Pagina 1 van 1
Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: vr sep 02, 2022 14:37
door De Block
Uitdagen probleem. Een Paar honderd kilometer hard scheuren op de autobahn levert vrijwel geen druppel koelwater verlies op. In een file, stadsverkeer of op een slingerende bergpas verlies ik het in rap tempo. Heeel incidenteel heb ik in de stad wel eens een grote pluim uit de uitlaat zien komen bij het wegrijden bij een stoplight. Maar echt heel af en toe.
Ongerwijfeld gerelateerd. MN fan slaat niet aan. Fan zelf doet het, regelunit die er op zit is vers.
1) Waarom verbruikt het blok af en toe water bij langzaam, schokkerig rijden en niet bij doorrijden?
2) Waar zit de sensor die de fan aanstuurt?
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: vr sep 02, 2022 22:10
door Rob75
Ooit eens gehad bij een 75 dat er blijkbaar een miniem lekje in de pakking zat. Je merkte er nauwelijks iets van, behalve dat er langzaam wat koelvloeistof verdween.
Dat dit gebeurt bij in de stad rijden duidt daar wel een beetje op. Dan wordt alles een stuk warmer dan bij doorrijden, aangezien de koelvloeistofstroom dan beter is. Een auto oververhit meestal bij stilstand in de file en niet bij rijden op de snelweg.
De fan wordt aangestuurd door de ECU. Er zit niet meer een thermoschakelaar in de radiator zoals vroeger.
Overigens wordt bij een 159 de fan met een PCM signaal gestuurd en de module daarvan zit bij de fan gebouwd en kan ook defect zijn. De inschakeling gebeurt door de KVS sensor in het blok en de ECU geeft de fan het signaal om aan te gaan. Je kunt een en ander uitlezen.
Succes,
Rob
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: za sep 03, 2022 08:49
door Gordon
Maar het probleem blijft in essentie dus wel gewoon gelijk, namelijk dat er op zich wel voldoende koelvloeistof in zit om te kunnen koelen maar dat de sensor die de fan moet aansturen droog staat (of defect is). Best wel lullig eigenlijk dat dit in moderne auto's middels overbodig complexe schakelingen gebeurt, bij oudere auto's is het een kwestie van draadje doorlussen en je kan weer op pad maar hier sta je zo een uur aan de kant te wachten op de pechhulp met een fles water.
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: za sep 03, 2022 09:49
door Carloz
Dit zou natuurlijk ook kunnen:
Op de snelweg geeft het niet dat de fan niet werkt, als je geen file hebt tenminste,
als je in de stad of op een bergweg rijdt wel: te weinig rijwind, water gaat koken en komt netjes op straat terecht.
En dan heb je de mogelijkheid van de lekke koppaking idd.
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: zo sep 04, 2022 22:23
door Rob75
Mocht je een OBD kabel hebben en een laptop, dan kun je volgens mij met Multiecuscan de fan aansturen via de ECU.
Dan kun je ook kijken of de temperatuursensor een plausibele waarde aangeeft.
Succes,
Rob
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: ma sep 05, 2022 07:57
door De Block
De regelunit op de fan heb ik vervangen voor een nieuwe. (Oude was ongeveer doormidden..) Fan kan je op zich doorlussen en dat heb ik gedaan. Die werkt. Mn ODB2 dongel is kaduuk (goedkoop chinees ding) dus maarbeen nieuwe kopen.
Er komt nergens koelwater uitgespoten bij kokende motor trouwens.
Waar zit die KVS sensor...?
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: ma dec 19, 2022 23:18
door De Block
Is al weer een tijdje geleden maar nog immer gedoe met koeling. Belangrijkste nu is koelwaterverlies. Auto pluimt al tijdje maar zeer onwillekeurig. Tijden niet en dan in eens wel. Verliest koelwater, vooral als hij echt warm wordt (Stadsrit Parijs, Alpen-pas, fille). Compressie test is ok. (4x 10+,) Bij warme motor "vacuum/overdruk gesis" op de carterontluchting.
Vorige week helemaal stil komen staan. Toen bleek er een kachelaansluiting op het schutbord gescheurd te zijn. Slang dus los en al het koelwater er uit. Verdenk de opbouw naar dat afscheuren, of een lek bij hoge temp in de radiator van het verlies. Maar dat verklaart nog niet de net wat overdreven stoompluimen uit mn uitlaat die onwillekeurig voorkomen.
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: di dec 20, 2022 22:02
door Performa
Die plastic "snelkoppelingen"naar kachel binnen zijn wel notoir voor doorscheuren.
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: wo feb 08, 2023 23:41
door De Block
Ik rijdt er nog steeds mee rond en zolang ik niet in file verkeer terecht kom is er niets aan de hand. Vermoed dat er ergens een lekje zit waar bij erbij hoge temperaturen iets gaat lekken. Maar dan ook wel meteen flink. Kan nergens sporen vinden. Hoorde laatst wel hoop gesis in, wat ik denk dat, de carter ontluchting is. Ronde "dop" boven op de luchtinlaat. Olie lijkt niet vervuild met water echter. Bogie op 1 (? meest rechter vanuit bestuurders positie) was wat wit gecorodeerd. Zit in de buurt van die ontluchting..
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: do feb 09, 2023 09:23
door Hylke
Klinkt alsof je weer een interessant euvel hebt opgelopen, kun je het issue niet reproduceren en daarna op een brug op inspectie gaan? Zullen best wat uurtjes in gaan zitten, maar zou ook lekker zijn als deze afgevinkt wordt (en daarna door naar het volgende issue
).
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: za feb 11, 2023 17:35
door De Block
2 dingen:
1: wat voor signaal gaat er naar de regelunit op de fan? Dikke plus en min gaan er heen en los draadje. Als ik daar direct plus of min op zet gebeurt er niets. Regelunit is nieuw.
2: Boven op de luchtinlaat zit rond kastje met membraam. Lijkt mij iets van carterontluchting. Het membraam is gescheurd. Iemand een idee wat het effect daar van is en waar je een nieuwe vindt..?
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: zo feb 12, 2023 11:18
door De Block
1 (Update) Eindelijk mijn ODB lezer ge vonden. Foutmelding is: P1481 {Ford}Fan Secondary Low with High Fans On {Volvo} Engine cooling fan (FC) relay. Signal to low.
2 (Update) nieuw membraampje is besteld.
Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan
Geplaatst: do feb 16, 2023 23:13
door De Block
Beetje solo-topic, maar wellicht leert er iemand met me mee.
1. Maar even een vanuit de bestuurderstoel bedienbaar relais op de radiator gezet en berg koelwater achterin. (Moet 2 duizend kilometer op pad komende dagen en ben niet bang voor avontuurtje.
) Daarna Multiscan maar eens in betaalde versie draaien..
2. Vervangen carter-ontluchtings-membraam is wel ontdekking. Stom toevallig ontdekt omdat ik maar eens ben gaan schoonmaken. Gasklephuis en alles daar in de buurt. Membraam inmiddels vervangen (11 euro, 2 minuten) en voorheen bokkige motor loopt weer soepel en lijkt minder te pluimen. Morgen met koude motor weer eens ff kijken. Simpelweg valse lucht met rommel op "bank"1, moet je bij een Nord toch meer moeite voor doen.