Pagina 1 van 1
Verlichten vliegwiel
Geplaatst: vr dec 13, 2024 14:55
door MichelVe
De motor is eruit dus ideaal moment om het vliegwiel te verlichten.
Ik meet 10,5 kg.
Suggesties over hoeveel weg te nemen en op welke manier? Afdraaien of gaten boren?
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: vr dec 13, 2024 18:23
door Klevant
Misschien handig te vermelden wat voor auto en motor we het hier over hebben.
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: vr dec 13, 2024 19:53
door Michel75
GTV6 2.5?
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: vr dec 13, 2024 20:50
door Klevant
Gezien het andere topic klinkt dat logisch. Geen kaas van gegeten.
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: za dec 14, 2024 00:40
door Dirk-33
Ongeacht de motor of type vliegwiel kan je qua driveability bij elke oude Alfa de helft van het gewicht missen.
Even de vraag of het kan met afdraaien op het vliegwiel zelf. Gaten boren schiet niet op. Tenzij je hele grote gaten boort, maar dan mag je heel het draaiende gedeelte van de motor opnieuw balanceren.
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: za dec 14, 2024 11:35
door Alfa33_1.7
Als dit waar is, dan kun je dus niet zomaar het vliegwiel uitwisselen met die van een andere motor. Is dat wel zo?
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: za dec 14, 2024 13:38
door Dirk-33
Wat ik bedoel is dat je met afdraaien als je dat netjes doet wel redelijk dezelfde balans in je vliegwiel kan houden (nog steeds niet perfect). Met boren lijkt me dat een stuk moeilijker.
Het vervelende bij een Busso vliegwiel is dat er een bepaalde onbalans is ingebouwd, die wordt opgeheven door de onbalans in poelie en krukas. Dus wil je controleren of je vliegwiel nog in balans is, dan kan dat bij een Busso alleen door ook de krukas en krukaspoelie mee te nemen.
Bij een Nord bijv. kun je t vliegwiel gewoon los balanceren, hoewel de krukas vaak wel mee moet om op te spannen maar dat is toch anders.
Je kunt wel degelijk vliegwielen uitwisselen, zolang ze bij t zelfde motortype horen. Maar als je met gewichten of andere dingen gaat spelen dan is dat iets minder vanzelfsprekend. Ik heb op mijn 24V ombouw bijv een andere krukaspoelie en 4kg vliegwiel gemonteerd en dat wel laten balanceren. Er zat toch iets van onbalans in, ondanks dat alles eigenlijk 'plug and play' was. Zelfde met een TS vliegwiel wat ik ooit af heb laten draaien en balanceren. Beetje balanceren was nodig, maar waarschijnlijk was t zonder ook wel heel gebleven.
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: zo dec 15, 2024 11:16
door MichelVe
Alfa GTV6 2.5 liter 12V
Het lijkt me dat op de draaibank afdraaien to ongeveer 9 kg me ideaal lijkt.
Mocht het inderdaad zo zijn dat de krukas samen met vliegwiel in balans is dan verstoor je dit niet door rond af te draaien.
Ik zie nergens markeringen op krukas of vliegwiel die duiden op balans punten?
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: zo dec 15, 2024 11:44
door Dirk-33
Beetje meer eraf kan prima, je hebt bij de versnellingsbak ook nog een vliegwiel. Veel roterende massa bij een transaxle
Aan de achterkant van t vliegwiel zie je dat er een halve maan in t gietwerk mist. Daar zit de ingebouwde onbalans
Re: Verlichten vliegwiel
Geplaatst: ma dec 16, 2024 11:38
door MichelVe
Inderdaad, ik heb de halve maan gezien. Dank.
Ik ga er 2.5 kg afhalen. Ik wil vooral vermijden dat we koppel op hernemingen slechter maken.
Ik meen me te herinneren dat 20/30 % minder op Alfa GTV6 vliegwielen een goed evenwicht was.