Pagina 1 van 1
Soort injectisysteem
Geplaatst: ma jan 23, 2006 12:34
door Smeltzer
Beste Collega's
Ik had de vraag wat voor soort injectisysteem er op mijn 147 2.0 16V Selespeed zit en of iemand hier misschien een foto van heeft. Ik moet dit weten ivm een misschein wel nieuw project. ( Turbo of compressor )
Alvast bedankt!!
Gr
RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: ma jan 23, 2006 13:09
door Andretti Molletti
Bosch Motronic ME7.3
google er maar eens op

RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: di jan 24, 2006 10:30
door Smeltzer
Zitten er 1 of 2 lambdasonde's in mijn uitlaat.
Thanks!!
RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: di jan 24, 2006 10:34
door Smeltzer
Ik heb het al:
Lambdaregeling
Het nieuwste Motronic ME7.3 systeem is een zogenaamd Fase 3 systeem. Dat wil zeggen dat het mengsel na de katalysator ook wordt gecontroleerd met behulp van een tweede lambdasonde. Een katalysator zet de uitlaatgassen zo om dat de sonde een spanning moet afgeven van ongeveer 500 mV. Wanneer dit afwijkt is de katalysator defect. Vroeger zat er slechts een lambdasonde in de uitlaat. Tegenwoordig kunnen dat er 4 zijn. Bijvoorbeeld bij de 156 V6. Deze heeft per bank twee lambdasondes. Een voor en een na iedere katalysator (een 156 V6 heeft per bank een katalysator). Een ander verschil is de sturing van de voorverwarming van de lambdasonde. Een lambdasonde werkt vanaf een temperatuur van zo’n 300 graden. In de lambdasonde zit een verwarmingselement. Vroeger werd de voorverwarming continu aangestuurd via een relais. Tegenwoordig wordt de voorverwarming vanuit de ECU aangestuurd. Op die manier is ook de mate van voorverwarming te beïnvloeden en daarmee de snelheid van regelen.
Turbo wordt dus moeilijk..
Gr
RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: wo jan 25, 2006 23:39
door SanderQV
Turbo wordt dus moeilijk..
Vanwege de lambdasensoren na de kat? Die controle is uit te schakelen, ook in de motronic ME7.3.1. Bij auto's waar de kat. verwijdert wordt, moet dit ook gebeuren en werkt het probleemloos.
Groeten, Sander.
RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: do jan 26, 2006 00:46
door Andretti Molletti
Of als je bedoeldt dat die Lambdasensoren de boel wel bijregelen... NOT!
Turbo is mogelijk als je nwe software schrijft. Zeker als er een lineaire sonde inzit kun je hem perfect afstellen, maar dat is geen kattepis.. daar komt een specialist bij kijken.
Motor aanpassingen zijn ook nodig als je de turbo meer dan 0,4 bar overdruk laat blazen...
Re: RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: do jan 26, 2006 08:34
door yuri 75 V6
Motor aanpassingen zijn ook nodig als je de turbo meer dan 0,4 bar overdruk laat blazen...
En dat wil je, want dan heeft een turbo tenminste zin

Zijn er eigenlijk wel lage compressiezuigers voor een 2.0 TS uit een 147? En heeft novitec niet al iets op de markt?
RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: do jan 26, 2006 09:53
door Smeltzer
Novitech heeft een compressor set. 4650,- Euro
Novitec Kompressorumbaukit mit 153 kW (218 PS), 304 Nm bei 3.600 U/min.
231 km/h Höchstgeschwindigkeit
6,6 sec. von 0 auf 100 km/h
Basismotor: 2.0 16V 110 kW (150 PS)
Ik heb een globale offerte gehad voor het maken van een Turbo op de 147 waarbij er nog niet aan de koppeling is gedacht. Die offerte kwam al uit boven de 5500,- Euro. Laten we dit dus maar is even niet doen. Hij rijdt nu ook al heerlijk en is al best snel, maar dat afblazen van de turbo blijft een heerlijk geluid!!..
Thanks voor de info allemaal!!..
Gr
Re: RE: Soort injectisysteem
Geplaatst: do jan 26, 2006 10:28
door Andretti Molletti
Motor aanpassingen zijn ook nodig als je de turbo meer dan 0,4 bar overdruk laat blazen...
En dat wil je, want dan heeft een turbo tenminste zin
Nou... een low pressure turbo is ook wel aardig hoor.. verhouding geld prestatie is goed iig
