Pagina 1 van 1

Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 14:15
door Alfamaus
Goedemiddag Alfisti,

Aangezien hier een grote schare liefhebbers zijn die meer verstand hebben van de Alfa’s dan de gemiddelde techneut, wil ik iets voorleggen. Ik heb vele modellen en uitvoeringen Alfa gereden en heb sinds 3 jaar een prachtige Giulia 2.2 diesel uit 2018. De Giulia heeft een onverklaarbaar euvel met de koelvloeistof en ik heb Dit zelf nog niet eerder meegemaakt.
Ik zal proberen uit te leggen wat het is.

Na de aanschaf heb ik de auto bij Squadra massimo tuning laten doen. Dit was echt een verbetering qua rijervaring. Ik wil gelijk zeggen dat ik geen wilde rijder ben en mijn auto’s altijd rustig warm rijdt.
Het begon met “borrelen” achter het dashboard, dus ik terug naar Driessen in Eindhoven waar ik deze heb aangeschaft. Deze gingen gelijk in de weerstand omdat de auto getuned is. Anyway…. Conclusie van Driessen was “koppakking “ . Dus koppakking vervangen.
Dit ging heel even goed…… en ja hoor, weer geborrel.
Ik ben hier op gaan letten en alle slangen, niveau etc gaan monitoren.

De auto loopt als een zonnetje, vermogen is goed, start probleemloos, temperatuur loopt rustig op en blijft stabiel, koelvin slaat aan als deze warm is, de verwarming wordt gewoon warm, geen olie in vloeistof en geen vloeistof in de olie, geen witte (of andere) walmen uit de uitlaat, geen lekkage die ik kan waarnemen.
CO2 laten meten in de koelvloeistof en deze is negatief(geen co in de vloeistof gemeten)

Nu dan, het volgende.
-bij koude motor, staat het koelwater niveau ver onder min.(bijna leeg)
-Start de motor (probleemloos)
-overloop op expansievat geeft vloeistof (dus circulatie)
-tijdens warmdraaien stijgt het niveau naar max
-de onderste slang van de radiateur (bestuurders zijde) wordt keihard)
-dan zet ik de motor uit en zie in het expansievat wat geborrel en vervolgens wordt de koelvloeistof uit het vat gezogen tot ver onder minimum.
- als de motor is afgekoeld, is de onderste slang van de radiateur nog steeds keihard
-draai ik de dop van het expansievat en komt er veeeel druk vrij en vult het expansievat zichzelf weer een beetje.
Als ik de volgende ochtend weer kijk, is het vat weer ver onder minimum.

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Maar hoop dat iemand hier een idee heeft. Misschien iemand die dit eerder heeft gezien..

Groetjes,

Maurice

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 17:42
door Tonio
Ik ben geen techneut maar wel "ervaringsdeskundige". Volgens mij heb je een hele goede beschrijving gegeven.

Het klinkt alsof je geen lekkage probleem o.i.d. hebt maar er zit wel lucht in het koelwater systeem. Die kan niet ontsnappen
en hoopt zich op in een hoog punt en dat geeft het geborrel bij de kachel. Als dat te veel is kan het inderdaad een lekke koppakking
veroorzaken. Niet bij een heel klein beetje lucht, wel als de hoeveelheid ernstiger is. Dat is bij jou ook al eens genoemd,
maar volgens mij waren oorzaak en gevolg omgedraaid, omdat je verder geen (erger wordende) klachten hebt?
Als de kachel warm wordt, dan is die in elk geval gevuld. Maar dat zou bij jou wel eens met warme lucht kunnen zijn, niet met
warm water. Daar is met de temperaturen van nu niet zoveel over te zeggen.

Mij lijkt dat bijvullen van het koelwater (de radiator of het koelwaterreservoir?) niet op het hoogste punt gebeurt en er lucht achterblijft.
Misschien zit de kachel nog net wat hoger? Hebben ze het al eens geprobeerd met de voorkant van de auto flink opgekrikt?
- Met koude motor beginnen.
- Werkt de kachelkraan goed (helemaal dicht bij stand koud, helemaal open bij stand warm)?
- Voorkant opkrikken zodat de auto schuin omhoog staat.
- Voor de zekerheid even een andere thermostaat plaatsen (om zeker te weten dat die goed is?)
- Als er ontluchtingsventieltjes o.i.d. in het koelsysteem zitten, zet die open.
- Zet de verwarming helemaal open (stand warm).
- Start de motor, laat die rustig draaien en warm worden, vul koelvloeistof bij als dat nodig is.
- Dan alle ontluchtingsventielen dicht indien aanwezig op de auto.
- Sluit de radiator en het koelvloeistofreservoir.
Dan zou ik denken dat de laatste lucht uit het koelsysteem weg moet zijn. En proberen kan geen kwaad.
Eigenlijk is het net zoiets als ontluchten van een remsysteem of ontluchten van je CV-installatie thuis.

Ben benieuwd naar andere tips, en succes er mee... :)

.

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 18:55
door Alfamaus
Hoi Guru,

Dankjewel voor het delen van jouw inzicht hierin. Ik heb dit inderdaad ook mijn gedachten laten passeren samen met een mogelijk niet goed functionerende thermostaat, deze is electronisch aangestuurd en werkt wellicht niet zoals het hoort.
Ik heb vanochtend een korte poging gedaan om de 2 ontluchtings punten open te draaien, en daar kwam idd wat gesputter en lucht uit. Dit heb ik met de motor uit gedaan.
Volgens mij, heeft de radiateur van de Giulia geen dop en is het verder een gesloten systeem met expansievat als vulpunt.

Als ik de druk van het systeem haal (expansie dop losdraai) en De onderste slang van de radiateur inknijp, lijkt het wel of er geen vloeistof inzit, dwz dat ik geen vloeistofweerstand voel.

Ik zal jouw methode morgen eens proberen, al moet ik even kijken om 2 krikken te organiseren.

Dankjewel en vriendelijke groet,

Maurice

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 18:57
door Alfamaus
Hoi Guru,

Dankjewel voor het delen van jouw inzicht hierin. Ik heb dit inderdaad ook mijn gedachten laten passeren samen met een mogelijk niet goed functionerende thermostaat, deze is electronisch aangestuurd en werkt wellicht niet zoals het hoort.
Ik heb vanochtend een korte poging gedaan om de 2 ontluchtings punten open te draaien, en daar kwam idd wat gesputter en lucht uit. Dit heb ik met de motor uit gedaan.
Volgens mij, heeft de radiateur van de Giulia geen dop en is het verder een gesloten systeem met expansievat als vulpunt.

Als ik de druk van het systeem haal (expansie dop losdraai) en De onderste slang van de radiateur inknijp, lijkt het wel of er geen vloeistof inzit, dwz dat ik geen vloeistofweerstand voel.

Ik zal jouw methode morgen eens proberen, al moet ik even kijken om 2 krikken te organiseren.

Dankjewel en vriendelijke groet,

Maurice

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 21:09
door TiTaTo
Lastig te ontluchten systemen worden ook wel eens vacuüm getrokken en dan (af)gevuld. Kun je eventueel gelijk een klein lekje detecteren. Maar bij het vervangen van de koppakking door een dealer mag je toch verwachten dat deze goed wordt ontlucht….

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: za jul 20, 2024 22:27
door Tonio
In mijn lijstje noemde ik verwarmingskraan helemaal open zetten (warm), dan zou ik ook nog de dop van het expansievat losdraaien. En dan de motor starten, rustig laten draaien en warm laten worden. Dan wordt er geen druk opgebouwd in het koelsysteem, maar wel kans dat een luchtbel naar buiten gedrukt wordt. Als er geen lucht meer uit sputtert, dan de ontluchters dichtdoen, zo nodig expansievat bijvullen en ook dat sluiten.

Succes morgen en we horen het graag.... :)

.

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: zo jul 21, 2024 11:29
door Alfamaus
Ja, je zou mogen verwachten dat de dealer dit controleert en correct ontlucht, mijn ervaring is echter, dat het 2.2 diesel blok voor veel bedrijven nog vele geheimen heeft en er weinig mensen zijn die deze blokken volledig kennen qua techniek en hoe om te gaan met bijzondere fenomenen.
Ik heb wel contact gehad met de mannen van JTD preformance en ga na hun vakantie even langs.
Vandaag zal ik zelf een dappere poging wagen het systeem te ontluchten, en zal jullie op de hoogte brengen van de uitkomst.
Hopelijk lukt het en kunnen we hiermee op andere Alfisti 2.2 dieselaars helpen.

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: zo jul 21, 2024 11:51
door @PM
2 krikken te organiseren.
Investeer in een setje assteunen!
Altijd handig om te hebben.

Re: Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery

Geplaatst: zo jul 21, 2024 16:33
door Alfamaus
Vanmiddag een poging gedaan om te ontluchten.
Bij de ontluchters (naar en van de interieur kachel) kwam wel wat lucht uit het systeem, maar niet noemenswaardig.

Ik denk dat een bezoekje aan een specialist om het vacuüm te laten vullen de beste optie is op dit moment en gelijk de thermostaat (drieweg systeem) laten checken.

Ik hou jullie op de hoogte, en mocht iemand nog een andere briljante ingeving hadden, dan wordt dat zeer gewaardeerd.