MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

AR SZ (Zagato) Speedlines 16” velgen.

zo dec 25, 2005 15:16

AR SZ (Zagato) Speedline 16” velgen >> ervaringen met opknappen/ polijsten

Welke mede forummer heeft ervaring met de 16” Speedlines (7Jx16H2 ET7) zoals gemonteerd op de SZ.
Let op het zijn niet de 16”Speedlines die op de 164 Q4 gemonteerd werden want deze zijn nl niet deelbaar.
De SZ velgen zijn voorzien van 30x Torks boutjes in tegenstelling tot de Speedlines van de 164Q4 & 75 Numerata’s (14") waarbij de Speedlines velgen voorzien zijn van 24 ‘speudo’ boutjes, oftewel fake inbus boutjes.

De velgrand van de SZ zijn gepolijst en voorzien van blanke lak, echter deze zijn geoxideerd en dienen dus opnieuw gepolijst en gespoten te worden. Wie heeft dus ervaring met het demonteren van de velgrand tov het velghart en het polijsten van velgranden?

Wil deze velgen nl als monteren op onze 75 Numerata ipv de 14"Speedlines.

Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Alfafreak
Junior Member
Junior Member

RE: AR SZ (Zagato) Speedlines 16” velgen.

zo dec 25, 2005 17:46

Ik heb begin van het jaar deze velgen gepolijst voor me GTV6.
De torx boutjes allemaal vernieuwd door nieuwe speedlines torx M7 boutjes.
De blanke lak kun je met heel fijn schuurpapier verwijderen, maar sneller gaat met verf verwijdereraar, als je alleen de buitenrand gaat polijsten wel met de binnenschijf rekening houden.
Heb overigens de velgen niet uit elkaar gehaald, alleen de boutjes verwijderd, de rubberen ring tussen de 2 delen niet verwijderd.
De door oxidatie aangetast plekken opschuren met schuurpapier van 400 op naar 800. Daarna velgrand polijsten met polijsmiddel en benodigde polijsapparaten.
Ik heb er geen nieuwe blanke lak over gedaan, werd me ook afgeraden door velgenreparatiebedrijven, tenzij je levensmoe bent en volgend jaar weer de velgen wilt polijsten, door steenslag/remstof zal de blanke lak namelijk weer gaan oxideren en ben je weer terug bij af. Om ze mooi te houden regelmatig schoonmaken en niet in de pekel gaan rijden.

Succes met je velgenproject, en neem de tijd ervoor ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 25, 2005 20:48

van 400 naar 600 naar 800 naar 1000 naar 1200 en dan finishen met 2500 schuurpapier en daarna met polijstmiddel polijsten, dan heb je een gepolijste velg waar je je haren in kunt kammen!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di dec 27, 2005 14:19

Heren bedankt voor de info.

Vwb de opmerking van Alfafreak, >> De torx boutjes allemaal vernieuwd door nieuwe speedlines torx M7 boutjes <<
Waar zijn deze Speedline torx M7 boutjes te verkrijgen en wat zijn de kosten hiervoor?

Nou nog even de tijd vinden om eens lekker een aantal avonden te gaan schuren en polijsten!!!!
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Alfafreak
Junior Member
Junior Member

di dec 27, 2005 17:59

Ik heb ze begin dit jaar bij Wheeltrim www.wheeltrim.nl besteld, destijds kosten bouten + moeren voor Speedline in RVS € 1,60/stuk incl. btw.
Met de huidige staalprijzen zal dit nu wel hoger zijn, bestel overigens wel wat extra, de moeren willen wel een knappen en sowiezo met locktite vastzetten.
Er zullen vast ook wel andere leveranciers zijn met andere prijzen, maar dit was toen voor mij de snelste methode om ze te krijgen, niet iedereen heeft ze op voorraad liggen.

Ze kunnen het overigens ook alles voor je doen, maar dan praat je al over hele andere bedragen en dan loont het de moeite wel om zelf wat te doen.
Succes iedergeval.

Terug naar “Algemene Technische vragen”