Speeder

Koprevisie Alfa 33 1.4L

di jan 31, 2006 14:08

Hoi alfisten!

Ik zit met een brandende vraag en zou dit graag even met jullie delen :)

Van de week ben ik begonnen met mijn Alfa 33 Type 3 (eind '93). Nou zat er een tik in het blok. De distributie moest vervangen worden en een nokkenaskering lekte. Daarom heb ik toch maar besloten de koppen eraf te halen en daarmee langs de reviseur te gaan. Nou, dat viel dus vies tegen. 1 klepstoter was ingelopen waardoor de rechter nokkenas beschadigd was. De reviseur stelde dit voor:

8x nieuwe klepstoter a 20 euro
8x zittingen netjes maken (inslijpen denk ik ?)
8x kleppen bijslijpen (geen nieuwe dus)
8x nieuwe kleprubbers
Uitspoelen en man-uren

Totaal: 390 Euro

Nou moet ik zelf dus nog regelen:

-een nokkenas (35 euro)
-alle nieuwe pakkingen (100 euro?)
-en ook maar direct nieuwe distributieriemen en spanrollen (100euro)

Ik schrok zelf eerlijk gezegd nogal van de kosten en vraag me af of ik hier wel aan moet beginnen. Het is een oude auto, begint her en der te roesten en de versnellingsbak is ook niet alles meer. Aan de andere kant: buiten dat ie roest is er wel al veel aan vervangen (oa hulpkoppelingscilinder, stuurhuis, thermostaat dynamo, koelvloeistofslangen etc.). Hij heeft ook 'pas' 156.000 gelopen...
Hij ligt nu helemaal uit elkaar en in elkaar zetten kan natuurlijk ook niet zonder nieuwe pakkingen etc. Is de revisie duur? Weet een van jullie een goedkoper adres of kan een van jullie zelf reviseren? Is het de moeite waard om dit te laten doen? Het geld krijg je er iig niet meer uit, dat weet iedereen...

Support me is een beetje :P
Laatst gewijzigd door Speeder op di jan 31, 2006 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: Koprevisie Alfa 33 1.4L

di jan 31, 2006 15:18

Misschien kun je er ook een andere, dus betere motor in laten zetten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Tim_33

di jan 31, 2006 16:36

Dat lijkt me inderdaad een betere optie...

Huib
Guru
Guru

di jan 31, 2006 17:18

De klepstoters kosten ongeveer 15 euro per stuk. Informeer voor prijzen van pakkingen en klepsteelrubbers eens bij Tuynder in Nootdorp.

Ik weet niet precies hoeveel werk die koprevisie is. Als je uitgaat van 150 euro onderdelen (stoters + rubbers) blijft er 240 euro arbeid over, dus ca. 4 of 5 uur.

Voor 150 euro koop je ook een ander net lopend blokje. Hou er wel rekening mee dat je hier ook eigenlijk wel nieuwe distributieriemen op wil zetten, dus er komen nog wel wat kosten bij.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

Re: RE: Koprevisie Alfa 33 1.4L

di jan 31, 2006 20:13

De klepstoters kosten ongeveer 15 euro per stuk. Informeer voor prijzen van pakkingen en klepsteelrubbers eens bij Tuynder in Nootdorp.

Ik weet niet precies hoeveel werk die koprevisie is. Als je uitgaat van 150 euro onderdelen (stoters + rubbers) blijft er 240 euro arbeid over, dus ca. 4 of 5 uur.

Voor 150 euro koop je ook een ander net lopend blokje. Hou er wel rekening mee dat je hier ook eigenlijk wel nieuwe distributieriemen op wil zetten, dus er komen nog wel wat kosten bij.
De klepstoters kosten 160euro (20 euro per stuk dus). Een ander blok is natuurlijk ten eerste ontzettend veel werk, en ten tweede weet je niet hoe dat blok is. Van dit blok weet ik gewoon dat ie geen olie verbruik. Op de cilinderkoppen na weet ik dus gewoon dat het onderblok goed is.

Is het geen idee om ergens 2 tweedehands cilinderkoppen te kopen die nog oke zijn? Ik bedoel: hij heeft nu 159.000 gelopen en ben niet van plan er nog het dubbele mee te gaan rijden. DUS: Iemand die mij aan 2 goede 8v koppen kan helpen :D

Of misschien toch een ander ideetje?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 31, 2006 20:19

Is één klepstoter en een ander nokkenas geen optie dan? Ik lees dat er één slechte stoter is. Is de rest ook nodig dan? hoe zien de kleppen (aanslagrand) eruit????
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

Re: RE: Koprevisie Alfa 33 1.4L

di jan 31, 2006 23:42

Is één klepstoter en een ander nokkenas geen optie dan? Ik lees dat er één slechte stoter is. Is de rest ook nodig dan? hoe zien de kleppen (aanslagrand) eruit????
De reviseur liet me zien dat er wat kleine putjes in de klepzittingen zaten. Hij adviseerde de zittingen en kleppen bij te slijpen. Of ik moest met een schuurpapiertje aan de gang, zei die lachend....

Maar ik zal het is navragen, misschien is het nog een ideetje...

Greetz

Speeder

Terug naar “Algemene Technische vragen”