Pagina 1 van 3

prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: zo jan 29, 2006 14:28
door peterbe
Ik ben hier nieuw op dit forum, en zit met een paar vragen waar jullie me misschien een antwoord op kunnen geven.

Ik heb 2 Volkswagen kevers met daar ingebouwd Alfa motoren een met een 1.7 IE en een met een 1.5 TI s motor
motor typ resp.30737 en 30588.
Nu valt mij de prestatie van de 1.5 carburateur versie in vergelijking met de 1.7 injectie tegen .Ik mis het BEESTwat de 1.7 wel heeft, terwijl het motor vermogen wat wordt opgegeven bij bijde ongeveer gelijk is ongeveer 105 Pk.
Nu kan dit natuurlijk aan de afstelling liggen , de inlaat luchtflow is bij alle 4 de carburateurs gelijk gezet.
maar het ontstekings tijdstip zou volgens het autodata boekje 20 graden bij 2000 toeren moeten zijn,deze gegevens wijken sterk af t.o.v ander alfa motoren waar 8 graden word opgegeven.En welk streepje zou dit dan eigelijk precies moeten zijn t.o.v T markering op het vliegwiel links of rechts daarvan.
De motor is opgebouwd met een electronische ontsteking waar de regelmodul tegen de onstekings rotor is geschroeft, ik weet niet of dit standaard is voor deze motoren.
Ik hoop dat jullie hier genoeg informatie aan hebben om me te helpen. Anders wordt het misschien toch nog ombouwen naar een 1.7 IE
Alvast bedankt Peter

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: zo jan 29, 2006 14:36
door ravado
8 graden voor ontsteking met vacuumslang aangesloten bij 800 rpm.
bij 4500 graden 36 graden zonder vacuumaansluiting.

Op het vliegwiel links van je markeringsteken is de max. vervroeging. rechts is bdp...

Re: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 02:15
door Stef33
Ik heb 2 Volkswagen kevers met daar ingebouwd Alfa motoren een met een 1.7 IE en een met een 1.5 TI s motor
motor typ resp.30737 en 30588.
Nu valt mij de prestatie van de 1.5 carburateur versie in vergelijking met de 1.7 injectie tegen .Ik mis het BEESTwat de 1.7 wel heeft, terwijl het motor vermogen wat wordt opgegeven bij bijde ongeveer gelijk is ongeveer 105 Pk.
volgens mijn boekje heeft een een 30737 (1.7IE met cat) een vermogen van 107 pk, zonder cat (dus een 30736) zou ie 110 pk moeten leveren, beide bij 5800 toeren. Een 30588 (1,5 carb) levert 95 pk bij 5750 toeren. Gebruik je ze beide zonder katalysator? Dan heb je toch 15 pk verschil (op papier dan, wat de spreiding op die getallen is weet ik ook niet) En dan heb je het natuurlijk over motoren in gelijke conditie. Die 1,7 IE is niet veel aan af te stellen, die 1.5 carb kan compleet verkeerd staan.

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 08:48
door Huib
Er zijn twee types 1.5 carb, eentje met 95pk en eentje met 105pk. Een blok uit een 33 type 2 1.5TI zou 105 pk moeten leveren. Gezien het gunstiger koppelverloop van de carb motor ben ik het met Peter eens dat de prestaties ongeveer vergelijkbaar zouden moeten zijn. Zijn de versnellingsbakken en bandenmaten wel identiek?

De 8 graden vooronsteking wordt aangegeven door een dubbel streepje op het vliegwiel. Bij mijn 33's zet ik de merktekens altijd even voorzichtig in de typpex, dan heb je daarna nooit meer moeite om een merkteken te vinden.

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 13:37
door peterbe
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zal proberen antwoord te gven op de door jullie aan mij gestelde vragen.

De twee kevers zijn vrijwel gelijk de versnellings bak en de wiel en banden maat is ook gelijk.
Volgens de specifiatie van de carburateur motor is het een 105 pk, wat ik heb kunnen vinden is het wel een motor die allen voor de thuismarkt gemaakt is ? 1.5 TI S
De kever met 1.7 IE motor loopt makkelijk boven de 160 km de carburateur niet harder dan 140km

Op het vliegwiel vind ik de volgende mertekens gezien vanaf distributieriem kant.

.................................. O........................T..........I......................II

...................................1........................2..........3.....................4
welk merkteken moet ik gebuiken voor de afstelling van de ontsteking

peter

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 20:19
door Huib
Oeps, foutje van mijn kant.

2 (T) is het bovenste dode punt
3 (één streepje) is de voorontsteking bij stationair (8 graden)
4 (twee streepjes) is de voorontsteking bij 4500 toeren

Krijgt die carb motor wel genoeg lucht achterin je kever? Hoe los je dat eigenlijk op met de vloeistofkoeling in zo'n auto? Is er ruimte voor een radiator?

De 1.5 Ti met 105 pk is in Nederland gewoon geleverd. De 95 pk 1.5 blokken stammen of uit de eerste serie 33 ('83 - '86, niet de QV) of uit een Sud/ Sudsprint.

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:16
door Rens 1.7QV
140 is niet veel....

Rens

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: ma jan 30, 2006 23:22
door Stef33
De 1.5 Ti met 105 pk is in Nederland gewoon geleverd. De 95 pk 1.5 blokken stammen of uit de eerste serie 33 ('83 - '86, niet de QV) of uit een Sud/ Sudsprint.
Die 105pk 1.5 was er wel, maar die heeft volgens mijn boekje motor code 30146 (1984-1989), de 30588 (1985-1988) is volgens dat zelfde boekje een 95 pk. En dan heb je nog de 30504 (1983-1986) met 85 pk, ook een 1.5.

Dat die 105 pk een 301** motorcode heeft geeft vermoedelijk aan dat het eigenlijk een sud blok is?

305** : Eerste serie 33 ?
307**: Tweede serie 33 ?

Nu is dat boekje een kluwer vraagbaak, dus niet de meest betrouwbare bron, dus ik hoor het graag als het er fout in staat.

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:12
door Huib
[quote="Stef33" Die 105pk 1.5 was er wel, maar die heeft volgens mijn boekje motor code 30146 (1984-1989), de 30588 (1985-1988) is volgens dat zelfde boekje een 95 pk. En dan heb je nog de 30504 (1983-1986) met 85 pk, ook een 1.5.
[/quote]

Dat klopt, dan zou de 30146 de motor zijn van de type 1 QV en de type 2 TI.

Is de 30504 niet een type met enkele carburateur?

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:30
door Salquenen
Volgens mij had mi Sud QO uit '82 óók 105 PK. Motorcode weet ik niet, maar als ik het me goed herinner, wèl dubbele cabarateurs....

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:39
door dibro
Volgens mij had mi Sud QO uit '82 óók 105 PK. Motorcode weet ik niet, maar als ik het me goed herinner, wèl dubbele cabarateurs....
Mijn eerste, een Sud tiqV iig wel, ook bouwjaar '82.

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 13:30
door Stef33
En dat sud blok met 105 pk moet dus later in de 33 gebruikt zijn!

Zal idd. wel dubbel carb zijn. De andere twee 33 1.5 blokken van 85 en 95 pk zijn vermoedelijk (staat helaas niet in het boekje) 1 en 2 carb, maar beide met een compressieverhouding van 9.0:1. Het sud blok (301**) heeft een compressieverhouding van 9.5:1

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 14:03
door Stef33
Volgens de specifiatie van de carburateur motor is het een 105 pk, wat ik heb kunnen vinden is het wel een motor die allen voor de thuismarkt gemaakt is ? 1.5 TI S
En waar heb je die specificatie vandaan dan? Volgens mijn boekje is een 1.5 met motorcode 30588 95pk, de 1.5 met 105pk heeft motorcode 30146.

Hier staat wel een aardig lijstje: http://boxermotor.com/boxermotor/alfaro ... omeo33.php
En daar staat dus weer een 30588 met 105pk :!: :?:

Of hier: http://www.alfisti.net/125.html
Weer andere motor codes. :cry:

Heeft iemand nog een beter referentie dan een kluwer gidsje of een duitse website?

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 16:19
door peterbe
Vandaag de ontsteking op 8 graden gezet , maar zijn prestaties zijn niet echt veel beter.
Er zitten 38 IDF 45A2C carburateurs op zijn dit misschien de verkeerde ?
Huib vroeg hoe ik de vloeistof koeling gemaakt had, ik heb een radiateur van een 33 in de reserve wiel bak voorin geplaatst
de verbinding met de motor is gemaakt met 28mm verwarmings buizen zoals in huis gebruikt worden.
De kachel voor de verwarming komt uit een MINI.
Ik heb Huib zijn E mail adres gevraagd zodat ik hem wat fotos kan mailen hoe ik het een en ander gemaakt heb , die hij op de site kan zetten. mij lukt het helaas niet
Zoals jullie ook al geconstateerd hebben is het niet een duidig welk type motor nu wat is,
Heb het motor type 30588 ook al als 1.7 gezien , maar aan de onderzijde van het blok staat 1.5 , en uit het klokje met produktiedatum dat de motor van 1990 is .
Uit een databoek met afstelgegevens -weet niet meer van wie- heb alleen een kopie, staat dat de motor in een 4 x4 giardinetta zit maar daar staat weer produktie 1.85 tot 12 88 en 95 PK

peter

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

Geplaatst: di jan 31, 2006 22:22
door Huib
Hier dan de foto's van Peter. Ziet er goed uit!

Zijn de vacuumaansluitingen op de inlaatspruitstukken van de carb motor inmiddels wel aangesloten? Zoniet dan snap ik het gebrek aan vermogen wel: valse lucht dus arm mengsel (en groot risico op motorschade).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding