Pagina 1 van 3
Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 15:04
door Canguro
Hoi mensen
vandaag even naar de alfa dealer geweest om uit te laten lijnen, eenmaal daar aangekomen zei de knakker
dat het normaal is dat de voorwielen een beetje scheef staan (camber) en dat ze sneller sllijten aan de binnenkant
van de band. Nou ik vind dat persoonlijk niet echt normaal maar ja bij een ouwe alfa is niks normaal.
kan iemand me daar iets meer over vertellen?
ook vroeg ik hoeveel het vervangen van de schokdempers voor ongeveer ging kosten en dat werd 120 euro per
stuk aangezien de gehele veerpoot vervangen dient te worden!?!? wat?!?
meer en meer denk ik erover om deze alfa weg te doen.

RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 15:26
door Steven 33
RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 15:35
door Luc33
Hee patrizio,
Je zou eens bij de lasaulec kunnen informeren naar schokdempers van Monroe. Misschien zijn die wat goedkoper. Heeft jou 33 veerpoten met 3 of 4 gaats bevestiging aan de bovenkant? Zo aan het bouwjaar te zien vermoed ik 3 gaats maar de 1e modellen van 1993 hebben ook 4 gaats nog ( zoals die van mij )
Als je een 3 gaats hebt zul je (normaal gesproken ) inderdaad de complete veerpoot ( zonder veer en opbouw ) moeten vervangen.
RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 15:58
door Rob75
Wat betreft de wielen, dat klopt. Als je van voren kijkt staan ze ietsje uit het lood. De bovenkant niegt iets naar binnen. Dit heeft inderdaad tot resultaat dat de binnenkant van de band iets harder slijt. Dit heeft zo'n beetje elke Alfa, dus als dat de reden is om de auto weg te doen...
Over de schokdempers:
het is mogelijk de poot te voorzien van een nieuwe demper. Zie mijn antwoord op de genoemde topic. Is wat werk, maar als je het zelf kunt valt het wel mee in de kosten. Overigens gaan bij alle auto's uiteindelijk de dempers kapot. Slechts een kwestie van tijd.
Succes,
Rob
RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 16:16
door Canguro
Als je van voren kijkt staan ze ietsje uit het lood.
mooi, dus dat uitlijnen hoeft niet perse.
Zo aan het bouwjaar te zien vermoed ik 3 gaats
inderdaad Luc 3 gaats
niet dat ik de auto graag weg doe maar low budget oplossingen zijn meer mijn stijl, met jullie kennis en hulp
moet dat lukken. Verder ben ik gek op sleutelen en dingen uitelkaar schroeven,
garages hebben aan mij een slechte klant.
gr.
Re: RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 16:27
door KAS
mooi, dus dat uitlijnen hoeft niet perse.
Dus wel. Wie zegt jou dat de boutgaten exact overeen komen van de oude en de nieuwe schokdempers? Altijd je uitlijning laten controleren. En zeker bij een Sud en 33 met veel negatief camber is het erg belangrijk. Hij moet tevens belast worden uitgelijnd. Dit om extra slijtage aan je voorwielen tegen te gaan. Zonder belasting staat de camber minder negatief. Vergelijk het maar met een verlaagde en niet verlaagde auto.
RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 16:56
door Canguro
Wie zegt jou dat de boutgaten exact overeen komen van de oude en de nieuwe schokdempers?
Geen idee?!
Wil je hiermee zeggen eerst schokdempers aanpakken dan laten uitlijnen?! Lijkt me persoonlijk logisch maar
ja..
dus prioriteit 1: nieuwe schokdempers (met of zonder poot naar gelang gewenste methode; Rob75)
daarna uitlijnen en SCHEUREN MAAR!!!
zoiets?

Re: RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 17:12
door KAS
Wie zegt jou dat de boutgaten exact overeen komen van de oude en de nieuwe schokdempers?
Geen idee?!
Wil je hiermee zeggen eerst schokdempers aanpakken dan laten uitlijnen?! Lijkt me persoonlijk logisch maar
ja..
Idd. Erg logisch.

RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 17:15
door Canguro
olrity thanks

RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 21:03
door Alessandro
Als je toch van sleutel houd ga je toch ook gewoon zelf uitlijnen.
En schuin afslijten van de oorbanden door het neg. camber (daarom rijden ze zo lekker!) kun je een beetje tegengaan door meer toespoor of minder uitspoor, zo je wit. Heb ik me laten vertellen en klinkt wel logisch.

RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 22:12
door 164 Q4
De vraag is sowieso hoeveel negatieve camber je hebt. Valt dat binnen de toleranties of daarbuiten omdat je bijv. de auto hebt verlaagd. Stellen kun je daar zo niets aan zonder kunstgrepen. En altijd uitlijnen NA dat je wat aan het onderstel hebt veranderd. Het is heel goed mogelijk dat er van je sporing niets meer klopt met nieuwe schokdempers.
Re: RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 22:29
door Rees Cees
De vraag is sowieso hoeveel negatieve camber je hebt. Valt dat binnen de toleranties of daarbuiten omdat je bijv. de auto hebt verlaagd. Stellen kun je daar zo niets aan zonder kunstgrepen. En altijd uitlijnen NA dat je wat aan het onderstel hebt veranderd. Het is heel goed mogelijk dat er van je sporing niets meer klopt met nieuwe schokdempers.

ligt niet aan de schokdempers die je vervangt maar aan de veren.
verlagen bij een 33 of sud werkt volgens de wet van pit ape gras.
een 33 of sud voor de straat rijdt het lekkerste met uitspoor van max 15 graden min 10 graden, niet meer of minder. verder kun je niets aan een 33 of sud (mits standaard) stellen.
RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 22:45
door Alessandro
Re: RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 22:49
door Rees Cees
tussen de 15 en 10 graden uitspoor
Re: RE: Alfa 33 schokdempers voor + uitlijnen
Geplaatst: vr jan 06, 2006 22:50
door 164 Q4
Het is heel goed mogelijk dat er van je sporing niets meer klopt met nieuwe schokdempers.

ligt niet aan de schokdempers die je vervangt maar aan de veren.
Nee, kan wel degelijk aan de schokdempers liggen. Van een 33 heb ik eens de voorste schokdempers (lees dus: complete poten) vervangen door nieuwe Monroe exemplaren en schijnbaar zaten de armpjes/gaten voor de stuurkogels op een iets andere plek als origineel want van de sporing klopte niets meer. En niet een beetje ernaast maar ook echt flink. Vond het heel vreemd, maar het was toch zo.