Pagina 1 van 2

Advies divers Giulia 105

Geplaatst: ma feb 06, 2023 16:47
door edb1234
Beste allemaal,

Voor mijn Giulia 105 heb ik inmiddels aardig wat zaken op de rit, maar op een aantal punten zou ik graag nog wat input van de specialisten/mede-liefhebbers hebben.

Ik ben een Giulia aan het klaarmaken voor vlot straat gebruik, eventueel een keer een track day, kan in ieder geval niet wachten om een aantal Alpenpassen te rijden. 2.0 TS motor, standaard vooralsnog, maar met squadra chip, wellicht later om te bouwen naar carburateurs of ITB’s. Over het volgende heb ik nog wat twijfels:

1. Verlicht vliegwiel: wat het effect is weet ik wel zo’n beetje, maar zijn er ook nadelen?

2. Wat zijn de ideeën over een doorgelaste carrosserie?

3. Korte stuur armen, doen of niet doen?

4. Bevestigingspunt stuurhuis: versteviging inlassen?

5. Ik twijfel over een rol kooi, maar wil voorlopig de achterbank nog niet opgeven. Zijn daar opties voor? En dan een gelaste kooi of schroef kooi?

6. Er komen Brembo’s op van een 75. 2 liter remschijven gebruiken of geventileerde schijven? En waar zijn geventileerde schijven eventueel te koop?

Vooralsnog is dat het wel denk ik…

Alle input / meedenken wordt gewaardeerd!

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: ma feb 06, 2023 19:17
door giuliettaevo
2 op de juiste plekken zeker de moeite waard. Maar het blijft een zwakke koets zonder ingelaste volle kooi... En dat vind ik voor een straatauto geen goed idee.

3 verkorte stuurarmen lijken mij zeker de moeite waard. Snellere reactie op stuur is zeker fijn.

4 die verstevigingen voor het stuurhuis of eigenlijk voor de complete chassisbalken zou ik zeker uitvoeren. Bij mij was de boel duchtig aan het scheuren.. verstevig ook meteen de ophanging van de stabi voor.

5 rolkooi in een straatauto ben ik geen fan van. Enkel goede kooienbouwer kan het zo maken dat het veilig is. Verkeerde materiaal keuze, slechte plaatsing en of verkeerd ontwerp kan een hoop ellende geven bij een ongeluk. Daarnaast horen er bij een rolkooi eigenlijk ook hele strakke gordels en een helm om te zorgen dat je hoofd niet bij zo'n pijp in de buurt komt..

6 gewone massieve schijven met de Brembo klauwen en goede(!) remblokken zou goed genoeg moeten zijn.

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: di feb 07, 2023 08:09
door DJ
1 > Veel te licht geeft onrustig stationair lopen. ea ook beetje afhk of je met ouderwetse carb's en ontsteking rijd of nieuwste van nieuwste qua ecu injectie en ontsteking gebruikt ( mits die dan ook correct is ingeregeld voor stationair en koude start etc ) Maar vliegwiel van circa 6 a 7 kg verwacht ik geen problemen mee. Origineel zijn ze 8 a 9 kg voor 105 serie, afhk van model

2> Stijve carr alleen maar fijn, doen. Carr hoort niet te torderen/bewegen. Bewegen hoort de wielophanging te doen. Ook minder gepiep en gekraak.

3> Geen ervaring mee, maar korte stuurarmen betekend sowieso zwaarder sturen. Vwb stuurinrichting zou mijn grootste aandachtspunt qua rijd en budget zijn eerst eens zorgen dat alles 100% spelingvrij en snaarstrak is. Is al lastig genoeg. En zie ook punt 4. Setje andere stuurarmpjes schroef je er later ook zo op.

4> Ja altijd doen, is een gekend zwak punt. Thv hoofd en hulpstuurhuis. Bussen in het schutbord vernieuwen. Puntliassen in het schutbord willen nog al eens loszitten daar.

5> Als je achterbank niet wilt opgeven lijkt schroefkooi mij de voor de hand liggende keuze. En verder vooral wat Remco zegt. Bij een rolkooi horen strakke gordels en vooral ook een helm.

6> Hangt van gewicht auto, het vermogen, het gebruik van de auto en je rijjvaardigheid af.... Op lafjes remmend een half klaverblad over zoals ik soms auto's zie doen valt geen remsysteem te bouwen... Met goede remblokken zou je in de meeste gevallen in een Giulia prima uit de voeten moeten kunnen met massieve schijven.

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: wo feb 08, 2023 12:28
door edb1234
Dank voor de reacties tot nu toe.

1. Enigszins verlichten van het vliegwiel is naar mijn idee geen probleem. Motor is voorlopig standaard mèt Squadra-chip, op termijn over naar carbs of ITB's. Voor nu is een beetje verlichting geen probleem lijkt me dus...

2. Doorlassen, maar dan op de juiste plekken begrijp ik. Is daar meer over te zeggen? Met andere woorden: wat zijn de juiste plekken?

3. Korte stuurarmen: ja, gaan we doen. Maar kan eenvoudig op een later tijdstip, dus zie wel of ik het gelijk doe... ;-)

4. Stuurhuis verstevigen: ga ik ook doen. Volgens mij ben ik daar al eens lasplaatjes van tegengekomen voor een Bertone die aan het bord gelast kunnen worden ter versteviging. Ben ze nog niet specifiek tegengekomen voor een Giulia. Iemand bekend mee of die er zijn en zo ja, waar?

5. Kooi: stel ik uit. Moet ik me echt verder in verdiepen begrijp ik...

6. Brembo's van een 75 heb ik bijna klaar. Massieve schijven moet met goede blokken voldoende zijn ga ik vanuit. Rij graag stevig, maar voornamelijk op de openbare weg, dus geventileerde schijven lijkt overkill. Desondanks: iemand een adres voor geventileerde schijven?

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: wo feb 08, 2023 13:38
door DJ
2> bodemplaat rondom, dorpels, schutborden, ik heb nog wel ergens foto's van mijn werk aan berlina van mijn pa. Maar foto's nu niet bij de hand, want aan het werk in buitenland. Simpel gezegd om de 3 a 4 cm een goed ingebrande lasrups van een 1 a 2 cm. (google op seam welding car en je krijgt de wereld aan voorbeelden) Let wel dat lassen aan naden waar nog kit, verf, roest en andere ellende zit in het gunstigste geval niet leuk is, en slechtste geval gewoon niet te doen. Met lassen is het net als met schilderen, voorbereiding is meer dan de helft van het werk, en schoon materiaal is belangrijk.

4> Vergeet de afstandbussen in schutbord niet. Als die niet goed zijn kan je dubbelplaten lassen tot je een ons weegt. Als de afstandbussen goed zijn en schutborden doorgelast ben je in principe ook al klaar. De verstevigingen die jij vermoedelijk gezien hebt zijn vooral ook bedoeld als je met coilovers gaat rijden en de veerkrachten naar de schokdempertorens gaan ipv frame waar de veren normaal zitten. Kwaad kan het natuurlijk niet om ze erop te zetten.

6> Vwb de remmen, ik kan Pagid blauw aanraden. Of anders evt Carbon Loraine RC5 (+) Goedkoop is anders. Maar dan heb je ook wat. Je kan ook schutbord nog verstevigen thv bevestiging van de pedalbox ( wederom, heb nu geen foto's bij de hand ivm werk in buitenland ) Een stevig schutboord remt ook fijner. Kijk voor de grap eens naar de hoofdremcylinder van een standaard 105 serie terwijl iemand hard op de rem trapt. Dan snap je wel wat ik bedoel. De ene remslang is ook de andere niet, maar dat is wel bekend denk ik. Overigens zijn die ex 75 brembo tangen ook niet ideaal qua stijfheid. Maar op een relatief lichte 105 serie is dat niet z'on issue. Zeker niet als je 1300/1600 fusee's hebt waar ze zo een op een op passen is het een verbetering.

Gr
DJ

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: do feb 09, 2023 18:05
door vV
eigenlijk is alles al gezegd..

Maar toch:
1. Verlicht vliegwiel: wel doen. de straatauto die ik ermee heb gehad was het gewoon lekker op.

2. Wat zijn de ideeën over een doorgelaste carrosserie? Ik sluit mij aan bij DJ.

3. Korte stuur armen, doen of niet doen? Voor een straatauto met af en toe trackday zou ik deze even in d ekoelkast houden. Bij regelmatiger trackdays gewoon wel doen.

4. Bevestigingspunt stuurhuis: versteviging inlassen? zeker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

5. Ik twijfel over een rol kooi, maar wil voorlopig de achterbank nog niet opgeven. Zijn daar opties voor? En dan een gelaste kooi of schroef kooi?
Voor jouw gepland gebruik: geen kooi.

6. Er komen Brembo’s op van een 75. 2 liter remschijven gebruiken of geventileerde schijven? En waar zijn geventileerde schijven eventueel te koop? Geventileerde schijven hiervoor zijn oa te koop bij OKP en Formula GT.
Nu reed de snelste Giulia bij SI gewoon met massieve schijven en CL blokken, en ik heb hem nooit gehoord over problemen met remmen (je moet ze gewoon niet teveel gebruiken... ). Met goede blokken (ben ook erg groot fan van Pagid Blauw, zitten standaard in mn racers en mn snellere straatautos) en goede vloeistof en leidingen is er niets mis mee. eventueel de rembekrachtiger eruit voor meer gevoel.

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: do feb 09, 2023 20:41
door edb1234
Dank voor de input allemaal! Het meeste is me inmiddels een stuk duidelijker geworden. Kooi wordt het niet, is voor mijn gebruik overbodig. Massieve schijven met goede blokken lijkt me een prima optie. Vliegwiel laat ik enigszins verlichten, maar niet maximaal. Stuurhuis ga ik verstevigen en de carrosserie wordt doorgelast. Korte stuurarmen: mwoa, weet ik nog niet. Eerst maar 'ns alles opbouwen en de normale armen gebruiken, wisselen kan altijd nog...

Wordt ongetwijfeld vervolgd, ben namelijk nog lang niet klaar... :wink:

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: vr feb 10, 2023 14:25
door sebastiaan
Nog aanvullend voor die stuurarmen: die zorgen voor een hogere belasting op je stuurhuis. Als dat een burman stuurhuis is moet je dat alleen daarom al niet willen, of enkel in combinatie met een nieuw fris stuurhuis opgebouwd uit een nieuw gietstuk of gefreesd uit massief.

Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval.

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: vr feb 10, 2023 19:34
door vV
dat laatste wil ik wel wat over aanvullen. ...ik race al jaren met korte stuurarmen en een Burman stuurhuis, oud gietstuk. Is erin gezet in 2007. Wel USA versie maar dat maakt voor de belasting door korte stuurarmen geen verschil mi. Is wel een aantal jaar geleden keer vervangen door een CNC huis maar dat was voor mijn peace of mind aangezien we naar veel hoger vermogen en hogere belasting met slicks gingen. Heeft gewoon een jaar of 10 goed dienst gedaan. Stuurhuis kwam overigens uit een circuit giulia die daarvoor intensief gebruikt was voor racecursus etc.

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: vr feb 10, 2023 20:36
door sebastiaan
Maar dan zeggen we toch gewoon hetzelfde? Het kan prima goed gaan. En dat gaat het meestal ook. Maar wat als dat niet zo is?

Jouw peace of mind = mijn "ik zou er niet aan beginnen".

Toch?

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: za feb 11, 2023 09:25
door stephen
meeste is al opgenoemd :thumbs:

rijd zelf ook met 75 Brembo en massieve schijven met CL5 remblokken, wat super remt, ook op een keertje CPZ :mrgreen:

goedkope aanvulling die mij bevalt is verstelbare bovenste draagarmen, zodat je wat camber kunt afstellen, lekker met insturen 8)

en setje goede dempers natuurlijk, en wat stuggere diabolo rubbers.. spider 4 dacht ik :-k

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: za feb 11, 2023 11:21
door vV
mbt dempers: Classic Car Care, Marc Maas, levert een naar zijn specs gebouwde set GAZ, klinken mij erg interessant in de oren mede ook gezien de prijs (rond de 1000,- voor een set instelbaar)

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: za feb 11, 2023 11:56
door edb1234
Verstelbare draag armen heb ik al in huis, komen er inderdaad ook onder. Vwb de korte stuur armen: ik snap dat de belasting op het stuurhuis daardoor toeneemt en meer nog in combinatie met wat bredere banden. @Walter: racen met een standaard stuurhuis gaat/kan lang goed gaan, maar ik snap heel goed dat je onder die omstandigheden het risico niet wilt nemen. Maar voor ‘stevig straat gebruik’, wat zijn dan überhaupt de risico’s? (Haar?)scheurtjes in het stuurhuis? Of spontaan afbreken in een haarspeldbocht ergens in de Alpen? Wat ik wil zeggen: het moet gewoon veilig zijn, maar ik hoef niet alle kleine/onwaarschijnlijke risico’s uit te bannen…

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: za feb 11, 2023 21:20
door vV
het blijft 50 jaar oud gietwerk. Maar zelf heb ik nog nooit een echt gescheurd stuurhuis meegemaakt maar is alles beperkt gebleven tot zichtbare haarscheurtjes na demontage.
Het komt wel eens voor, maar daar gaat bij mijn weten vaak wel wat aan vooraf wat niet onder normaal gebruik valt (slippen en tegen stoeprand aan, dat soort werk)

Re: Advies divers Giulia 105

Geplaatst: zo feb 12, 2023 07:47
door DJ
Verstelbare draag armen heb ik al in huis, komen er inderdaad ook onder. Vwb de korte stuur armen: ik snap dat de belasting op het stuurhuis daardoor toeneemt en meer nog in combinatie met wat bredere banden. @Walter: racen met een standaard stuurhuis gaat/kan lang goed gaan, maar ik snap heel goed dat je onder die omstandigheden het risico niet wilt nemen. Maar voor ‘stevig straat gebruik’, wat zijn dan überhaupt de risico’s? (Haar?)scheurtjes in het stuurhuis? Of spontaan afbreken in een haarspeldbocht ergens in de Alpen? Wat ik wil zeggen: het moet gewoon veilig zijn, maar ik hoef niet alle kleine/onwaarschijnlijke risico’s uit te bannen…
Om nog even door te gaan over Burman stuurhuizen, ik pak er nog even een stokpaardje bij. :wink: :D
Dat alu gietwerk van Burman niet top is, dat is niet echt een discussiepunt denk ik.
Maar ik denk dat ook stuurhuizen gesneuveld zijn door verkeerd afgestelde aanslagen die de stuuruitslag moeten begrenzen voor de moer waar de kogelbaangroef in zit tegen het alu van het huis ramt.
Die aanslagen zijn de kleine U profieltjes aan de wielbak kant van de stuurhuisbevestigingen. Met M8x1 boutjes erin waarmee je kan afstellen hoe ver de middelste stuurstang van links naar rechts kan.
Die dingen hebben wel degelijk een functie.
Je moet de afstelling eigenlijk na alle werkzaamheden aan stuurinrichting of wielophanging en na afstellen sporing/uitlijning controleren.
Kan je in het gunstigste geval ook nog een iets minder grote draaicrikel op leveren als de aanslagen te krap ipv te ruim staan.

Gr
DJ