6xgepierct

hoog verbruik 146

za jan 21, 2006 18:37

Onze bella zuipt sinds 2 weken 1 op 5, wat ook opvalt is dat de bedrijfstemperatuur ongeveer 50 graden is.
wat kan r aan de hand zijn?

er lekt nix geen benzine ofzo, zou de choke blijven werken omdat de temp. zo laag blijft?

met een volle tank rijd ze nog maar 360 km. (ze drinkt meer als dr baasje) hahaaha (klein, duur glimlachje)

ook heeft ze sinds kort 'ut alfa-probleem' hakkelende interval-probleem'. nu heb ik hier gelezen dat het waarschijnlijk met 'oud vet ' te maken heeft.... heeft dit bij de meeste mensen geholpen?

ik wil Bella graag een grote beurt geven deze week, en hoop zo deze problemen op te lossen.....

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: hoog verbruik 146

za jan 21, 2006 19:11

Vervang eerst eens je thermostaat... dat ie 50 graden blijt is te koud, en loopt ie rijker -> meer verbruik, een choke zit er niet op.

6xgepierct

za jan 21, 2006 19:48

bedankt, dat lijkt me een eerste vereiste (ik had al door zitten neusen hiero)
maar zelfs dan lijkt ut me veel verbruik. maar je hebt gelijk, ik begin met ut vervangen van een thermostaat

ps ik ben alles aant doorspitten op deze site, kijk ik erover heen of ist niet makkerlijker dat je hier kan zoeken op onderwerp?
kbedoel is ut A) niet makkelijker kan zoeken op model etc. etc. kwaal etc. etc.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: hoog verbruik 146

za jan 21, 2006 19:51

bedankt, dat lijkt me een eerste vereiste (ik had al door zitten neusen hiero)
maar zelfs dan lijkt ut me veel verbruik. maar je hebt gelijk, ik begin met ut vervangen van een thermostaat

ps ik ben alles aant doorspitten op deze site, kijk ik erover heen of ist niet makkerlijker dat je hier kan zoeken op onderwerp?
kbedoel is ut A) niet makkelijker kan zoeken op model etc. etc. kwaal etc. etc.

Ja zelfs dan is 1 op 5 te veel, dat klopt lijkt mij, maar als iets stuk is moet het toch vervange en merk je vanzelf wel hoeveel dichter je bij de feitelijke oplossing komt.

Waarbij ik op wil merken dat het lukraak vervangen van onderdelen itt tot een juiste diagnose stellen natuurlijk uit den boze is. Andretti zou me een tik verkopen ;)

6xgepierct

za jan 21, 2006 20:18

o ohhh, geen ruzie maken hoor hhaahaha,
kmoet zeggen na 3 uur doorspitten op deze site vond ik geen ' gelijk probleem'
A) ben ik r nix mee opgeschoten.........
B) kom ik met iets nieuws hahahahah (das ook weers interessant toch)
dus Andretti wees lief voor Maarten aub ;) :wink:

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 22, 2006 09:55

Ineens hoog benzine verbruik en daarvoor niet, grote kans dat je Lambda sonde defect is. Als je de emissie's laat checken bij de garage kunnen ze direct vaststellen of dat het geval is.
Theo Romeo
Afbeelding

6xgepierct

zo jan 22, 2006 10:25

hmmmm dat word dus niet eerder dan morgen...
stel dat ut de lamba sonde is, wat kost dat? heppie enig idee?

16vAlfa33

zo jan 22, 2006 10:32

ruik je geen benzine als je naast de auto staat (bij uit en instappen)
heb ik dus met mijn alfa en daar is de benzinetank lek

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 22, 2006 10:32

Het is gelukkig al even geleden dat ik zo'n ding gekocht heb, ergens tussen de 80 en 100 Euro dacht ik...
Theo Romeo
Afbeelding

6xgepierct

zo jan 22, 2006 12:15

16vAlfa33:
nope geen (benzine)vuiltje aan (in) de lucht.

Theo:
99% kans dat jij ut aant goede end hebt, ineens herinner ik me dat ons Bellalalalaaatje gaat schokken ak rustig (50 km) in dr 4tje rijd, ik dacht dat dat kwam omdat ze niet warm genoeg werd (thermostaat) maar door deze (fantastische, hulpvaardige) site na te lezen erachter dat daaar ook onze vriend "Lambda sonde" genaamt waarschijnljk de dader is.

kwanta costa:

pffffff de dame kost weer wat deze maand, een nieuwe thermostaat en lambda sonde, kleine 200 euro.

overtuiging:

'een blik in de garage, ow wat benk blij,
want de dame is eindelijk van mij.
de kosten vallen niet mee, maar d'r kontje houd me op de been,
want met een eigen Bella, gaat r heel wat door je heen......."

als ze weer in concour staat is meld ik me ff om te vertellen wat r precies aan de hand was enne de kosten natuurlijk.

iets wat ik wel mis hierzo, meld ff als je probleem verholpen is, enne natuurlijk hoe je probleem verholpen is, kosten etc etc
dat geeft xtra-informatieve tintje aan deze site

:lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: hoog verbruik 146

zo jan 22, 2006 21:45

16vAlfa33:
nope geen (benzine)vuiltje aan (in) de lucht.

Theo:
99% kans dat jij ut aant goede end hebt, ineens herinner ik me dat ons Bellalalalaaatje gaat schokken ak rustig (50 km) in dr 4tje rijd, ik dacht dat dat kwam omdat ze niet warm genoeg werd (thermostaat) maar door deze (fantastische, hulpvaardige) site na te lezen erachter dat daaar ook onze vriend "Lambda sonde" genaamt waarschijnljk de dader is.

kwanta costa:

pffffff de dame kost weer wat deze maand, een nieuwe thermostaat en lambda sonde, kleine 200 euro.

overtuiging:

'een blik in de garage, ow wat benk blij,

want de dame is eindelijk van mij.
de kosten vallen niet mee, maar d'r kontje houd me op de been,
want met een eigen Bella, gaat r heel wat door je heen......."

als ze weer in concour staat is meld ik me ff om te vertellen wat r precies aan de hand was enne de kosten natuurlijk.

iets wat ik wel mis hierzo, meld ff als je probleem verholpen is, enne natuurlijk hoe je probleem verholpen is, kosten etc etc
dat geeft xtra-informatieve tintje aan deze site

:lol:
Mooi gesproken! =D>
Je hebt helemaal gelijk m.b.t. het posten van oplossingen/ uitkomsten. :( Jouw voornemen om de uitkomst wel te posten is lovenswaardig. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

6xgepierct

do jan 26, 2006 20:28

het resultaat:

's ochtends plannen maken, ffkes boodschappen doen en dan naar de automaterialenzaak in nederland, want we zijn wel een geboren 'kaaskop' en kenne daar de weg.

onderweg staat mn kop niet stil... moek Bella uit laten lezen..., zalk maar meteen een lambda sonde' kopen (uitlezen kost 80 euro)... en dan ook nog die thermostaat..

pffff ik besluit net voor ik binnen loop met Chantal (mijn drijvende kracht van vlees en bloed) om eerst maars een thermostaat te kopen., daarvan weten we zeker dat ie kapot is,daarna zien we wel zegt ze.

ff tanken (hier in belgie kost een liter 1,19... enne vanaf morgen word ut 0,5ct goedkoper).. op naar huis. Garage open en dan gaat de motorkap omhoog... 'what the fuck".. wat zijn dit nou voorn slangenklemmen? ze lijken met een machine vast gemaakt te zijn, dr zit geen schroefje aan maar ze lijken wel 'dicht geknepen'.

'Al kreeg hij nooit een lintje van verdiensten op zn borst, maar dankzij de brouwer hebben wij nooit meer dorst.
Leve de man die ut bier uitvond".
denk ik.

waar moek nou beginnen, vd zenuwen koelvloeistof en nieuwe slangenklemmen vergeten. krijg de tering, met geweld neuk je zelfs een ezel. dus schroefendraaier tussen de klem en klabats de klauwhamer erop. *zucht* voor de 5 klemmen ut begeven zijn we een dik uur verder... euhm hoe tap je de dame af? met een ... besluit ik gewoon de slangen eraf te trekken en jahoor de eerste klapt eraf en daar gaat de eerste 3 liter door de garage.. van G*Dver hier en G*Dver daar trek ik d r nog 3 af.... daar komt Chantal aangelopen:" euhm zal ik dan maar op de scooter ff nieuwe vloeistof en klemmen halen.... NEE schreeuw ik in mezelf, Bella zal nu weten dat ze op (een eervolle) 2de plek komt, en krijgt zeker niet voor elkaar dat 'nummer 1" Chantal genaamd ( want mannen, een Bella heeft een mooi lijnspel en een ontiegelijk goed voorkomen, maarre dan heppie Chantal nog niet gezien...) voor haar op de scooter ff 30km gaat rijden met
-1 om koelvloeistof te halen.... Op dat moment wil ik de laatste slang eraf trekken , maar Bella kan geen afscheid nemen van dr thermostaat en wil niet loslaten. maar ik win. De Thermostaat schiet los en Bella bijt me met een andere slangenklem in handpalm, G*DVER snee in mn klauwen, nu ben ik ut zat,ik pleur er zo gewoon water in en ga dan de spullen halen, morgen trek ik de slangen er weer af, spoel ut systeem, en zal de boel vullen met koelvloeistof en zal de klemmen erop zetten....

Kwaad stap ik in de auto (op dat moment was Bella gewoon een auto voor me) en ga op weg. na 5 minuutjes rijden draai ik de snelweg op. De temp. word hoger en Bella word wat zenuwachtig. Ze vraagt zich af waarom we al die golfjes en opeltjes ons in laten halen, in gedachte antwoord ik:' JA SORRY HOOR, maark ben gewend met een koude motor te rijden. Maar je hebt gelijk, ff gas erop, iedereen aan de kant want hier komen we, eerste golf, daar een opel, ff doortrekken naar de 150... ik kijk naar de temp. .... en merk dat we allebei 83 graden meten.... godver de dame heeft ut weer voor elkaar, ik krijg opvliegers. enne verhoging, shit ik heb weer ut Alfa-virus!!!.

30 km verder stap ik uit, winkel dicht, andere ook.... hmmm ook de echte alfa-lijer ken niet zonder Gamma. Daar dan maar de vloeistof en klemmen gehaald, kijk onder de auto, en zelfs zonder klemmen geen lekje te vinden.... Hey sufferds denk ik in mezelf als ik in stap op de parkeerplaats, 'kijk mij en Bella is'.

Met grote stappen snel thuis knal ik de grens over. de meter blijft op 83 graden (keurig dame) staan en kom thuis, de garage deur gaat open..... 2 seconde stilte, Chant kijkt me aan, ze steekt de duim op want ze ziet dat ik weer lach.......
Ik kijk naar de benzinemeter en die is 3 mm gezakt, maar ik heb al 111,3 km gereden... pfff Bella heeft besloten normaal te gaan verbruiken als dr bedrijfstemperatuur maar normaal is.

Conclusie:

- het hoge verbruik kwam door een defecte thermostaat
- het is wat prutsen doordat je weinig bewegingsruimte hebt, maar eenvoudig zelf te repareren

Kosten:

- 33.60 incl. voor de thermostaat
- 7,95 voor Freek Willem (gamma)

Resultaat:

- Bella's verbruik is weer normaal..(Als ze nu maar niet gaat zeiken dat ik teveel zuip hahahaha)

Chantal kijkt nu GtST (*zucht*), ik vraag of ze ff wil komen kijken bij de pc...

Ik ben geen prater maar vol trots kijk ik dr aan en fluister:

"Door jou heb ik vanmiddag niet opgegeven,
daarom heb ik dit voor jou geschreven".....

ps: thanx voor alle reacties en zal proberen aktief andere problemen helpen op te lossen

Co-Jack

do jan 26, 2006 20:36

:thumbs: :thumbs: : :driving:

Whaaaa te gek man!!!! Leuk verhaal/./// als je op die maniert je dagboek bijhoudt wil ik wel een kopietje ervan..!!
En doe maar meteen een fotooke van je vrouwke..(beide!!)

Goed gedaan!

Doe je bella morgen de groetjes als je :driving:

GrtZZ!

6xgepierct

do jan 26, 2006 21:04

thx Co, mij viel ut op dat r wel problemen besproken werden, maar dat r nooit achteraf besproken word, over hoe en wat en waar... tis natuurlijk wel fijn als je hetzelfde probleem hebt dat je dan ook weet wat je kan verwachten

tja de manier waarop: ik ben blij dat je hebt genoten.
problemen zijn r voor om opgelost te worden , al zag ik dat 4 uur geleden HEEEEEEL anders over :evil:

groetjes van ons, enne vant fotooke weet je nu de weg he.

Co-Jack

do jan 26, 2006 21:53

JKaaahhhhhh.. vet te geke foto;s!!! :D

Erg interessant... zal je wel vaker zien daarro!!

Mzlkes...

(pst: miscchien neem ik ook wel een piercing.. me bella(van vlees e n bloed) heb er al een..
Dusssssssssssss

Terug naar “Algemene Technische vragen”