Pagina 1 van 3

Hardy schijf

Geplaatst: za dec 24, 2005 21:51
door serre
Kan iemand mij aub een beetje uitleg verschaffen over hoe ik de voorste hardy schijf van mijn alfa 74 moet vervangen? Ik heb wel wat sleutelervaring, maar ik krijg de "bescherming" die over het vliegwiel en over de voorste hardy schijf zit niet goed los...

Dank bij voorbaat!!!

Mathias

RE: Hardy schijf

Geplaatst: za dec 24, 2005 23:15
door Constantijn
Alfa 74?
Ik neem aan dat je het eigenlijk over een Alfa 75 hebt?

De voorste "bescherming"?, zoals je dat omschrijft lijkt het wel alsof je het staartstuk van de motor er mee bedoeld en dus dat er af wilt schroeven ofzo.
Indien dat het geval is, zou ik niet verder gaan met proberen, want dat hoeft er in elk geval niet vanaf.
Je kunt de gehele aandrijfas er gewoon in zijn geheel tussenuit pakken, maar natuurlijk wel even de 2 moertjes van het staartstuk v.d. motor losmaken en iets laten zakken, het tussenlager loshalen, en de voorzijde van de achteras laten zakken.
Mocht je de as in 2-en willen delen, zorg er dan even voor dat je de boel van tevoren even merkt, zodat de beide delen op dezelfde manier weer in elkaar komen. (dit kan een hoop ergernis met resonanties voorkomen)

RE: Hardy schijf

Geplaatst: za dec 24, 2005 23:16
door frankalfa
Hoi Serre, allereerst welkom op dit forum.
Vwb je vraag: Ik neem aan dat het een Alfa 75 is ? :wink:
Bedoel je met bescherming het "bellhouse" wat de 'achterkant van de motor' verbindt met de carrosserie? Een soort aluminium staartstuk wat op het eind met een in rubber gevatte ijzeren strip (motorsteun) onder tegen je carrosserie vast zit gebout?
Zo ja, die hoeft er niet af om bij je voorste schijf te komen. Je kunt na het verwijderen van je uitlaat en dat rare tussenbalkje (halverwege de wagenbodem ) het tussenlager van je aandrijfas losmaken.
Als je de moeren van de motorsteun uit t staartstuk verwijderd kun je je motor wat achterover kantelen; je kunt nu met een dop en een verlengstuk op de ratel de 3 moeren losdraaien waarmee de hardyschijf tegen je vliegwiel zit. Zijn deze los kun je de aandrijfas bij de bak losmaken (wel alles even vooraf met een lakstift oid markeren hoe ie zat anders heb je na montage in een andere stand last van onbalans in je aandrijving...)
Je kunt nu door de as wat te 'knikken' bij de middelste hardyschijf de as laten zakken aan de bakzijde(beetje wrikken met een schroevendraaier oid). Trek nu de as weg van de motor. Als het goed is heb je op een gegeven moment je aandrijfas in de hand ( niet laten vallen , kunnen ze slecht tegen >onbalans!!)
Het kan zijn dat je te weinig ruimte hebt om de as ertussenuit te wippen , dan zal de dwarsbalk waar de versnellingsbak op steunt ook los moeten (2x3 bouten)
Monteer een verse schijf , beetje vet aan de astop en monteren in omgekeerde volgorde, suc6!
Grtz, fRank

edit: @Constantijn: doen wij binnenkort mee aan het kampioenschap synchroonschrijven ofwa??? :jumping:

RE: Hardy schijf

Geplaatst: za dec 24, 2005 23:29
door Constantijn
@frankalfa:

We hebben waarschijnlijk gelijktijdig geantwoord, maar aangezien jouw beschrijving wat gedetailleerder is, was jij dus 1 minuutje later dan ik.. :lol:
Nou weet hij in elk geval hoe die as er onderuit moet, en dat dat staartstuk NIET van de motor af moet. :wink:

Re: RE: Hardy schijf

Geplaatst: za dec 24, 2005 23:51
door frankalfa
@frankalfa:

We hebben waarschijnlijk gelijktijdig geantwoord, maar aangezien jouw beschrijving wat gedetailleerder is, was jij dus 1 minuutje later dan ik.. :lol:
Nou weet hij in elk geval hoe die as er onderuit moet, en dat dat staartstuk NIET van de motor af moet. :wink:
Nee ik typ gewoon langzamer... :wink:
Grtz, fRank

RE: Hardy schijf

Geplaatst: zo dec 25, 2005 13:04
door serre
:D Het gaat zeker om een alfa 75. En ik had het inderdaad over de staartsteun. Ik dacht dat deze er af moest om makkelijk aan de bouten van de kardanas te kunnen. Alleszins bedankt allemaal!!!

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 17:47
door Frederico
Ja ook dit oude topic haal ik even op. :wink:

Ik ben bezig met het vervangen van de voorste hardy .

Zoals frank hier gepost heeft heb ik gehandeld, alleen hoever kan ik de as naar beneden halen in het midden?
Heb het idee dat je altijd de versnellingsbak moet laten zakken om de as in z'n geheel er uit te krijgen.

Voorste bouten heb ik los, evenals de achterste aan de bak. steunlager is ook los schakelstang ook maar even los gemaakt.

De versnellingsbak gewoon laten zakken??

of toch meer wrikken, heb ik reeds geprobeerd maar kwam weinig beweging van achter aan de bak.

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 18:10
door Alessandro
Pas nog gedaan en toen ook de bak met dwarsbalk een cm of tien laten zakken............ als je de as heel erg knikt, zal het vast ook zonder kunne, maar of je dat echt wilt proberen??? lijkt me ook niet echt goed voor de donuts namelijk. :roll:

kortom even laten zakken die balk, zijn maar 6 bouten, stelt echt niks voor. Is met monteren ook een stuk makkelijker. :wink:

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 18:52
door Frederico
Oke gaan we proberen..

Kogellagervet op de astoppen bij het monteren is dat goed?

Mvg,

Frederico

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 19:17
door Alessandro
prima de luxe (gewoon goed dus) :wink:

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 19:28
door AlfettaOwner
Kan zijn dat je wel nog de slang naar de hulpkoppelingscilinder moet lossen :idea:
Ff kijken of je zonder lossen voldoende ruimte hebt!

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:35
door wouter75
Let bij het vast draaien van de dwars traverse op de bezine leiding die er naast zit, deze kan tussen dwars traverse en carroserie klem komen te zitten en dan wil de auto niet meer starten. :oops: :lol:

Wouter

Re: RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:36
door Frederico
Kan zijn dat je wel nog de slang naar de hulpkoppelingscilinder moet lossen :idea:
Ff kijken of je zonder lossen voldoende ruimte hebt!

Kijk.. goede tip, zat er ook al aan te denken, en de handremkabel?

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 21:08
door Alessandro
Zowel de handremkabel (eigenlijk niet van toepassing, want die blijft op z'n plek), als de koppelingsslang zijn lang genoeg.

Die tip van wouter is ook een goede en ook van toepassing op de koppelingsslang!

RE: Hardy schijf

Geplaatst: wo feb 18, 2009 21:13
door AlfettaOwner
Kijk eerst maar eens OF die idd lang genoeg is en niet poreus waardoor hij achteraf als nog moet worden vernieuwd :!: