norman en monique

speling distributieketting 1750

wo jan 25, 2006 18:58

SPIDER 1750 van bouwjaar 1970

ik vroeg me af of een distributieketting speling mag hebben tussen de bovenste tandwielen
zoja hoeveel??
zonee kan ik hem dan spannen of moet ik hem dan vernieuwen. #-o

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: speling distributieketting 1750

wo jan 25, 2006 19:10

Er zal altijd wat speling zijn, maar liefst heel weinig. getallen noemen vind ik lastig/ onmogelijk. er zit (uiteraard) een spanner op. Draai het boutje(sleutel 14, kan niet missen, meer 14 komt er niet voor) aan de rechtervoorkant van het blok maar eens voorzichtig los LET OP: EEN HALVE SLAG IS RUIM VOLDOENDE, DOE JE MEER KAN ER EEN ONDERDEEL WEGSCHIETEN/ VALLEN en vervolgens weer vast. dan moet er in ieder geval voldoende spanning op de ketting staan. Maar jij hebt het klependeksle eraf (anders wist je dat van die kettingspeling niet) dus kun je het spanwiel ook een beetje extra aanduwen met een grote schroevendraaier tijdens het aandraaien van het boutje. Doe ik ook altijd. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

norman en monique

wo jan 25, 2006 19:15

bedankt voor de informatie maar jij denkt niet dat hij versleten is of hoe kom ik daar achter.
eerst maar spannen. :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 25, 2006 21:16

Normaal gesproken gaan die kettingen eeuwen lang mee, maar om echt te controlleren of de ketting goed is moet je die demonteren! :shock: Zou ik maar niet doen, is vast niet nodig! De ketting bij een Nordmotor wordt wel zo enorm goed gesmeerd dat in ieder geval mijn ervaring leert dat dat wel het betrouwbaarste onderdeel van de motor is. Als er mensen zijn die wel van een versleten ketting bij een Nord hebben gehoord, moeten die zich hier maar melden. :roll:

164 Q4

wo jan 25, 2006 21:31

Yep, hier: gebroken distributieketting bij een Giulietta 1.6 bouwjaar 1979 km-stand onbekend maar niet extreem hoog. Een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel, en deze had toevallig een zwakke schakel :? .
Meten of een ketting ver heen is kun je ook door de afstand tussen een X-aantal schakels te meten of om te kijken hoever een ketting zijdelings kan 'doorbuigen'. Moet je wel de meetgegevens van die ketting hebben (weet niet of ik die van Alfa liggen heb).

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 25, 2006 21:51

:shock: het kan dus toch! :shock:
maar dan is er sprake van een materiaalfout/ fabricagefout??? Denk ik tenminste. :? Slijtage is dan niet zichtbaar. :( Voor de breuk dan hè. :wink:

RG

do jan 26, 2006 00:44

Was de zwakste schakel niet een verkeerdom gemonteerd visje?

Kan me nauwelijks voorstellen dat een "echte" schakel breekt namelijk... :roll:

Andretti Molletti

do jan 26, 2006 00:50

Na uitbouwen kun je de rek in de ketting ook meten... dat is slijtage... elke ketting slijt, breuk is een zeldzaamheid. Maar door de rek slijten je tanden... kijk maar eens naar ouwe blokken die hebben allemaal gesleten tanden... en ja dat kun je horen (ik niet hoor maar iemand met een goed gehoor dus wel ;) )

Duw de ketting helemaal in en trek hem daarna helemaal uit... volgs mij (kmoet het weer s opzoeken) mag het 5-10% zijn.
Slijtage vd ketting leidt ook tot het invreten van de ketting in het alu vd motor...

GTV
Guru
Guru

do jan 26, 2006 01:18

De onderste wil ook nog wel eens wat geluid maken,die is helaas niet bij te stellen.
Bij ouwe ts blokken willen ze wel eens over de tanden schieten :( (ervaring)

164 Q4

Re: RE: speling distributieketting 1750

do jan 26, 2006 16:39

Was de zwakste schakel niet een verkeerdom gemonteerd visje?

Kan me nauwelijks voorstellen dat een "echte" schakel breekt namelijk... :roll:
Durf ik niet te zeggen, dat was begin jaren '80 en toen was ik nog een (vervelend) klein grom die nog met (technisch)Lego speelde dus daar wist ik niet veel van. Maar de wagen was altijd bij garage Bakker in Veendam in onderhoud. Het kan evt. ook nog Actief in Groningen geweest zijn want daar kwam 'ie weg maar dat waren beide toch fatsoenlijke Alfa garages dus ik verwacht niet dat zij hebben zitten knoeien. Maar ja, je weet het niet.

norman en monique

do jan 26, 2006 17:44

hallo dus om een lang verhaal nog langer te maken ga ik hem eerst proberen te spanen en dan moet ik kijken wat de speling dan is want ik hoor de distributie nu ratelen mischien is het veertje van de spanner wel lam of zo iets in iedergeval bedankt voor jullie info :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 26, 2006 17:45

De onderste wil ook nog wel eens wat geluid maken,die is helaas niet bij te stellen.
Bij ouwe ts blokken willen ze wel eens over de tanden schieten :( (ervaring)
:o :shock: daar sta ik dus echt van te kijken!!!!!!!! normaal gesproken kun je niet eens een tandje verspringen als je beide tandwielen los in de hand hebt, moet je haast eerst de ketting loshalen (borgvisje) :?
Als jij het zegt zal het wel zo zijn geweest, maar dit lijkt mij toch echt uitzonderlijk! Had die ketting niet een schakel te veel of zo??? :?

GTV
Guru
Guru

do jan 26, 2006 17:52

Dit was gewoon uitgerekt :shock: er zijn mensen hier op t' forum die hebben het zelf gezien.
de ketting kon je gewoon met de hand een tandje omleggen.

GTV
Guru
Guru

do jan 26, 2006 17:54

En meestal als er een borgvisje opzit is hij al een keer vernieuwd,normaal zit op de onderste geen borging van fabriek af

Andretti Molletti

do jan 26, 2006 17:57

Dit was gewoon uitgerekt :shock: er zijn mensen hier op t' forum die hebben het zelf gezien.
de ketting kon je gewoon met de hand een tandje omleggen.
een 2 liter ketting op n 1600 zeker ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”