elio
Guru
Guru

wiel vervangen (jaja)

vr jan 20, 2006 18:55

Hello,

daarnet telefoontje van mijn vrouwtje, die met de 75 op stap was, met de melding dat de achterband plat stond. Geen probleem dacht ik, gewoon ff opkrikken en wieltje wisselen.
Krik eronder, sleutel op de bouten, en daar stopte alles. Ik ben er met mijn volle 85 kilo op gaan staan, en uiteindelijk zelfs op gaan springen, maar het enige wat ik bereikt heb, is dat mijn sleutel nu krom staat, de boutjes blijven lekker vast.
Kennen jullie wondermiddeltjes om die bouten los te krijgen?
Ik ga morgen nog eens proberen met een lange buis ovr de sleutel te schuiven, maar als dat niet lukt ben ik ten einde raad en ga ik domme dingen doen (zoals met een lege band naar de garage rijden, kan ik ineens nieuwe velgen bestellen :roll: ). O ja, mocht dat relevant zijn, het is een alu velg.
Wie kan mij helpen?

Alvast, zoals steeds, wreed bedankt!
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Carabinieri
Full Member
Full Member

RE: wiel vervangen (jaja)

vr jan 20, 2006 19:09

Ik weet niet hoe het bij een 75 zit maar normaal is linksom (tegen de klok in) los, maar ik geloof bij een Berlina is dat aan beide kanten verschillend. Daar zitten links- en rechtsgedraaide bouten op (althans op mijn 2 liter fusees). Is dit misschien ook bij een 75 het geval ?

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 20, 2006 19:18

Nee.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Maxtor
Guru
Guru

vr jan 20, 2006 19:39

wd40-en en dan avondje laten soppen, en dan inderdaad met hefboom truuc kijken of het werkt.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

mafkees

vr jan 20, 2006 20:31

luchtsleutel???

maar die heb je natuurlijk niet bij. :wink:

alu velg nooit met een luchtsleutel vast laten zetten bij de bandenboer, krijg je dit soort taferelen.en het is nog slecht voor je velg ook.

Suc6

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jan 20, 2006 20:47

Met een goede kruissleutel (desnooods met een stukkie pijp erop) en een assteuntje onder het uiteinde van de sleutel moet het lukken !!!

Maar: EERST wielmoeren losdraaien en dan pas auto opkrikken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 20, 2006 22:05

een staaf (brons ofzo) op de wielmoer en een gigabeuk op zijn flikker geven
draai je de moer vervolgens zo los :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sjoerdb
Full Member
Full Member

za jan 21, 2006 00:13

ehm, laat die staaf brons alsjeblieft links liggen,

voor iemand met 1400 berichten had ik wel een slimmere opmerking verwacht.

de kans dat je het schroefdraad beschadigd is erg groot, daarbij schiet een keer uit en je velg is ook beschadigd. gewoon een knappe kruissleutel zoals is aangegeven en dan daar een verlengpijpje op. dan de band wisselen, momentsleutel kopen, wiel laten repareren en dan de moeren/bouten met het goeie aanhaalmoment vastzetten, misschien beetje kopervet of iets dergelijks gebruiken?

idd een berlina, zoals ik heb, heeft links en rechtsdraad. erg anti-diefstal gevoelig dus! hahaha en nog lekker ouderwets!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

mafkees

za jan 21, 2006 06:55

het is Graffiaturo vergeven omdat hij als avatar de mooiste alfa alle tijden heeft de arna!! :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: wiel vervangen (jaja)

za jan 21, 2006 10:32

de kans dat je het schroefdraad beschadigd is erg groot,!

hoe wil je het schroefdraad beschadigen als de moeren er nog op zitten Sjoerd????
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za jan 21, 2006 11:37

je kunt een bout soms wel los krijgen door hem flink te laten schrikken, ik neem aan dat graffiaturo dit bedoelt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

harold
Full Member
Full Member

za jan 21, 2006 11:39

koop een kruissleutel en geef die moer met een hamer een flinke tik en je draait die moer zo los,
zal best een beetje kraken maar dat is goed ;)
dat lullige sleuteltje wat bij het boordgereedschap zit is leuk voor de sier maar niet om te gebruiken
vastzetten altijd met beleid (kruiselings) en altijd natrekken met een momentsleutel (zeker bij lichtmetaal en noooit met luchtsleutel)

@rav
ik had er open moeren opzitten dus beschadigen is dan echt niet zo moeilijk
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: wiel vervangen (jaja)

za jan 21, 2006 16:14

de kans dat je het schroefdraad beschadigd is erg groot, daarbij schiet een keer uit en je velg is ook beschadigd. gewoon een knappe kruissleutel zoals is aangegeven en dan daar een verlengpijpje op. dan de band wisselen, momentsleutel kopen, wiel laten repareren en dan de moeren/bouten met het goeie aanhaalmoment vastzetten, misschien beetje kopervet of iets dergelijks gebruiken?

idd een berlina, zoals ik heb, heeft links en rechtsdraad. erg anti-diefstal gevoelig dus! hahaha en nog lekker ouderwets!
staaf brons alleen links als je rechtshandig bent :wink:
schroefdraad beschadig je echt niet door op de moer te rossen. en als je geen vaste hand hebt, moet je het sowieso niet proberen
ik heb zo al verschillende slotbouten/moeren losgemaakt waar de sleutel van zoek was, of beschadigd. en na die ros, kan je die slotbouten gewoon met een punttangetje losdraaien. door die ros verliest de boel zijn voorspanning en zit het niet meer vast

maarja, ik ben misschien wat handiger met hamers dan de gemiddelde berlinarijder :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

elio
Guru
Guru

za jan 21, 2006 19:33

Gelukt! :D :D :D :D :D :D
Gewapend met een pas gekochte kruissleutel (thanx @lf@gra), WD40 (thanx maxtor) en een stuk buis draaide ik de boutjes er zo af.
Maar dan begon het pas: de velg bleef gewoon aan de wagen hangen, hoe hard ik er ook aan trok. Ik ben er zelfs een rondje mee gaan rijden met de bouten half losgedraaid 8-[ in de hoop er enige beweging in te krijgen...
Gelukkig was de band nog "oppompbaar" en ben ik ermee tot de dichtstbijzijnde bandenboer geraakt. Die heeft de wagen dan opgekrikt en heeft er langs binnenuit een paar flinke trappen tegen gegeven.
Blijkbaar moet je, als je alu velgen monteert, vet aanbrengen tussen de velg en de as, en dat was dus niet gebeurd, waardoor alles aan elkaar was vastgeoxideerd... Hebben we weeral wat bijgeleerd!
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 21, 2006 21:53

Klopt Lichtmetalen velgen altijd aan de achterzijde licht invetten inclusief de naafcentrering. Verder ook de draad licht met kopervet invetten. (NIET de conus van je wielbouten/moeren)

Vastzittende velgen nooit verwijderen door er mee te gaan rijden. Een ferme trap tegen de buitenzijde, desnoods een hele serie, moet voldoende zijn. Maakt niet uit of je van binnen uit of aan de buitenzijde trapt. Dat laatste is wel veel gemakkelijker. :wink:

Suuk6. Nu meteen de andere velgen ook ff demonteren/behandelen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”