e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

75 3.0 in een GTV6

wo sep 27, 2023 22:52

Zoals de titel zegt, ik ben aan het denken om mijn GTV6 te upgraden naar een 3.0. Ik heb dit 20j geleden al eens gedaan met behulp van een mede Alfa liefhebber, maar deze keer zou ik graag afwegen welke opties ik heb om een zo krachtig mogelijke 3.0 te nemen. De 75 3.0 was bijna plug and play, als ik zo de notities van toen bekijk. Maar een sprong van een 155 naar 180pk is niet zeer spectaculair en ik weet eigenlijk niet of het de moeite waard is, tenzij een Savali motor (niet te vinden) oid. Een 24v is te veel aanpassingen, voor zover ik het goed lees. Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Een andere vraag: wat is de beste plak om carrosserie onderdelen voor een GTV6 te kopen?

Bedankt!
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: 75 3.0 in een GTV6

do sep 28, 2023 10:25

Je gaat van 156 pk naar 192 pk (75 QV). Met Squadra-chip kom je dan op 202 pk en 265 Nm, dat zijn mooie waarden voor een relatief lichte auto.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

do sep 28, 2023 13:33

Zoek een 164QV V6 blok.
In 12V of 24V
Beide niet heel dik gezaaid maar een 164 V6 laat zich eenvoudig in een transaxle zetten.

Tijdje terug had Rik Zuurbier van Il Biscione een 165V6 QV 12 klepper staan.

Een goed opgebouwde 164V6 QV 12 klepper met goede in en uitlaat en wat kleine aanpassingen is goed voor 220-230pk en circa 300Nm.
Een 24 klepper gaat daar nog overheen.
Helemaal als je daar ook nog eens wat gta delen in meubelt.

Voor de meeste mensen is 22opk/300Nm meer dan genoeg om een handvol aan te hebben zonder enige vorm van elektronische assistentie in een auto van circa 1250kg.

Zou sowieso dan gelijk een bak met goede 50% sper eronder zetten, 75TS of 75 turbo eindreductie.
En de remmen upgraden, met name fatsoenlijke degelijke grotere remtangen.
Standaard V6 remmen is maar zozo, zelfs als alles op punt staat en met goede remblokken.

En koop het V6 boek van Jim Kartalamakis

En als je gewoon een echt snelle auto wil, koop iets moderns.
Ben je goedkoper en snller klaar dan een oude gtv6 (in de basis een jaren 70 ontwerp, misschien zelfs wel eind jaren 60) proberen snel te maken.

Je zou ook eens bij Richard Melvin CSR racing kunnen gaan informeren/shoppen om originele blok wat vlotter te maken.
Want de originele 2.5V6 klinkt nog steeds het best.

GTV6 onderdelen > Lemarc in Balk. Zie FB in diverse Alfa (gtv6) groepen.
Spitsbaard schijnt ook veel te hebben, maar zelf geen ervaring mee.

Gr
DJ

e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 12:49

Bedankt voor de reacties. Bedoeling is om toch bij een GTV6 te blijven :)

Hoe herkent men een 75 3.0QV motor? Is er een blok type nummer ergens terug te vinden?
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 13:47

75 Qv motor heeft een getande Sensorring op de krukas poelie en een bdp sensor daarbij. Nodig voor de motronic ecu. Ecu staat ook motronic op ipv jetronic.

En een eigen motorcode..

Omgebouwde 164 motor zou die sensor en ring ook kunnen hebben, motorcode kun je het verschil dan aan zien.

Verse 12v 3.0 opbouwen met programmeerbaar Management systeem zou het mooiste zijn. Originele injectie systeem is best achterhaald.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:11

Kan je het originele motor kabelboom behouden bij een switch naar motronic
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:28

Nee. Jetronic is heel ander systeem.

75 motronic kabelboom is zeldzaam en gezocht en dus meestal ook niet goedkoop.

164 v6 motronic kabelboom is ook passend te maken door handig iemand.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:45

Mijn project GTV6 heeft ook een 3.0 erin liggen, maar dan nog met de originele GTV6 Jetronic kabelboom en ECU.
Ik heb hier nog wel een Motronic kabelboom liggen van een 75 1.8ie, die je om zou kunnen bouwen naar 6 cilinder meen ik.
Tenminste, daarom lag die hier nog... maar als ik iets ga doen aan de ECU wordt het toch een Megasquirt oid.
In ieder geval komen er CSC uitlaatspruitstukken op, maar de inlaat is eigenlijk de belangrijkste bottle neck bij zo'n motor.

Inderdaad goed te zien dat je alweer aan het reageren bent hier Remco!!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 15:11

Ach, tijd zat om na te denken.. alleen erg vermoeiend typen als je grotendeels plat moet blijven.

Ik zou vandaag de dag een Maxx ecu of zo pakken en een nieuwe kabelboom maken. Geen gezeur met oude kabels en stekkers.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

za sep 30, 2023 08:12

Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Bedankt!
Dat is idd 75V6QV, maar succes met zoeken. En als je er 1 vind zal het wel de hoofdprijs moeten kosten. Want origineel QV En dan moet je nog maar afwachten wat je aantreft als je de boel open trekt.
Bovendien is de inlaat redelijk restrictief, valt aan te passen natuurlijk.
En motronic ml 4.1 is ook niet modern meer, en de orginele injectoren zijn ook lastig (lees niet) te vinden, en goede injectoren zijn vrij essentieel. Over het algemeen is motronic ml4.1 + componenten wel heel erg betrouwbaar. Maar ook dat houd een keer op.

Als je betrouwbaar meer vermogen wil, zonder zoeken naar speld in een hooiberg, en dan de hoofdprijs betalen voor een motor waarvan je maar moet afwachten hoe goed die is, kan je beter een willekeurige betaalbare onverklote V6 uit een 75 of 164 pakken. En die reviseren en van wat aanpassingen te voorzien. En een modern aftermarket motormanagement. Als je echt maximaal vermogen wilt kan je In geval van 164 blok dan nog 24 klepper overwegen en wat GTA onderdelen inlepelen.
Maar een 12 klepper is zonder exorbitante ingrepen naar 220 pk/300Nm te krijgen. Lijkt mij prima in een gtv6 met 10/41 eindreductie om vlot vooruit te komen. En de eenvoudigere en betaalbaardere optie.

O ja, hang er een lichter vliegwiel aan. Origlneel is zo ongelofelijk lomp.
Maakt de motor doods.

Gaat sowieso geld kosten.
20 jaar geleden had je nog wel redelijke kans om een plug and play blok te scoren.
Nu is alles gewoon oud en versleten.
En in geval 164 blok moet het toch al open. (carterpan)
Vwb kabelboom, je kan elke 75 motronic kabelboom als basis gebruiken. Maar je kan volgens mij bij elk moderne aftermarket ecu een universele kabelboom kopen. Heb je alles nieuw voor redelijk geld. Zou nog wel eens net zo duur en minder werk kunnen zijn als een oude kabelboom gaan aanpassen. En kosten nieuwe kabelboom is peanuts op totale kosten.

En zoals gezegd, als je meer vermogen wilt voor je gtv6, koop het V6 boek van Jim K.

En voor plaatwerk, en alle andere gtv6 delen kan je naar Lemarc in Balk.


Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za sep 30, 2023 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

za sep 30, 2023 08:45

Bedankt DJ, precies hoe ik het zou adviseren. Scheelt een hoop typen :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

e90330
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

do okt 17, 2024 17:25

Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Bedankt!
Dat is idd 75V6QV, maar succes met zoeken. En als je er 1 vind zal het wel de hoofdprijs moeten kosten. Want origineel QV En dan moet je nog maar afwachten wat je aantreft als je de boel open trekt.
Bovendien is de inlaat redelijk restrictief, valt aan te passen natuurlijk.
En motronic ml 4.1 is ook niet modern meer, en de orginele injectoren zijn ook lastig (lees niet) te vinden, en goede injectoren zijn vrij essentieel. Over het algemeen is motronic ml4.1 + componenten wel heel erg betrouwbaar. Maar ook dat houd een keer op.

Als je betrouwbaar meer vermogen wil, zonder zoeken naar speld in een hooiberg, en dan de hoofdprijs betalen voor een motor waarvan je maar moet afwachten hoe goed die is, kan je beter een willekeurige betaalbare onverklote V6 uit een 75 of 164 pakken. En die reviseren en van wat aanpassingen te voorzien. En een modern aftermarket motormanagement. Als je echt maximaal vermogen wilt kan je In geval van 164 blok dan nog 24 klepper overwegen en wat GTA onderdelen inlepelen.
Maar een 12 klepper is zonder exorbitante ingrepen naar 220 pk/300Nm te krijgen. Lijkt mij prima in een gtv6 met 10/41 eindreductie om vlot vooruit te komen. En de eenvoudigere en betaalbaardere optie.

O ja, hang er een lichter vliegwiel aan. Origlneel is zo ongelofelijk lomp.
Maakt de motor doods.

Gaat sowieso geld kosten.
20 jaar geleden had je nog wel redelijke kans om een plug and play blok te scoren.
Nu is alles gewoon oud en versleten.
En in geval 164 blok moet het toch al open. (carterpan)
Vwb kabelboom, je kan elke 75 motronic kabelboom als basis gebruiken. Maar je kan volgens mij bij elk moderne aftermarket ecu een universele kabelboom kopen. Heb je alles nieuw voor redelijk geld. Zou nog wel eens net zo duur en minder werk kunnen zijn als een oude kabelboom gaan aanpassen. En kosten nieuwe kabelboom is peanuts op totale kosten.

En zoals gezegd, als je meer vermogen wilt voor je gtv6, koop het V6 boek van Jim K.

En voor plaatwerk, en alle andere gtv6 delen kan je naar Lemarc in Balk.


Gr
DJ
Bedankt voor de uitleg. We zijn een jaartje verder en ondertussen heb ik een 75 3.0 (jetronic) blok/ecu en versnellingsbak/sper uit een 75 2.0ts. Ondertussen wordt de gtv6 aangepakt wat betreft roest.
Ik ga het 3.0 blok uiteen halen om een kleine revisie te doen dus wel het ideale moment om over de 12V upgrades te overwegen, waar je het over had. Wat zijn nu precies die upgrades? Uitlaat, nokkenassen? Inlaat minder restrictief maken, maar op welke manier?

Bedankt :thumbs:
BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR 164 3.0 12V / AR GTV6 / AR 75 3.0 America / AR 155 Q4 WB / AR GTV 3.0 24V / AR 164 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

zo okt 20, 2024 08:43

Het makkelijkste antwoord is koop dit boek:

https://www.bol.com/nl/nl/f/alfa-romeo- ... 046176392/

Voor de kosten van het boek tov de kosten om motor te reviseren en naar circa 220pk brengen hoef je het niet te laten iig.
Staat veel nuttige info voor het geld.

Het is ook handig om af te kijken wat alfa zelf later heeft gedaan met deze motoren. En dan metname de motoren zoals geplaatst in de SZ en 164 QV in 12V uitvoering.

De vraag is ook wat ga je met L-jet motor management doen. Want dat is beperkende factor. Daar kan je niet zoveel mee.

Bescheiden upgrades te combineren met revisie, de klassieke aanpassingen voor atmosferische motor
- Wat hogere compressie dmw andere zuigers. Ik heb heb helaas zelf geen ervaring met de "apple bite" zuigers. Het idee erachter klinkt logisch.
- Andere nokkenassen. Met de originele L jet nokkenassen word het nooit wat als je levendig blok wilt dat boven de 5000 ook wat doet.

Inlaattraject vergroten, het is bekend dat inlaat van RWD 3.0 V6 restrictief is. Een latere FWD V6 inlaat is beter en een relatief eenvoudige upgrade waarmee moderne injectoren plaatsen ook gelijk eenvoudiger word. (zie ook de 164V6 12VQV) Maar wil je dat ivm de looks? Het is wel eenvoudig pas te maken. Voorbeelden te over. Originele inlaat (iets) vergroten kan natuurlijk ook. Maar veel meer werk (=duur) en lastig om goed te doen (6x gelijke inlaat aanpassing)
Extreem veel groter heeft ook geen nut als je niet ook de kanalen in het de kop serieus aanpakt. Maar dat is qua kosten niet meer "een bescheiden upgrade". Overgangen netjes maken en evt rare bulten en uitsteeksel weghalen is ander verhaal, dat kost de wereld niet en moet je daarom naar mijn idee sowieso altijd doen (laag hangend fruit)

De uitlaat, levert ook wel wat op, maar dat is altijd makkelijk achteraf aan te passen/tegenaan te schroeven. Extreme Tuning levert mooie uitlaatspruitstukken. Misschien wel een beetje te groot qua diameters voor een motor met bescheiden aanpassingen?
Grootste uitdaging qua uitlaat onder een transaxle is om hem netjes hoog weg te werken zodat je ook met bescheiden verlaging niets raakt...Het standaard spul is naar mijn mening eigenlijk allemaal niets qua passing en ook duur.. Als je zelf niet kan lassen zou ik bij een goede uitlaatspecialist langs gaan voor maatwerk. Zijn er genoeg. Zoek een goede die beetje bij jou in de buurt zit.

En wat ik absoluut zou doen nu je motor en bak naast de auto hebt: verlicht zowel vliegwiel aan de motor en de koppelingdrager bij de bak. Daar knapt het zo enorm veel van op qua levendigheid. Hoeft niet gelijk extreem volledig alu en duur. Gewoon van beide iets van 15 of 20% gewicht eraf aan de buitenkant, dat kost niet veel en doet al erg veel. Zonder dat het nerveus word.

Welke koppeling ga je gebruiken? Van de TS bak of van de gtv6? Een standaard 75TS koppeling kan prima met atmosferische 3ltr 12 klepper en is allemaal veel goedkoper dan gtv6 koppeling spul.

En als je stapje verder wilt gaan, verlicht de tandwielen in de versnellingsbak. Schakelt zoveel fijner en het spaart je synchro's. En die zijn tegenwoordig verre van gratis.

En ter illustratie, heb helaas de uitdraai nu niet bij de hand, dus beetje slag om de arm.
Mijn 75V6QV met als enige aanpassingen andere nokkenassen en andere uitlaat deed circa 210pk max, en veel leuker, circa 300Nm tussen circa 3000 en 4500rpm na chippen. Gemeten bij betrouwbare ervaren rollenbank/rollenbank operator.
De nokkenassen waren C&B 6C 272110S (uit m'n hoofd) en de uitspruitstukken van CSC en alleen CSC einddemper. Geen kat. Bij normale rijstijl niet irritant of asociaal luid. NB: 75V6QV = motronic en geen L-jet. Dat scheelt veel qua tunig mogelijkheid, ook al is Motronic ML4.1 ook al stikoud.
De vraag is alleen, wat is de compressie van een 75V6QV. Zelfde als L-jet (1:9) of 1:10
Daar verschillen de meningen over, en ik weet het zelf ook niet zeker, want motor nooit open gehad en ook nooit moeite gedaan het op te gaan meten.

Gr
DJ

NB ik zit nu voor werk in buitenland, als ik thuis ben dan kan ik de rollenbank uitdraai en nokkenasgegevens wel opzoeken.
Laatst gewijzigd door DJ op zo okt 20, 2024 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.


MichelVe
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 22, 2024 15:33

Re: 75 3.0 in een GTV6

wo okt 23, 2024 10:28

Hallo,

Perfecte informatie voor een taak waar ik net voor sta.

De 2.5 in mijn GTV6 heeft een koppakking probleem , een langzaam lek van koelvloeistof in oliegang. Blijkbaar kenmerkend voor Busso's...

Enfin, gezien ik alles meteen grondig doe (lees niet altijd meteen goed!); gaat de motor eruit.

Met dezelfde moeite kan ik dan eventueel een 3.0 12v steken. Ik ben niet op zoek naar pks het lijkt me gewoon logisch de breedste motor erin te zetten. En een 3.0 geeft altijd meer koppel dan een 2.5.

Zoals ik het zie en lees is de 75 3.0 12v plug and play.

Maar....waar vind ik die? En op welke motor nummers moet ik letten?


Ik heb een link naar een 162B motor uit een 75. Maar ze vermelden 3.0 America? Nog nooit van gehoord.

Op wat let ik en waar ga ik zoeken?

Alvast dank voor de hulp.

Michel

Terug naar “Algemene Technische vragen”