hondaman
Member
Member

oliedruk te hoog Nord 1800?

ma nov 04, 2024 20:14

Goedenavond, Ik heb een oude Giulia met daarin sinds kort een 1800 blok uit een Alfa 75.
Blok is uit elkaar geweest, kop gereviseerd en nieuwe lagers er in.
Ik heb er nu een aantal keer mee gereden en heb telkens last van olielekkage. Ik kan niet goed zien waar het weg komt, maar er ligt gewoon een plasje onder de auto en het wordt steeds erger.
Blok een aantal malen goed schoongemaakt en nu zie ik dat het bij de koppakking weg lijkt te komen. Op verschillende plekken waar de oliekanaaltjes zitten lijkt er lekkage te zijn. Ook begint er olie bij de achterste krukaskeerring te lekken zo te zien.
Ik zou iets over het hoofd gezien kunnen hebben, maar het wil er bij mij niet in dat een cilinderkop opeens op verschillende plaatsen gaat lekken!
Ik heb er 20W50 olie in zitten.
Het valt mij op dat de oliedruk hoog is. Stationair tussen de 50 en 60 psi. Bij meer toeren blijft dit vrij gelijk. Motor loopt netjes, geen getik o.i.d.
Ik heb al een andere oliedruk sensor geprobeerd, maar dit geeft weinig verandering.
Wie o wie heeft een goede tip voor mij.
Giulia 2.0 TS

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

Re: oliedruk te hoog Nord 1800?

ma nov 04, 2024 20:49

Zaten de o ringen en eventueel de spanbusjes bij de oliekanalen goed gemonteerd bij het plaatsen van de koppakking?
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

hondaman
Member
Member

ma nov 04, 2024 21:45

Voor zover ik me kan herinneren zijn de o-ringen goed gemonteerd. Maar ja, ik kan er zo ook niet tussen kijken.
Busjes kan ik me zo niet herinneren dat die er tussen zaten.
Heb er nog een keer onder gekeken, en tot mijn opluchting lijkt de krukaskeerring niet lek, maar komt er allemaal olie van bovenaf lopen. Er komen verschillende spoortjes olie bij de koppakking naar beneden.
Zit er verschil in de koppakking van een 1750 en een 1800?
Blijft natuurlijk nog het fenomeen van de hoge oliedruk. Deze lijkt wel af te regelen bij 60 psi. Dus geloof zo niet dat het klepje vast zit. Verbaast me dat de druk zo hoog kan worden bij stationair toerental.
Blok is omgebouwd naar een breed carter. Het zou nog kunnen dat er te veel olie in zit, maar ik kan niet bedenken dat dit invloed kan hebben op de oliedruk?
Giulia 2.0 TS

hondaman
Member
Member

ma nov 04, 2024 21:50

Ik kan de koppakking wel weer vervangen, maar wil wel graag eerst de oorzaak van de lekkage weten.
Laatst gewijzigd door hondaman op ma nov 04, 2024 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia 2.0 TS

Dirk-33
Guru
Guru

ma nov 04, 2024 23:21

kop al nagetrokken? 85-90Nm ongeveer. En ik neem aan kruislings netjes aangetrokken volgens t boekje intitieel?

is die oliedruk bij koude of warme motor?

Voordeksel lekt niet? Olie kan door rijwind ook naar achteren bewegen.

Bovenop, bij overgang voordeksel naar cilinderblok hoort een beetje kit voordat de koppakking gemonteerd wordt. En een beetje kit op de 2 bouten die van onder naar boven gaan die t voordeksel aan de kop verbinden kan ook nooit kwaad.

hondaman
Member
Member

di nov 05, 2024 21:59

Ik heb de kop al nagetrokken met ongeveer 80 NM. (1800 is minder strak dan een 2.0)
Voordeksel dacht ik ook al aan, maar ik heb het blok schoongemaakt en toen een tijd stationair laten draaien. Toen zag ik verder naar achter duidelijk lekkages.
Oliedruk zit tussen koude en warme motor niet heel veel verschil in.
Giulia 2.0 TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 06, 2024 11:19

Misschien heel stom, maar heb je al een keer een ander filter geprobeerd? Heb er wel eens eentje gehad die om een of andere reden een hoge druk gaf. Kleine kans, maar toch.

Wat denk ik waarschijnlijker is, is dat het overdrukklepje in de oliepomp vast zit.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

hondaman
Member
Member

wo nov 13, 2024 20:39

Ik heb een nieuwe koppakking besteld en ook een nieuw oliefilter.
Ik heb voor de zekerheid ook de rubber ringetjes van mercedes besteld. Deze zouden beter zijn.
Binnenkort maar eens weer monteren.
Giulia 2.0 TS

hondaman
Member
Member

za nov 16, 2024 23:13

Ik heb een ander oliefilter gemonteerd, dit geeft niet veel verandering, oliedruk blijft op 5 hangen.
Ik heb de kop er af gehaald en zie denk ik wel het probleem van de olielekkage.
In het onderblok zijn in de oliekanalen spanstiftjes gemaakt. (Modificatie of origineel?)
deze steken iets boven het blok uit.
In de kop zijn de oliekanalen zo klein dat de stiftjes daar niet in vallen.
De stiftjes lijken iets verder uit het blok te steken dan de koppakking dik is. Je ziet ook een afdruk in de kop rondom de oliekanalen.
De pakking en de o-ringetjes kunnen dus niet ver genoeg worden aangeklemd.
Ik denk dat de koppakking welke er eerst tussen zat iets dikker was.
Vraag is nu: hoe los ik dat op? Eerste stukje van de oliekanalen in de kop iets opboren of iets van de stiftjes af slijpen?
Giulia 2.0 TS

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 16, 2024 23:32

Volgens mij deed men dat idd als modificatie. Flow naar de kop wat beperken omdat dat toch niet zoveel nodig was en meteen wat meer druk op het onderblok houden.

Ze mogen in ieder geval niet ervoor zorgen dat je de kop niet goed aan kan trekken. Afslijpen geeft slijpsel, dat is niet ideaal. Of je moet ze er eerst uittrekken en dan afslijpen, dat is perfect denk ik.

Maar kun je ze wellicht een tik met de hamer geven? Misschien hebben ze naar onder nog wel iets ruimte?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 17, 2024 00:22

Latere Nord blokken, zoals in ieder geval de 75 1.8 hadden deze spanbusjes origineel geplaatst. Bij oudere nords is dit wel als modificatie gedaan inderdaad. Als ik oude foto’s bekijk van de koprevisie van mijn 75 1.8, steken die spanbusjes niet zover uit dat ze in de kop steken, de O-ringen en koppakking zijn dikker in ieder geval. Ik kan je wel foto’s van mijn 1.8 blok/kop details mailen ter vergelijk als dat helpt?
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

hondaman
Member
Member

di nov 19, 2024 23:11

Ik heb een blok uit een 75. Ik kon in de kop rond de oliekanalen duidelijk de afdruk zien van de spanbusjes. Dit kan volgens mij nooit goed zijn en een verklaring waarom er bij vrijwel alle oliekanalen lekkage was te zien.
Ik heb met een 6mm. boor in elk oliekanaal in de kop een klein kamertje gemaakt van 1mm. diep. Ik vond de bijgeleverde o-ringetjes erg dun. Waren nog een stukje dunner dan de dikte van de koppakking. Bij de Mercedes garage heb ik dikkere (groene) o-ringen gehaald. (Vond ik hier als modificatie ergens op het forum.) Alles weer in elkaar gezet en even laten proefdraaien. Op het eerste gezicht blijft het blok nu mooi droog.

Wel is de oliedruk nog hoog, maar lijkt wel af te regelen. Stationair ook 4 a 5 bar. Misschien moet ik dit maar als positief beschouwen. Of mijn olie (20W50 Classic) moet te dik zijn, maar ik vind op het forum wel meer mensen die deze olie in een oude Alfa gebruiken.
Giulia 2.0 TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 21, 2024 10:39

Koud 4 tot 5 bar stationair ben ik wel gewend, maar eenmaal op temperatuur daalt dat typisch toch wel naar rond de 1 bar. Zou ik er me druk om maken? Tja. Als de oliedruk bij hogere toerentallen ook niet boven, zeg, 6 bar uitkomt, zou ik er denk ik wel mee kunnen leven. Opnieuw bouwen kan altijd nog...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 21, 2024 13:21

Precies dat ja. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”