Pagina 1 van 1
Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: zo mar 24, 2024 14:01
door figlio del commesso
Ivm niet vervuilen van een projecten topic, heb ik mijn vraag even afgesplitst
hiervan.
Nope, het is een L-jetronic. Pas op de Spider S4 kwam er Motronic.
Dus ik heb ook 2 BDP-sensoren. Weet ook dat hij niks doet als eentje al niet meer fris is, maar ik heb ze een paar jaar terug vervangen en toen wilde hij weer starten. 2 jaar geleden idem, ook vervangen maar toen wilde hij alsnog niet starten. Toen heb ik hem 2 dagen laten staan en wilde hij daarna héél twijfelend aanslaan op 3 cylinder. Dag erna startte hij weer om vervolgens een jaar lang weer probleemloos te functioneren.
Ik zal beide sensoren eens even doormeten, want als ze stuk gaan dan zie je dat meestal aan de weerstand die op oneindig schiet.
Ik heb ook een S3 spider (1987, USA) met (ineens) een gelijksoortige probleem. Niet willen starten, hoor de benzinepomp niet draaien (doet het wel als ik er rechtstreeks spanning opzet) en geen vonk. Lijkt richting de computer of sensoren dus. Ik heb inmiddels het hele HPSI artikel van voren naar achteren gelezen. De weerstand van beide sensoren zijn bij mij ± 900 ohm, dus zou ongeveer goed moeten zijn. Stekker is het plastic wel helemaal verpulverd, dus ik ga beide sensoren toch maar eens vervangen. Zijn beide sensoren overigens gelijk ? Dus bv
deze ? En waar koop ik een connector richting de computer ? Kan die online nergens vinden.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: zo mar 24, 2024 16:11
door Veloce
Sensoren zijn gelijk ja. Hebben wel 2 verschillende onderdeelnummers, maar dat heeft te maken met de lengte van de kabel. Gewoon 2 lange bestellen als dat makkelijker is.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: ma jun 03, 2024 17:51
door figlio del commesso
Inmiddels beide sensoren vervangen, maar dat leverde geen oplossing. Tot mij ineens opviel dat als de spider niet wil starten de lampjes op het dashboard (muv de groene verlichting) ook niet branden. Daarnaast doen de elektrische ramen het dan ook niet. Ik dacht eerst aan het contactslot, maar een blik in het wpb leert mij dat het dan om de rechter 5 of 6 zekeringen gaat. Ik heb de zekeringenkast maar eens losgemaakt en alle connectoren aan de achterkant schoongemaakt en ferm aangedrukt. En opgelost is mijn probleem. Auto start nu al weken direct en altijd. Zelf met de oude sensoren weer teruggeplaatst...
Op naar het volgende probleem. De spider is erg 'losjes' aan de achterkant, ik ben een 1750 berlina gewend en die was een stuk strakker aan de achterkant. Ik begin met vervanging van de schokdempers, eens kijken of dat wat oplevert. Het is een rijdend project, dus niet alles tegelijkertijd..
Wat mij verder opvalt (een USA spider is voor mij nieuw), is dat de achterlichten en de stadslichten altijd branden. Is dat normaal voor een USA spider ?
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: ma jun 03, 2024 19:53
door Veloce
Ik zou vooral de t-bar eens checken.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: ma jun 03, 2024 20:39
door Veloce
Mijn lampen zijn gewoon uit. California import.
Maar in sommige Staten was het wel verplicht, evenals Canada.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: di jul 02, 2024 14:40
door De Block
2 jaar terug in de uit de USA geïmporteerde Spider 3 van mijn buurman gestapt. Wist niet hoe snel ik die langs de kant moest zetten. Stuurde dood eng. Heb de schokbrekers vervangen (Koni achter/Bilstein voor) Wereld van verschil. Vaak hebben die Amerikanen geen idee wat ze doen, lichte auto'tjes en bochten zijn ze niet gewend. Volgende stap was betere banden en ophangingsrubber vervangen. Toen was hij helemaal top.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: di jul 02, 2024 14:56
door Veloce
S3's zijn natuurlijk jarenlang geen flikker waard geweest, dus echt een hele hoop is slecht (of niet) onderhouden.
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: wo jul 10, 2024 08:13
door figlio del commesso
2 jaar terug in de uit de USA geïmporteerde Spider 3 van mijn buurman gestapt. Wist niet hoe snel ik die langs de kant moest zetten. Stuurde dood eng.
Ja, dit klinkt herkenbaar. 'Eng' is het niet, maar vooral de achterkant voelt niet echt lekker vertrouwd. Ik zal maar eens met de schokdempers aan de gang gaan. Het zal niet meer origineel zijn, maar het ziet er wel uit dat het er al heel veel jaren onder zit. Dat is ook redelijk recht toe-recht aan, voor mij als amateur sleutelaar. Rubbers moet ik me nog even in verdiepen welke rubbers, welke verbetering op zouden kunnen leveren...
S3's zijn natuurlijk jarenlang geen flikker waard geweest, dus echt een hele hoop is slecht (of niet) onderhouden.
Ik heb hem/haar ook voor erg weinig op de kop getikt, dus er mag ook wel wat aan mankeren. Ik vind het leuk om het als een rijdend projectje te behandelen en er lekker aan te rommelen en langzaam (en vooral merkbaar) beter rijdend te maken. Dat kan ik beter op een cheapy S3 doen, dan op 'dure' duetto
Dank in elk geval voor de feedback !
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: za aug 24, 2024 14:10
door figlio del commesso
<dubbel>
Re: Spider USA S3 niet willen starten.
Geplaatst: za aug 24, 2024 14:10
door figlio del commesso
Inmiddels technisch voldoende aan verbeterd dat ik aandurf om ook cosmetisch aan de gang te gaan.
De kleurcode van de auto staat netjes op het stikkertje, de auto heeft een volledige spuitbeurt nodig. Is door de Californische zon flink verkleurd. Maar wat is de kleurcode van het zilveren/grijze (bij mij wit uitgeslagen) horizontale deel van de voor en achter bumper ? Iemand die dat weet ? En de cromodora (5 puntige) velgen, welke kleurcode is dat origineel ?