Pagina 1 van 2
vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 08:33
door red
Hallo leden,
ik heb afgelopen weekend de thermostaat vervangen, de temp. meter gaf niet meer aan dan hooguit 50 graden.
Nu is de thermostaat vervangen en geeft de meter nog slechts 70 graden aan, ligt dit aan het koude weer en helpt het gedeeltelijk afdekken van de radiateur met karton o.i.d.? Of is de temp. sensor of meter defect?
Wat geeft jullie temp meter aan bij dit koude weer?
Het gaat om een alfa 33 1.4i uit 94.
Alvast bedankt
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 08:46
door Michel
Afdekken is bij dit type wagens nergens voor nodig. Vermoedelijk sensor / metertje stuk ?
Systeem ontlucht en vloeistofpeil ok ?
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 12:47
door supermaarten
Bij mij hetzelfde verhaal...
volgens de meter werd koelvloeistof (een paar weken geleden) nog slechts 50-60 graden, was vroeger altijd net boven de 70.
Nieuwe thermostaat erin gezet, nu de temperatuur weer net boven de 70 graden. (net iets rechts het midden vd meter)
Ik vind het prima!

Re: RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 13:56
door Alfa eL
Ik vind het prima!

Dat is het met deze temperatuur ook volgens mij. Je moet nu echt wel een stuk rijden totdat het 80 wordt. Anders blijft het ongeveer 72.
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 14:47
door Steven 33
@red: Heb je een nieuwe thermo geplaatst?
Volgens mij is 70 graden nog steeds te koud....na ietjes meer dan 10 minuten rijden is mijn bella gewoon keurig op 80 graden, daar waar zij hoort. Bij dit koude weer mag het natuurlijk wel wat langer duren, maar de bedrijfstemp. moet wel gewoon worden bereikt, ALS de thermosstaat goed afsluit en je voldoende koelvloeistof hebt.
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: wo jan 04, 2006 23:26
door Alessandro
Het klopt dat bij dit weer gewoon de bedrijfstemperatuur bereikt moet (kunnen) worden gehaald.
Zo extreem koud is het ook weer niet. Ik kan uit eigen ervaring vertelen dat in geval van en thermostaat die dicht blijft, bij deze buitentemperaturen probleemloos de 100 graden bereikt worden.

Dit is uiteraard iets teveel van het goede -overigens nog niet schadelijk- maar de thermostaat was dan ook stuk. het geeft wel aan dat bij een goed werkende thermostaat. De bedrijfstemperatuur gehaald wordt. maar wat is de juiste bedrijfstemp? volgens mij is dat afh. van het bouwjaar. Emissie!!!!!! Bij ouder typen is het hoger, bij jongere lager. Over het algemeen kun je zeggen dat halverwege de schaalverdeling van de meter de werktemp is. Is het je wel eens opgevallen dat de laatste 33's een tempschaalverdeling hebben die slechts tot 110 graden gaat, terwijl het 'vroeger' tot 120 of zelfs 130 graden ging?
M.a.w. voor heel veel auto's is de ideale temp zo rond de 80 grade, maar bij oudere soms zelfs 90 en bij jongere soms slechts 70/ 75 graden.
Het zou mij dus helemaal niets verbazen dat alles gewoon juist functioneert!
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: do jan 05, 2006 09:34
door Rob75
Altijd lastige vraag: is de stand van de meter veranderd? Was de temperatuur voor het vervangen en de 50 graden meer dan 70 graden?
De meters zijn geen supernauwkeurige instrumenten. Een beetje extra weerstand ergens vanaf de sensor en de waardes veranderen. Belangrijker is het gedrag van de meter, dus eerst koud naar warm en dan iets terugzakken en weer oplopen. Ofwel, de normale werking van de thermostaat.
Alleen afgaan op de waardes die de meter aangeeft is niet echt betrouwbaar.
Succes,
Rob
Re: RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: do jan 05, 2006 20:12
door _Pieter_
Het klopt dat bij dit weer gewoon de bedrijfstemperatuur bereikt moet (kunnen) worden gehaald.
Zo extreem koud is het ook weer niet. Ik kan uit eigen ervaring vertelen dat in geval van en thermostaat die dicht blijft, bij deze buitentemperaturen probleemloos de 100 graden bereikt worden.

Dit is uiteraard iets teveel van het goede -overigens nog niet schadelijk- maar de thermostaat was dan ook stuk. het geeft wel aan dat bij een goed werkende thermostaat. De bedrijfstemperatuur gehaald wordt. maar wat is de juiste bedrijfstemp? volgens mij is dat afh. van het bouwjaar. Emissie!!!!!! Bij ouder typen is het hoger, bij jongere lager. Over het algemeen kun je zeggen dat halverwege de schaalverdeling van de meter de werktemp is. Is het je wel eens opgevallen dat de laatste 33's een tempschaalverdeling hebben die slechts tot 110 graden gaat, terwijl het 'vroeger' tot 120 of zelfs 130 graden ging?
M.a.w. voor heel veel auto's is de ideale temp zo rond de 80 grade, maar bij oudere soms zelfs 90 en bij jongere soms slechts 70/ 75 graden.
Het zou mij dus helemaal niets verbazen dat alles gewoon juist functioneert!
Klopt, mijn 33 heeft 70 graden als midden op de meter, een oudere die ik eens heb gezien had 80 midden op de meter. Snap ik nu eindelijk waarom, thanks!
De temperatuur die de mijne aangeeft na warmrijden (warm - ietsje terug -warm) is iets boven het midden, 75 graden als de schaal klopt. Als het heel koud is buiten ietsje minder, in de zomer in Italie ietsje meer.
Als tip voor rare temperatuurhuidhouding kan je ook kijken of je waterpomp nog goed is, als die hapert ga je (denk ik) ook aparte dingen zien op je metertje.
Wat er gebeurt als het thermocontact het niet meer doet, zo rond de 120 graden, heb ik ook al eens meegemaakt

Gelukkig geen blijvende schade, alleen een nieuwe slang en vloeistof.
Groeten,
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: do jan 05, 2006 21:55
door red
Mooi, al jullie bovenstaande bevestigingen doen mij goed.
Mijn schaalverdeling is ook 70 in het midden boven.
Er is een nieuwe thermostaat in geplaatst dus vewacht ook dat deze naar behoren functioneerd.
Kan goed zijn dat 70 de juiste gemiddelde waarde is maar ik ben nog niet goed bekent met Alfa's.
Zit volgens mij geen lucht meer in systeem en vleoistofnivo is op peil.
Na stukkie snelweg blazen (waarbij temp net onder 70 geeft) en dan rustig het dorp in (minder rijwind) loopt de temp even op tot zo'n 75/80 waarna deze weer zakt tot 70.
Volgens mij wel goed maar was benieuwd naar jullie waardes, aangezien mijn bedrijfsbus en motorfiets wel rond de 80/90 functioneren.
Vooralsnog ben ik ff gerustgesteld, nu wachten op wat warmere tijden.................
bedankt.
Re: RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: do jan 05, 2006 22:03
door Maxtor
Klopt, mijn 33 heeft 70 graden als midden op de meter, een oudere die ik eens heb gezien had 80 midden op de meter.
Zo'n oudere
Als 70 graden in het midden is lijkt mij dat heel erg normaal... 33's hebben vaak de neiging (mijn ervaring) om redelijk rap al warmer te worden dan normaal.
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: za jan 07, 2006 12:55
door Canguro
na mijn nieuwe thermostaat erin gezet te hebben geeft de mijne ook 70 en een beetje aan. Lijkt mij niks mis mee.
als ie nog niet goed is eet ik mn schoen op, rijd ik de alfa in het kanaal en daarna koop ik een japanse auto.
een thermostaat van aluminium hoe bedenken ze het, zo heb ik me laten vertellen dat je dat ding gewoon kan koken
in de soda! dan doet ie t weer. ik had een nieuwe gekocht dus ik heb t niet kunnen proberen.
ik zal de ouwe eens gaan koken en er na afloop op blazen of ie goed sluit.. ik maak wel een nieuwe topic als
het experiment slaagt.. haha.
patrizio
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: za jan 07, 2006 13:06
door Rocus
als je meter vreemd gaat doen (dus zeg maar 20 graden gaat afwijken van normaal,of 70 graden aangeven terwijl dat eerde 90 was)kun je altijd preventief je thermostaat vervangen,dat kost toch ook het eind van de wereld niet;zal zo'n 30 Euro kosten
heb bij zowel de 5 als de 156 afgelopen jaar de thermostaat vervangen beide na vreeemde afwijkingen van gemeten waarden.........
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: zo jan 08, 2006 13:44
door tha_new_one
Gisteren ben ik ook druk aan de slag geweest met het vervagen van mijn thermostaat, want de temperatuur kwam niet hoger dan 50/60 graden. En zo te zien aan onderstaande foto was het wel nodig dat hij een keer werd vervangen
Maar goed dus na een stukkie gereden te hebben en de nieuwe koelvloeistof door het systeem te laten circuleren is de temperatuur nu tussen de 70/80 graden

dus ben wel blij dat ik de thermostaat heb vervangen.
Mag ik een tip geven voor de mensen die de thermostaat gaan vervangen : alle slangklemmen die je loshaalt gewoon vervangen voor nieuwe

.
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: ma jan 09, 2006 13:10
door Daan 33
hai ik heb ook hetzelfde met mijn 33 1.7 16v met dit weer wordt ie heel langzaam warm, ik rij ongeveer 20 minuten en dan komt ie bijna bij de 70 graden en daarna reed ik wat door het dorp en dan wordt ie warmer, is dit door het koude weer dat ie erg veel rijwind koeling krijgt of staat mijn thermostaat gewoon constant open??
RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?
Geplaatst: ma jan 09, 2006 13:13
door Raimon
Dat laatste lijkt mij het meest waarschijlijke. Had precies hetzelfde probleem en dat was na vervanging van de thermostaat verholpen.