156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje
Geplaatst: zo jan 07, 2024 13:01
Beste mensen,
al geruime tijd (vanaf 2009) rij ik een Alfa 156 2.4JTD uit 2002 maar de laatste tijd geeft ie, af en toe, een P0235 motorstoring.
Dat kan soms maar 1 keer in de 2-3 weken zijn (ik rij ook niet heel veel) maar ook vaker.
Het goede nieuws (tot nu toe) is dat het ook steeds redelijk snel weer weg gaat, vaak ook tijdens de rit en ook hier: soms snel soms duurt het 10..15 minuten.
Als deze fout optreedt dan komt ie niet verder dan zo'n 3000 toeren maar daaronder werkt t nog prima dus ook dan heb ik er niet veel last van maar toch maar eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
De fout heb ik via de OBD uitgelezen en hij geeft P235 aan, iets met lucht.
Niet gehinderd door enige vorm van kennis heb ik het luchtfilter maar eens vervangen. Mijn eerste klus zo aan de auto en ik vond het #^@$!!
Maar goed, hij zit er in, de oude zag er eigenlijk nog wel prima uit en inderdaad...dit was het niet.
Maar: terwijl ik hier mee bezig was zag ik dat de slang die vanaf de kunststof U-bocht naar de turbo gaat, zo'n ribbeltjes slang, op die ribbels heel erg 'door' was, gewoon defect dus eigenlijk.
Zou dit een P0235 storing kunnen veroorzaken?
Nu ben ik zeker niet de eerste natuurlijk met deze storing, al veel op internet gezocht en de grootste gemene deler die ik kan vinden is of de turbo, de schoep_verstelling (heet dat zo?) of vuil/carbon aanslag in het inlaatkanaal.
Ik heb er net gisteren wat turbo_cleaning en injectorcleaning van Forté aan de diesel toegevoegd en maar eens kijken wat het doet als de tank leeg is.
Maar dus die slang: kan het daarmee te maken hebben? Is zo'n slang nog te koop dan wel heeft iemand nog iets bruikbaars liggen dan wel is zo'n slang te repareren?
En over de turbo: hoe zou je dat aanpakken mocht de toevoeging aan de diesel geen goed resultaat geven? Is dat schoon te maken, is er een bedrijf die dat doet of iemand anders en zou dat de waarschijnlijke oorzaak zijn?
An als laatste: wat denken jullie over het schoon laten maken van het inlaattraject, zou dat de oorzaak kunnen zijn en zou flushen dan voldoende zijn of zou dan een volledige walnut-straalbeurt moeten plaatsvinden.
Is er toevallig hier in de buurt (omg Nijmegen/Boxmeer/Venray) een technische techniker die me hiermee op weg kan helpen?
Alvast bedankt voor de hulp/info!
al geruime tijd (vanaf 2009) rij ik een Alfa 156 2.4JTD uit 2002 maar de laatste tijd geeft ie, af en toe, een P0235 motorstoring.
Dat kan soms maar 1 keer in de 2-3 weken zijn (ik rij ook niet heel veel) maar ook vaker.
Het goede nieuws (tot nu toe) is dat het ook steeds redelijk snel weer weg gaat, vaak ook tijdens de rit en ook hier: soms snel soms duurt het 10..15 minuten.
Als deze fout optreedt dan komt ie niet verder dan zo'n 3000 toeren maar daaronder werkt t nog prima dus ook dan heb ik er niet veel last van maar toch maar eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
De fout heb ik via de OBD uitgelezen en hij geeft P235 aan, iets met lucht.
Niet gehinderd door enige vorm van kennis heb ik het luchtfilter maar eens vervangen. Mijn eerste klus zo aan de auto en ik vond het #^@$!!
Maar goed, hij zit er in, de oude zag er eigenlijk nog wel prima uit en inderdaad...dit was het niet.
Maar: terwijl ik hier mee bezig was zag ik dat de slang die vanaf de kunststof U-bocht naar de turbo gaat, zo'n ribbeltjes slang, op die ribbels heel erg 'door' was, gewoon defect dus eigenlijk.
Zou dit een P0235 storing kunnen veroorzaken?
Nu ben ik zeker niet de eerste natuurlijk met deze storing, al veel op internet gezocht en de grootste gemene deler die ik kan vinden is of de turbo, de schoep_verstelling (heet dat zo?) of vuil/carbon aanslag in het inlaatkanaal.
Ik heb er net gisteren wat turbo_cleaning en injectorcleaning van Forté aan de diesel toegevoegd en maar eens kijken wat het doet als de tank leeg is.
Maar dus die slang: kan het daarmee te maken hebben? Is zo'n slang nog te koop dan wel heeft iemand nog iets bruikbaars liggen dan wel is zo'n slang te repareren?
En over de turbo: hoe zou je dat aanpakken mocht de toevoeging aan de diesel geen goed resultaat geven? Is dat schoon te maken, is er een bedrijf die dat doet of iemand anders en zou dat de waarschijnlijke oorzaak zijn?
An als laatste: wat denken jullie over het schoon laten maken van het inlaattraject, zou dat de oorzaak kunnen zijn en zou flushen dan voldoende zijn of zou dan een volledige walnut-straalbeurt moeten plaatsvinden.
Is er toevallig hier in de buurt (omg Nijmegen/Boxmeer/Venray) een technische techniker die me hiermee op weg kan helpen?
Alvast bedankt voor de hulp/info!