Pagina 1 van 1

Dashboard Spider S4

Geplaatst: ma sep 05, 2022 21:11
door Jochen
Hallo,

Ben in bezit van een S4 bouwjaar 1991. De grote klokken doen het niet goed, zie details onder.
Anderzijds de 4 kleine klokken geven een correcte waarde.

Kilometerteller: deze duidt te weinig aan, 100 km/u op de klok is 120 km/u gps. Als de auto een paar weken niet gereden heeft gebeurt het ook dat de naald op 0 km/u blijft staan. Als je een lichte tik op het dashboard geeft komt de teller tot leven.

Toerenteller: Deze werkt maar duidt ook te weinig, ik schat een fout van ongeveer 1000 rpm. (120 km/u is 2500 tr/min). Heel sporadisch maakt hij kort een sprongetje naar de reƫele waarde.

Vragen:
1. Leden die dit herkennen en het hebben kunnen verhelpen?
2. Indien het echt specialisten werk is, welke bedrijven adviseren jullie?

Bedankt.

Re: Dashboard Spider S4

Geplaatst: di sep 06, 2022 09:44
door Roland Artc88
1. Ja dit probleem komt vaker voor.
2. http://www.info-instruments.com/

Info uit dit topic: Alfa Spider Type 4, Km-teller kapot

Is bij ons nog niet uitgevoerd :oops: Hebben eerst het gehele remsysteem, vervolgens het interieur opgeknapt. De kosten moesten een beetje gespreid worden.

Re: Dashboard Spider S4

Geplaatst: di sep 06, 2022 10:06
door Klevant
Hier heb ik de tellers van de 33 ook laten doen, perfect.

Re: Dashboard Spider S4

Geplaatst: vr sep 09, 2022 15:24
door groschl
Er zit een klein potmetertje in die tellers, daarmee kun je ze afstellen cq kalibreren.
Maar....de vraag is, HOE stel je ze af.
Ik heb de snelheidsmeter van mijn S3 QV (zelfde dashboard als de S4) zelf kunnen kalibreren aan de hand van een topic op het Alfa BB board.
Iemand had berekend welke weerstand de potmeter moest geven en voila.....de snelheid klopte precies met de GPS.
Helaas was dat van korte duur, althans 1 seizoen gaf ie de snelheid goed aan maar nu is het verschil weer 10km/uur.
Eigenlijk zou je deze potmeter moeten vervangen, er zijn zelfs mensen die de potmeters (ook de toerenteller heeft er eentje) buiten de cockpit hebben gemonteerd zodat ze deze onder het rijden kunnen verstellen.
Nu moet je eerst alles demonteren, uit elkaar halen en afstellen, weer alles monteren en hopen dat het goed is.