Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

vr dec 30, 2005 12:10

Hallo allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn veerpoten (of dempers) hun beste tijd hebben gehad. Drempels moet ik letterlijk schuin stapvoets kruipend nemen en dan nog gaat het stoterig ; rustig rijden kan eigenlijk alleen nog op een mooi stuk asvalt. Maar ook de snelweg is soms een ramp, als er maar een ietsiepietsie drempeltje in de weg zit, dan voel ik een ontzettende harde bonk in de auto waarbij ik soms echt bang ben dat er iets afbreekt :!: En als er in de bocht een drempel zit bij een viaduct, dan schuif ik soms een flink stuk op naar buiten.....

De veerpoten zien er van buiten nog redelijk goed uit (maar wat zegt dat?), en over de dempers kan ik ook niet oordelen.

Hoe kan ik uitzoeken wat er aan mijn bella mankeert?

Ciao,
Steven

Canguro
Member
Member

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

vr dec 30, 2005 14:52

Lagers van de veerschotels? (dat heb ik hiero geleerd..hihi)

verder heb ik geen idee
Laatst gewijzigd door Canguro op do apr 06, 2006 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Ruud33 16V

vr dec 30, 2005 15:36

Kunnen de dempers zijn en dat geklonk idd de lagers.. Ik weet niet of de auto verlaagd is...

Anders zou ik gewoon het forum in de gaten houden en kijken of er iemand is die een 33 in onderdelen te koop heeft en zo twee andere veerpoten proberen te regelen die dan wel nog goed moeten zijn kwa dempers en lagers..

Dat is waarschijnlijk goedkoper, sneller en makkelijker..

succes

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 30, 2005 15:51

Met gebonk bedoelde ik eigenlijk dat de voorwielen een ontzettende klap maken als ik over een hobbeltje in de weg rijd. Wat is de functie van de lagers in de veerpoten dan? De auto is niet verlaagd (gelukkig).

Aangezien ik mijn 33 (gelukkig!!) als daily driver gebruik, zal ik twee veerpoten moeten kopen en die reviseren. Als ik dat toch ga doen, dan vraag ik me af of het nuttig is om er KONI schokdempers in te zetten? Huib heeft nog een paar gele te koop, maar ik vraag me af of dat niet te hard is voor een normale straatwagen?

En wat mag een set 4-gaats veerpoten kosten, waar dan nog wat aan moet gebeuren?

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 30, 2005 16:41

Dat gebonk is gewoon extreem gare schokbrekers, die lagers hebben daar niks mee te maken! Schokbreker(s) zullen wel lek zijn en dan dempen ze op den duur helemaal niet meer (jou geval dus). Voor de APK is het niet eens afkeur, wel een AC code. Het is echter wel LEVENSGEVAARLIJK! Je weggligging is nul!
Zie ik nogal eens, moeten mensen perse winterbanden hebben want dat is veilig, rijden ze wel met gare schokbrekers ](*,)
Als je zolang met versleten schokbrekers gereden hebt zijn je banden waarschijnlijk ongelijkmatig gesleten. Dit zou trillingen of brommen kunnen veroorzaken.
En nu als de sodemieter die dingen vervangen [-X :D :D

kan ook rode koni's bij http://www.arparts.nl bestellen. 120 euro per stuk (voor).
Alternatieven zijn er natuurlijk ook, moet je maar ff kijken.

succes
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Remco S
Guru
Guru

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

vr dec 30, 2005 17:05

. Voor de APK is het niet eens afkeur, wel een AC code. Het is echter wel LEVENSGEVAARLIJK! Je weggligging is nul!
Een lekkende schokbreker is inderdaad geen àfkeur voor de apk (zolang de werking(wegligging) niet in gevaar komt)

Uit dit verhaal merk ik op dat waarschijnlijk de schokbrekers zo lek zijn, dat ze niet meer dempen (omdat er waarschijnlijk geen olie meer in zit, soort fietspomp geworden) En dat zal voor de apk wel een afkeur zijn.
Laatst gewijzigd door Remco S op vr dec 30, 2005 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 30, 2005 17:55

Ciao!

De wagen is van de zomer nog getest op zijn schokdempers op een rollerbank (of hoe noem je zo'n ding?) Toen bleek dat alleen de achterste gaar was. Maar ik accepteer zonder meer dat ze gaar zijn, no doubt about it. Het metaal van de dempers is onderaan gebubbeld, waarvan ik vermoed dat het roest is; dan zullen ze wel lek zijn?!

Dus:
Kan ik beter tweedehands veerpoten reviseren of is het veel makkelijker (en goedkoper??) om gewoon nieuwe dempers in de oude te plaatsen?(alles is verder nog wel in goede staat denk ik) Als ik onderdelen ga overzetten kan ik me voorstellen dat er dingen stuk gaan zoals lagers/fusee/... enzo? Of valt dit reuze mee?

iemand advies?

alfaromeo155

vr dec 30, 2005 18:40

dit is zeker een afkeurpunt.

zou ze niet reviseren maar nieuwe of goeie 2e hands monteren

Tim_33

vr dec 30, 2005 18:55

je kunt toch vrij simpel controleren of ze kapot zijn door aan 1 kant even op de auto te leunen, en dan mag ik maar heel effies heen en weer gaan als je hem los laat.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr dec 30, 2005 21:16

De veerpoten zijn heel gemakkelijk te vervangen. Je hoeft niets te reciseren. Je koopt gewoom twee nieuwe veerpoten en twee nieuwe veerschotels. De oude veerpoten haal je in het geheel onderuit en bouwd de veren over en zet ze weer onder de auto en klaar is kees.

succes Jaap
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Ruud33 16V

za dec 31, 2005 10:40

Kunt idd wat zaakjes afbellen of ze nog wat hebben liggen. Mijn ervaring is echter dat je met een paar goede gebruikte prima af bent. Ligt er een beetje aan wat je met de auto van plan bent... Rij je er nog max 4 jaar in en dan weg ermee: dan gewoon gebruikte erin. Als je hem door wilt blijven rijden en er misschien een klassieker van wilt maken dan zou ik idd eens informeren naar de mogelijkheid van koni's of, als je hem origineel wilt houden, een paar nieuwe...

Succes ermee.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za dec 31, 2005 11:35

Hoi Ruud,

Ik wil toch zeer zeker binnen 4 jaar naar een andere alfa! (75 TS)

Ik zal daarom eens informeren naar een set gebruikte. Wat mag een gebruikte veerpoot in goede staat kosten??

Ruud33 16V

za dec 31, 2005 13:43

Ik heb er ooit 1 gekocht voor 35 euro. Hiervan was echter het lager (veerpootlager) niet goed meer. Die heb ik er dus nieuw op laten zetten. Je moet gewoon deze site en marktplaats ofzo in de gaten houden. Liefst iemand van deze site lijkt me zo. Dan loop je namelijk de minste kans dat ze je er een verkopen met kapot lager oid. Ik heb een jaar geleden mijn 33 in de poeier gereden. De lagers waren net een paar maanden voor die tijd vervangen. Ik heb de auto in zijn geheel verkocht maar zoiets moet je eigenlijk zien te vinden. Dan heb je voor een paar tientjes waarschijnlijk twee andere veerpoten MET nieuwe lagers en dan kun je die 4 jaar er wel weer mee doorkomen als het meezit.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za dec 31, 2005 15:59

Thanks Ruud,

Ik bleek hem gisteren al een email te hebben gestuurdm, en ik neem idd zijn veerpoten over. Van 4-gaats veerpoten is toch maar een enkele versie verkrijgbaar?

Terug naar “Algemene Technische vragen”