getest maar nog niet tevreden. Blauwe squadra veren met extra spacers, grijze rally veren ooit gekocht via Rik Z. En laatste set rally veren van Arese. Uiteindelijk de laatste 2 laten testen (professioneel) en deze bleken exact identiek te zijn en wel veerconstante is 1,2 x 10^5 N/m. Dat is leuk om te toeren, maar ik zoek dus iets nog stijver. Wie kan helpen?

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: vr mei 27, 2022 20:23
door alfadragon
Verenfabriek contacteren? Merwede bijvoorbeeld.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: vr mei 27, 2022 22:17
door HAAK28
Ik zou het niet in stugger, maar in langer zoeken. Je chassis krijgt ongelooflijk op zijn donder met stugge veren.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 11:13
door vV
dat laatste sluit ik mij bij aan . berlina veren? met rallygebruik wil je em ook soepel houden... wegligging op onverhard wordt stuk minder met heel hard spul.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 11:18
door juulke
Heren, bedankt voor alle goedbedoelde adviezen. Maar laten we het maar op houden dat eigenwijs ben.
Er heeft gisteren iemand met de auto gereden die echt weet waar hij het over heeft, anders wordt je niet historisch kampioen. Dus gezocht rally veren, harder dan 1,2x10^5, lengte 287 mm.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 11:23
door Dirk-33
Zoals al genoemd, Merwede levert veren.
Intrax levert ook losse veren, wellicht hebben die wat in de catalogus.
GAZ kan mogelijk ook wel losse veren leveren met die eisen.

Of als budget geen issue is eens bij Proflex aankloppen

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 11:36
door DJ
Het is natuurlijk niet alleen de veer, maar de veer demper combinatie.
Ik zou zeggen ga eens bij een ervaren preparateur van (historische) rallyauto's langs.
En dan vooral een onderstel specialist, die kan aangeven hoeveel kg/cm veren je om en nabij nodig hebt voor jouw auto en jouw toepassing.
En daarop aangepaste schokdempers leveren.
Rally is ook een ruim begrip, veel verschillende ondergronden, evenzo veel verschillende optimale setups qua rijdhoogte en hardheid.

Overigens, zoek je veren in origineel 105 serie model, of zoek je universele autosportveren? Daar zijn ook modificaties voor en maakt de verenkeus gelijk veel groter.

Gr
DJ

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 16:20
door vV
als je ombouwt naar de kleine veren (diverse ombouwsets verkrijgbaar maar Alfaholics is de bekendste ) heb je heel ruime keus, en dat soort veren is ook niet duur.
maar: ik weet van meerdere rallyrijders wiens auto's geprepareerd zijn door bv Arese, en die lijken geen problemen hiermee te hebben.
Waaraan ligt dan t verschil?

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 19:51
door sebastiaan
Rally en rally zijn twee heel verschillende dingen. Van veredelde puzzelrit tot aan de "classics" in België. Tussen de twee zit een wereld van verschil, vooral in gereden snelheid.

Zoals eerder geopperd: Merwede springs bellen. Die kunnen ze op maat voor je maken voor niet heel gek geld.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: za mei 28, 2022 20:34
door vV
Rally en rally zijn twee heel verschillende dingen. Van veredelde puzzelrit tot aan de "classics" in België. Tussen de twee zit een wereld van verschil, vooral in gereden snelheid.

Zoals eerder geopperd: Merwede springs bellen. Die kunnen ze op maat voor je maken voor niet heel gek geld.
dat weet ik. In de nodige genavigeerd. o.a. de tulp, en een paar in de Alpen . weet denk ik aardig over wat voor terrein eea zich afspeelt. Vandaar dat ik mij afvraag waar t scheef gaat met wat er aangeboden wordt, waar de meeste rallyrijders toch wel mee uit de voeten kunnen. Onder het motto dat ik nooit te oud ben om te leren. En als je niet weet wat je moet bestellen kan je zo maar een draak van een auto creëren. wil je ook niet....

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: zo mei 29, 2022 15:39
door juulke
Heren, je kunt de Boucles des Bastogne, of bijvoorbeeld Roger Sauvelon niet vergelijken met alle respect een tulpenrally.
We doen dit al diverse jaren, ik weet best wel waar ik het over heb. Zoals gezegd een goede kennis van me, recent kampioen historisch heeft met de giulia gereden. Hij was best onder de indruk van de auto, maar voorveren moeten harder (en stuurhuis korter maar dat is een nog grotere uitdaging). Alfaholics kleine veren is een optie, temeer daar ik dan ook nog iets met de rijhoogte kan spelen voor verhard/onverhard evenementen.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: zo mei 29, 2022 15:57
door Dirk-33
collega van mij heeft die rallys wel eens meegereden als navigator in een Escort mk2.
Daar zat een Proflex onderstel (dempers+veren) onder en volgens hem is dat toch wel echt heel erg indrukwekkend. In combinatie met de juiste banden heeft zo'n auto opeens grip en controle op de ergste ondergronden.

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: zo mei 29, 2022 15:58
door DJ
Enige "simpele" oplossing voor directer sturen is kortere stuurarmpjes op het fusee.
Volgens mij heeft alfaholics die in het programma.
Korter stuurhuis is dure grrap, zowel voor ZF als Burman. Kan wel, als je wilt en toevallig goede connecties hebt in de metaalsector.

Of je moet zo iets als dit in de stuurkolom willen zetten:

https://www.qspproducts.nl/nl/qs-quickn ... p-products

Gr
DJ

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: zo mei 29, 2022 16:04
door DJ

Re: Heel heel stugge veren gezocht voor de Giulia

Geplaatst: zo mei 29, 2022 16:06
door DJ
collega van mij heeft die rallys wel eens meegereden als navigator in een Escort mk2.
Daar zat een Proflex onderstel (dempers+veren) onder en volgens hem is dat toch wel echt heel erg indrukwekkend. In combinatie met de juiste banden heeft zo'n auto opeens grip en controle op de ergste ondergronden.
Rally Escort is wel 110% door ontwikkeld.
Vroeger al, en nu nog steeds.
Dat scheelt nogal.

Gr
DJ