Giulia 2.2 diesel koelvloeistof mistery
Geplaatst: za jul 20, 2024 14:15
Goedemiddag Alfisti,
Aangezien hier een grote schare liefhebbers zijn die meer verstand hebben van de Alfa’s dan de gemiddelde techneut, wil ik iets voorleggen. Ik heb vele modellen en uitvoeringen Alfa gereden en heb sinds 3 jaar een prachtige Giulia 2.2 diesel uit 2018. De Giulia heeft een onverklaarbaar euvel met de koelvloeistof en ik heb Dit zelf nog niet eerder meegemaakt.
Ik zal proberen uit te leggen wat het is.
Na de aanschaf heb ik de auto bij Squadra massimo tuning laten doen. Dit was echt een verbetering qua rijervaring. Ik wil gelijk zeggen dat ik geen wilde rijder ben en mijn auto’s altijd rustig warm rijdt.
Het begon met “borrelen” achter het dashboard, dus ik terug naar Driessen in Eindhoven waar ik deze heb aangeschaft. Deze gingen gelijk in de weerstand omdat de auto getuned is. Anyway…. Conclusie van Driessen was “koppakking “ . Dus koppakking vervangen.
Dit ging heel even goed…… en ja hoor, weer geborrel.
Ik ben hier op gaan letten en alle slangen, niveau etc gaan monitoren.
De auto loopt als een zonnetje, vermogen is goed, start probleemloos, temperatuur loopt rustig op en blijft stabiel, koelvin slaat aan als deze warm is, de verwarming wordt gewoon warm, geen olie in vloeistof en geen vloeistof in de olie, geen witte (of andere) walmen uit de uitlaat, geen lekkage die ik kan waarnemen.
CO2 laten meten in de koelvloeistof en deze is negatief(geen co in de vloeistof gemeten)
Nu dan, het volgende.
-bij koude motor, staat het koelwater niveau ver onder min.(bijna leeg)
-Start de motor (probleemloos)
-overloop op expansievat geeft vloeistof (dus circulatie)
-tijdens warmdraaien stijgt het niveau naar max
-de onderste slang van de radiateur (bestuurders zijde) wordt keihard)
-dan zet ik de motor uit en zie in het expansievat wat geborrel en vervolgens wordt de koelvloeistof uit het vat gezogen tot ver onder minimum.
- als de motor is afgekoeld, is de onderste slang van de radiateur nog steeds keihard
-draai ik de dop van het expansievat en komt er veeeel druk vrij en vult het expansievat zichzelf weer een beetje.
Als ik de volgende ochtend weer kijk, is het vat weer ver onder minimum.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Maar hoop dat iemand hier een idee heeft. Misschien iemand die dit eerder heeft gezien..
Groetjes,
Maurice
Aangezien hier een grote schare liefhebbers zijn die meer verstand hebben van de Alfa’s dan de gemiddelde techneut, wil ik iets voorleggen. Ik heb vele modellen en uitvoeringen Alfa gereden en heb sinds 3 jaar een prachtige Giulia 2.2 diesel uit 2018. De Giulia heeft een onverklaarbaar euvel met de koelvloeistof en ik heb Dit zelf nog niet eerder meegemaakt.
Ik zal proberen uit te leggen wat het is.
Na de aanschaf heb ik de auto bij Squadra massimo tuning laten doen. Dit was echt een verbetering qua rijervaring. Ik wil gelijk zeggen dat ik geen wilde rijder ben en mijn auto’s altijd rustig warm rijdt.
Het begon met “borrelen” achter het dashboard, dus ik terug naar Driessen in Eindhoven waar ik deze heb aangeschaft. Deze gingen gelijk in de weerstand omdat de auto getuned is. Anyway…. Conclusie van Driessen was “koppakking “ . Dus koppakking vervangen.
Dit ging heel even goed…… en ja hoor, weer geborrel.
Ik ben hier op gaan letten en alle slangen, niveau etc gaan monitoren.
De auto loopt als een zonnetje, vermogen is goed, start probleemloos, temperatuur loopt rustig op en blijft stabiel, koelvin slaat aan als deze warm is, de verwarming wordt gewoon warm, geen olie in vloeistof en geen vloeistof in de olie, geen witte (of andere) walmen uit de uitlaat, geen lekkage die ik kan waarnemen.
CO2 laten meten in de koelvloeistof en deze is negatief(geen co in de vloeistof gemeten)
Nu dan, het volgende.
-bij koude motor, staat het koelwater niveau ver onder min.(bijna leeg)
-Start de motor (probleemloos)
-overloop op expansievat geeft vloeistof (dus circulatie)
-tijdens warmdraaien stijgt het niveau naar max
-de onderste slang van de radiateur (bestuurders zijde) wordt keihard)
-dan zet ik de motor uit en zie in het expansievat wat geborrel en vervolgens wordt de koelvloeistof uit het vat gezogen tot ver onder minimum.
- als de motor is afgekoeld, is de onderste slang van de radiateur nog steeds keihard
-draai ik de dop van het expansievat en komt er veeeel druk vrij en vult het expansievat zichzelf weer een beetje.
Als ik de volgende ochtend weer kijk, is het vat weer ver onder minimum.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Maar hoop dat iemand hier een idee heeft. Misschien iemand die dit eerder heeft gezien..
Groetjes,
Maurice