Pagina 1 van 2

Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: ma jan 02, 2006 22:44
door De Freker
Nou inmiddels heb ik dus mijn koperkern bougiekabels vervangen door nieuwe koolstofkern kabels van Kerr Nelson.....
de oude waren erg verdroogd, opengescheurd, provisorisch geisoleerd..... met een niet optimale verbranding tot gevolg....veel geplof onderin.....en met gaslos.....dus had redelijke verwachtingen

nou inmiddels alles vervangen....en inderdaad onderin houdt hij veel minder in...minder geplof/slecht vonken, echter het resterende toerengebied valt tegen, lijkt zelfs minder dan met de oude kabels!! De uitlaat maakt evenveel herrie bij accelereren (lijkt zelfs iets meer)....ploft er lekker op los bij gas (90%)los.... alleen de snelheidsbeleving is gewoon minder

maar ja....kan het zijn dat de ECU wellicht nog even van slag is? kan ik de Alfa ECU resetten?

Ik snap het even niet......heb alle aansl;uitingen nog een keer gecheckt en dit lijkt allemaal te kloppen...anders zou hij ook raar stationair moeten lopen.....

Dus wie weet?

Alvast dank!!

Groet,

Freek

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: ma jan 02, 2006 22:46
door yuri 75 V6
ECU zal zich noormaalgesproken resetten bij het lossen van de minpool van de accu, maar dat heb je vast al gedaan bij het vervangen van de kabels, toch?

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: di jan 03, 2006 00:19
door Emilio
Wat is er verkeerd aan ploffen bij gas los?

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: di jan 03, 2006 13:05
door Maxtor
Een injectie auto hoort toch niet te ploffen bij gas los? :roll:

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: di jan 03, 2006 13:40
door yuri 75 V6
Liever niet, en een auto met kat al helemaal niet. De kat is nogal allergisch voor onverbrande benzine.

Voor De Freker: ik neem aan dat alle bougiekabels ook contact maken en dat beide ontstekeingen ook op tijd staan?

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: di jan 03, 2006 14:27
door Maxtor
Zitten de bougiekabels er ook goed opgedrukt, soms moet je redelijk hart drukken en dan hoor je een duidelijke klik. Dan weet je dat ze er lekker opzitten.

Re: RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: di jan 03, 2006 15:01
door Rees Cees
Wat is er verkeerd aan ploffen bij gas los?
Gaatje in de uitlaat?

NB bij een Disbobine moet je de accu los maken bij vervangen van de kabel en minimaal 5 tot 10 minuten wachten met het weer aansluiten van de accu.

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:15
door De Freker
Ok massa ontkoppelen niet aan gedacht..Dank Dank

Ja uitlaat ploffen is te gek, alleen mn lambdasonde is afgesloten en m'n kat is weg.....dus te rijk is in deze niet erg.....maar af en toe lijkt ie TE rijk te lopen dat ie smoort/inhoudt zeg maar, vooral onderin.....

.. nou heb hem gereset, eerst koud, daarna nog een keer warm (om meteen tempo te kunnen rijden)....

En gelukkig een stuk beter.....!!! Onderin af en toe nog ff fractie inhouden.....maar kan natuurlijk ook te maken hebben met de andere nokken...... maar dan zou die nog niet in hoeven houden toch? de voorste vacuumaansluiting op m'n inlaattraject is afgedopt.....kan het hier wat mee te maken hebben? andere ideeen? zit ook over de elektrode afstand te denken van de bougie....

Alleen nog een vraagje....heb een week niet kunnen rijden (lag ziek bij mn vriendin thuis).......

en nou wist ik dat ie wat olie verliest, echter mn pijlstok is stuk, maar nu heb ik er net bijna een halve liter olie in gegooid, maar nog steeds kom ik niet aan de 4 bar druk......normaal blijf ik netjes op tegen deze waarde aan.....nu zit ik tussen zo'n 3,5 en 4 na bijvulllen, dus wordt al beter, maar....

is het niet 'schokkend' dat ik minimaal 0,5 liter olie moet bijvullen na een week (stilstaan) om hem op niveau te houden/krijgen? Het was te donker, maar als het goed is zijn er geen andere lekkages.... ik moet er eigenlijk nog meer bijgooien om aan de 4 te komen.....maar ben bang dat er misschien iets anders is en dat ik teveel olie bijgooi (NogmaalS m'n peilstok is stuk en kan niet nauwkeurig peilen).........Dus vraag is....:

kan het puur het 'normale' olieverlies zijn in 1 week tijd of zeggen jullie: ga op zoek naar een andere oorzaak?

Dank alvast voor jullie ideeen!

Groet Freek

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:21
door Dottore M
He ? Je gooit er in olie in om de druk op peil te houden ?

Als er olie inzit heb je OF druk OF helemaal niet meer ! Lijkt me dus dat je er nu teveel aan het ingooien bent !

Re: RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:35
door Rees Cees
He ? Je gooit er in olie in om de druk op peil te houden ?

Als er olie inzit heb je OF druk OF helemaal niet meer ! Lijkt me dus dat je er nu teveel aan het ingooien bent !
Te veel kucht ie er wel uit hoor :wink:

dan heb je een plof met veel rook (ook leuk)

Re: RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:41
door Floor
bij een Disbobine moet je de accu los maken bij vervangen van de kabel en minimaal 5 tot 10 minuten wachten met het weer aansluiten van de accu.
Ow? waar is dat dan voor?

Re: RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:44
door Rees Cees
bij een Disbobine moet je de accu los maken bij vervangen van de kabel en minimaal 5 tot 10 minuten wachten met het weer aansluiten van de accu.
Ow? waar is dat dan voor?
ivm het resetten van de ecu

staat trouwens in de meeste technische handboeken zoals de vraagbaak (en ws ook nog wel in de alfa manuel van de auto)

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: ma jan 09, 2006 00:02
door De Freker
Ja ik heb gelezen dat ik minimaal 4 bar moet hebben en ik merkte dat als ik (toen mn peilstok nog goed was) netjes bijvulde ik ook weer de 4 bar haalde...kon geen toeval geweest zijn, werkte meerdere keren......?

Jij bedoelt....zolang ie olie heeft is de druk gelijk, puur door de capacitieit van de pomp? Als er (bij wijze van) bijna geen olie in zit komt ie toch moeilijker aan olie en dus geeft ie minder druk af of niet?

Hij meet toch hoeveel druk er in het oliekanaalsysteem heerst? Dit wordt niet per tijdseenheid gemeten/vergeleken? Maar gewoon een drukmembraan die het weergeeft op DAT moment?

Of is deze meter helemaal niet betrouwbaar?

Kan de bedrijfstemperatuur een halve bar verschil veroorzaken?

Waarom schommelt ie dan zoveel?

Misschien moet ik naar het filter kijken kan die het drukverschil veroorzaken door verstopping & bypass?

snap het ff niet meer.....


Dank voor jullie hulp alvast....iig.

Groet,

Freek

RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: ma jan 09, 2006 00:08
door Rees Cees
oliedruk:

Kijk eens in de gegevens van de auto (motor).

daar staan de drukken van de olie bij verschillende toerentallen (voor een 33 tenminste wel).

als er een halve liter te weinig in zit kan dit geen verschil geven in de druk (de pomp zuigt olie aan of niet)

pas als de pomp geen olie aanzuigt is er geen druk meer en gaat je motor stuk.

Re: RE: Tegenvallende prestaties na vervanging bougiekabels

Geplaatst: ma jan 09, 2006 00:08
door Dottore M
Kan de bedrijfstemperatuur een halve bar verschil veroorzaken?
Ik denk dat de combinatie koude motor/verse (lees:dikkere) olie het verschil veroorzaakt.