Pagina 1 van 1
Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 08:34
door Egbertone
De volgende probleempjes met de Juul (1970, staande pedalen, zekeringkast in motorruimte).
Zo nu en dan valt de spanning compleet weg. Meestal na een keer starten, waarbij de motor niet gelijk wil aanslaan.
Als ik dan het contact weer aan zet gebeurt er helemaal niets... geen acculampje, geen binnenverlichting... nergens spanning.
Even rommelen met de stekkertjes van de hoofdvoeding wil meestal wel helpen. Vanochtend zelfs na een paar keer trappen op de rem (!?). Bij het werk aangekomen de motor uitgezet en de spanning viel gelijk uit. Toen ik tien minuten later weer even ging kijken, was de spanning weer terug.
Andere vreemde verschijnsel is dat de radio (aangesloten op de bedrading waar normaal gesproken de sigarettenaansteker op aangesloten zit) bij het remmen of het inschakelen van de dimlichten even wegvalt.
Waar moet ik het zoeken? Uiteraard in de zekeringkast maar waar nog meer? Stekkers? Contactslot?
RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 09:10
door ravado
massa.....
RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 09:13
door Egbertone
Ik vermoedde het al!
Maar eens kijken waar alle massapunten zitten en of dat er goed uit ziet.
RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 09:16
door ravado
idd, suc6

RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 16:43
door @lfa@lgra
IDD Massa: Waarschijnlijk de aansluiting van je min(-) kabel op je frontbalk.
@Dirk heeft volgens mij nog mooie massakabels ( X-tra dik) voor tussen chassisbalk en bak.
Das niet overbodig want als ie stroom via andere wegen bv via je krukas begint te trekken krijg je dikke problemen.

RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 18:41
door Andretti Molletti
Ik denk al wat hoor ik op mijn radio... das dus mijn krukas????
Kijk even naar je contactslot en vooral de stekker links onder het dashboard... 8 polige witte stekker waar de meeste +15 doorloopt en een permanente + die je verlichting voor voedt...
Ik denk ook aan een slechte accupoolklem...
Re: RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 19:00
door @lfa@lgra
Ik denk al wat hoor ik op mijn radio... das dus mijn krukas????
Ik denk ook aan een slechte accupoolklem...
Zet je radio uit !!!!!!

Oh nee in een Fiat heb je em nodig vor het echte Alfageluid..

Pff Niet om aan te horen die JTS zeg, of beter gezegd: Je hoort bijna helemaal niks.
On Topic:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand he....
Er zijn ooit wel lagerproblemen onstaan die werden toegedicht aan een slechte massa van het blok. Tijdens het starten ging de startstroom dan kennelijk ook deels via de krukas m.a.g lagerschade. Ik heb het ook alleen maar in AMT gelezen...
En idd losliggende/gecorrodeerde accupoolklem en/of eventuele massa schakelaar.
Re: RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 19:41
door Egbertone
Er zijn ooit wel lagerproblemen onstaan die werden toegedicht aan een slechte massa van het blok. Tijdens het starten ging de startstroom dan kennelijk ook deels via de krukas m.a.g lagerschade. Ik heb het ook alleen maar in AMT gelezen...
.... en laat het blokkie nou lagerproblemen hebben! Maar ik vermoed niet dat dat daardoor komt. Maakt ook niet uit, binnenkort gaat er een 2-liter (ja... standaard) blok in.
Heb bovenstaande tips in ieder geval genoteerd.
Thanx!!
RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 19:52
door @lfa@lgra
Die 2 liter Nord is een goede keus Egbert. Echt: Maar kan er niet nog een setje nieuwe Motronic zuigers af met Hastings zuigerveren??? Kun je meteen de kleppen/klepgeleiders/drijfstanglagers en oliepomp even goed bekijken.
PS: @Egbert: Wat is de buitendiameter van je stabi voor?? (je hebt toch bij Rik een rvs stabi gemonteerd toch??)
Ik wil er nl 1-tje maken van dikwandig RVS, dezelfde die Giacomini levert.

RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 20:59
door Egbertone
Tja Arjen..... dat zou ik wel willen hoor maar ehhh.... het houdt een keer op hè. Voorlopig weet ik zeker dat ik dik tevreden ben met een standaard 2-liter. Met de 1600 achteras wil dat volgens mij best wel lekker van z'n plek komen
Ik zal de stabi morgen even opmeten... zit overigens nog niet onder de Juul (wat goed te merken is....). het plan was om ze met de originele armpjes te monteren maar bij nader inzien ga ik toch maar voor de Spider IV armpjes. Die combi zit ook op de Bertone en dat bevalt me prima!
Moet de armpjes en bijbehorende bouten nog aanschaffen maar, de motor heeft nu even voorrang!
Overigens ligt de motor wel zover uit elkaar dat de kleppen, klepgeleiders, oliepomp en lagers bekeken kunnen worden.
Wat versleten is/lijkt wordt vervangen.
Maar even voor mijn info... wat kosten die Motronic zuigers met Hastings veren dan?
RE: Spanning... dan wel, dan niet
Geplaatst: di jan 17, 2006 22:11
door @lfa@lgra
Zuigers EN bussen en zuigerpennen (complete set dus) ca 350-to hooguit 390 en zuigerveren max 80/100.
Dat laatste heb ik dus niet gedaan, maar via diverse Engelse Site's heb ik wel begrepen dat dat echt de moeite waard is.
