Kabouter
Junior Member
Junior Member

Kleppen slijpen: wie heeft er ervaring mee?

vr dec 30, 2005 23:13

Aangezien ik de kop van mijn Giulia 1300 eraf had liggen voor een koppakking maar eens de kleppen getest op lekken. Deze lieten redelijk wat straaltjes "belletjes" door, dus leek het een goed idee om de kleppen te slijpen en nieuwe seals erop te zetten.

Na een dag grondig slijpen (eerst grof, dan fijn), vooral de uitlaatkleppen hadden flink wat roet "inbranders", zat er een mooie matgrijze finish op. Zonet de kop afgemaakt voor montage, en toch nog even gestest met benzine in de verbrandingskamer en de compresser op de spruitstukken.

De uitlaatklep van de derde spuit de benzine er regelrecht uit (vermoedelijk tikje gehad en beetje krom, maar weet ik niet zeker), de eerste is er geheel dicht en de andere twee lijken zo lek als een mandje. De eerste inlaatklep is helemaal dicht en de andere drie bruisen een soort. Een heleboel kleine belletjes rondom.

Wat nu te doen? Eigenlijk had de kop vanavond gemonteerd gemoeten zodat maandag de motor er weer in kan. Veel tijd voor rustige uitloop heb ik niet echt meer, dus ik zit een beetje met de handen in het haar wat wijsheid is. :(

Moeten de kleppen zich nog zetten, of de grijze finish eraf branden ofzo? Moet de kop weer helemaal uit elkaar gaan halen en alles nog een kleer slijpen en een nieuwe uitlaatklep monteren? Wie weet raad of kan aan de hand van foto's beoordelen wat er mis zou kunnen zijn gegaan?

ALvast bedankt voor de hulp, want dit is wel een heel klote gevoel na vier dagen hard doorklussen...

Groeten, Bas
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Kleppen slijpen: wie heeft er ervaring mee?

za dec 31, 2005 09:42

Heb je de kleppen wel op de zittingen ingeslepen???

Indien dit niet gedaan is is dit waarschijnlijk de oorzaak van het lekken. Indien wel... Kopje wegbrengen andere zittingen laten zetten en het revisiebedrijf de kleppen laten beoordelen en indien nodig geacht vervangen...

Als je een kromme klep hebt is het ook verstandig je klepgeleider te laten checken...
Shut up and ride!

Kabouter
Junior Member
Junior Member

za dec 31, 2005 10:01

Hoe doe jij het precies dan? polijst je de kleppen nog na, tot een glimmende oppervlak of juist niet?

Ik heb iig de goede klep op zijn eigen zitting ingeslepen. Eerst met grove, daarna met fijne pasta met een zuignap op de accuboor. De zittingen waren vrij snel schoon, vandaar dat ik die niet verdenk..

Maar dat rondom- bruisen van de inlaatkleppen? Eerst lekten die op 1 of 2 specifieke puntjes.. en nu in een heel fijn bellenpatroon rondom...

Kopje wegbrengen is helaas geen optie. Nu te duur en het is dit (1300) blok dan ook niet meer waard. Buiten dat, ik zal het toch ooit moeten leren... :?

Bedankt iig voor je reactie!
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

za dec 31, 2005 10:10

Kleppen hoeven niet gepolijst te worden tot ze weer glimmen. Je moet slijpen totdat er geen oneffenheden meer op het afsluitende vlak zitten. Heb je de boormachine wel afwisselen links en rechtsom laten draaien??

Voordat je de lektest doet is het ook wel nodig de kleppen een paar keer open en dicht te laten gaan (met klepveren gemonteerd) zodat de klep zich goed kan zetten.

Het lekken is dus al duidelijk afgenomen... Misschien ben je iets te snel opgehouden met polijsten??

Je klepzittingen laten slijpen kost echt niet de hoofdprijs.. Maar dat is een afweging die ik niet voor je kan maken.

Suc6
Shut up and ride!

frankben

za dec 31, 2005 13:08

hallo

Uit ervaring weet ik dat de beste methode om kleppen te slijpen met de hand is, langzaam heen en weer draaien met een houten stok met zuignap erop tussen de twee handen, zoals de eskimo's vuur maken.
deze methode duurt wel langer maar er is veel minder gevaar dat je de kleppen ovaal inslijpt en waarschijnlijk is dit gebeurd met de boormachine.
het is namelijk zo, met de boormachine gaat het wel snel maar men heeft geen gevoel en kontrole over de handeling die men uitvoerd.

ook tussentijds een kleurfilm op de zitting aanbregen, even de klep erover draaien en kijken of er zich blanke vlekken voordoen, zo ja verder polijsten totdat men rondom raakt.

oefen even op een oude blok

succes en niet opgeven!!

frank

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 31, 2005 14:20

Grote pitten moet je er niet uitslijpen op de zitting !!! Dan moet je de klep gewoon op zo'n apparaat draaien/slijpen/doen en dan pas op de zitting slijpen. Dat matgrijze randje mag dan ook niet te breed zijn, want dan sluit de klep ook niet goed...

Floor
Guru
Guru

za dec 31, 2005 19:22

En als alles is mislukt heb ik nog wel een 1300 met gereviseerde kop te koop :lol:
Oo==v==oO

Kabouter
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Kleppen slijpen: wie heeft er ervaring mee?

ma jan 02, 2006 10:43

Grote pitten moet je er niet uitslijpen op de zitting !!! Dan moet je de klep gewoon op zo'n apparaat draaien/slijpen/doen en dan pas op de zitting slijpen. Dat matgrijze randje mag dan ook niet te breed zijn, want dan sluit de klep ook niet goed...
Oeps. :oops: Bij de eerste cilinder heb ik ze wel helemaal weggeslepen op de zitting. Die sluit nou prima, alleen bij de andere drie ging dit kunstje bijna niet op. Ik heb het wel eerst geprobeerd met de 'eskimo-methode', maar aangezien de zuignap van de (stahlwille) slijpstok echt niet bleef zitten, was ik dit na 10 minuten goed zat. Na elke drie bewegingen vloog de zuignap er weer van af...

Ik neem het kopje straks wel ff mee naar van Neerijnen om te kijken of de zittingen nog te redden zijn, evt. met een paar nieuwe kleppen. Het kopje hoeft toch niet goed, dan investeer ik het liever in een 2-liter blok. :o

Nu maar wachten op vervoer: de Bertone had zaterdag een brandje onder de motorkap (backfire -> luchtfilter) en de Lancia een afgebroken dynamosteun :evil:

Terug naar “Algemene Technische vragen”