Pagina 1 van 1
compressor
Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:30
door Pinin01
Heren (en dames) restaurateurs
Wellicht zijn jullie op de hoogte van mijn project om een 1973 Spider te restaureren. Ik wil de inmiddels kale body zelf stralen. Ik ben in bezit van een erg kleine compressor, en ben van plan iets beter aan te schaffen. Ik ben echter een leek op dit gebied dus zou ik graag jullie advies hebben over de specs van het apparaat wat ik aan zou moeten schaffen. Het blijft een hobbyproject, dus ik wil een semi-professioneel ding aanschaffen.
Ik ben benieuwd, hoor graag van jullie
RE: compressor
Geplaatst: zo jan 08, 2006 23:34
door Rees Cees
tip:
gewoon wegbrengen naar een straalbedrijf (je zit wel met straalgrid tot in je oren als dat zelf gaat doen)
en wat kost een grote 380 volt compressor???
succes met de restauratie
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 12:06
door kai
Ik heb een grote Compressor op 380 maar DENK er niet aan zelf te stralen.
Ooit eens geprobeerd maar je rochelt nog weken gruis en het gaat helemaal niet zo eenvoudig als je zou denken.
Krabben, paintstripper, schuren etc is beter. Of wegbrengen naar een goede straler.
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 15:23
door 164 Q4
Ik denk dat je het straalgrit zelfs nog wel tot in de bilnaad staan hebt

. Zowat moet je zelf eigenlijk niet doen want dat is een ongelofelijke zwijnezooi.
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 15:29
door frankalfa
Plus dat t straalgrit blijft zitten op plekken die je zelf niet ziet of waar je niet bij kunt met de stofzuigermond om schoon te maken.......En wat doet straalgrit als t vochtig wordt: juist roesten

, niet te weinig meneertje!
Kaal laten maken met zuur/loog en grondig naspoelen kan ook... (heet dat bedrijf autobeitserij oid?)
Suc6 ,grtz, fRank
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 16:59
door Emilio
Ga alsjeblieft niet goede stukken plaatwerk stralen. Stralen maakt meer kapot dan je lief is...
Even een kleinplekje stalen met zo'n stralertje met zo'n rubber mondje er op is helemaal o.k.
Maar blijf van het strakke plaatmateriaal af. Tenzij je golfplaat wilt hebben.
Emile
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 17:16
door Pinin01
Das in ieder geval duidelijk! Niet zelf doen dus.
Maar om duidelijk te zijn: Het gaat niet om het plaatwerk. Ik heb de voorkant van de spider ontdaan van het plaatmateriaal, daar zaten een "paar" gaatjes in. Van de binnenschermen, bumpersteunen, chassisdelen en dergelijke heb ik de bitumen en lak verwijderd. Hier en daar zitten er, daar waar de bitumenlagen hebben gezeten, wat roestplekken waar ik niet bij kan. Die wil ik roestvrij stralen. Ik was niet van plan de hele body te stralen, alleen de roestplekken onder het plaatwerk.
RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 19:54
door bertonejaap
Ik weet niet of je er met de flex bij kan maar dan zou ik een roestborstel op de flex zetten en gaan schoonborstelen. je krijgt het zeker zo schoon als met stralen.
suc6
Re: RE: compressor
Geplaatst: ma jan 09, 2006 22:39
door Rees Cees
Ik weet niet of je er met de flex bij kan maar dan zou ik een roestborstel op de flex zetten en gaan schoonborstelen. je krijgt het zeker zo schoon als met stralen.
suc6
juist
Re: RE: compressor
Geplaatst: di jan 10, 2006 00:29
door Carabinieri
Ik weet niet of je er met de flex bij kan maar dan zou ik een roestborstel op de flex zetten en gaan schoonborstelen. je krijgt het zeker zo schoon als met stralen.
suc6
juist
Optisch misschien, maar microscopisch gezien niet en daarnaast geeft stralen een verdichting van het materiaal. Maar aan stralen kleven gewoon een aantal nadelen zoals reeds hierboven zijn genoemd. Voorkom onnodig stralen, maar dat ben je dus ook niet van plan.
Succes.
Re: RE: compressor
Geplaatst: di jan 10, 2006 21:45
door Pinin01
Ik weet niet of je er met de flex bij kan maar dan zou ik een roestborstel op de flex zetten en gaan schoonborstelen. je krijgt het zeker zo schoon als met stralen.
suc6
Hoe ziet zo'n roestborstel er uit? Ik gebruik nu een staalborstel in een boormachine, dat werkt ook, maar ik kan niet overal bij.
RE: compressor
Geplaatst: wo feb 08, 2006 23:11
door Pinin01
Inmiddels heb ik een gedeelte van de auto naar een straalbedrijf gebracht en in goed overleg aangegeven wat er aan roest gestraald moet worden. Morgen of vrijdag kan ik de spulen ophalen, en dan weet ik wie er gelijk heeft. Heb wel vertrouwen in het bedrijf. Ik zal in het weekend foto's plaatsen van het resultaat.
Maar om op de originele vraag terug te komen ik wil een goede compressor kopen op 220. Waar moet ik op letten??
RE: compressor
Geplaatst: do feb 09, 2006 17:57
door bertonejaap
de roestborstel voor een flex is ongeveer hetzelfde als die op een boormaschine alleen zit er een moer op gelast aarme je hem op de flex kunt draaien. Doordat de flex een veel hoger toerental heeft dan een boormaschine krijg je het veel schoner. Ze zijn o a verkrijgbaar bij de Gamma, Suc6
RE: compressor
Geplaatst: do feb 09, 2006 18:38
door Pinin01
Bedankt! Dat zeg ik Gamma!
Maar het stralen is beter gegaan dan ik had kunnen denken (is overigens geen "zichtwerk"). Die lui gaven overigens wel aan dat ze vaker oldtimers onder handen namen en wisten waar ze over hadden, nou dat bleek. Het resultaat is super!
Nu nog ff terug komen op de compressor, wat raden jullie aan.