Pagina 1 van 2

Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: wo feb 08, 2006 23:17
door Pinda
Ik heb sinds kort een alfa romeo 75 maar wil hem verlagen.Maar nu zag ik tot mijn stomme verbazing dat deze torsieassen hebben voor,nu ben ik niet onkend met deze assen te verlagen.
Maar ik wou graag weten zitten deze ook vast gerrot mischien nog handige tips van jullie....

Grtz
Dirk

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: wo feb 08, 2006 23:27
door kai
Ga even naar Alfa Nord in Grouw

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: do feb 09, 2006 09:04
door DJ
Ga d'r maar vanuit dat ze vast zitten, metname aan de carrosserie kant. Als je alleen de kant aan de wielophanging verzet zakt je auto wel heel veel. Zo veel dat het bij normaal dagelijks gebruik met de standaard torsi's zeer onhandig is.
En alfa nord is inderdaad een goed adres als je er zelf niet aan wilt beginnen. En vlak bij voor jou.

Mzzl,
DJ

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 14:22
door B&S Racing
Hoi Dirk,
Ik weet niet of het nog actueel is maar zelf verstellen stelt echt niets voor.
Waar de torsie staven in balk zitten zie je aan de achterkant van de balk een kapje zitten. Haal deze eraf en je kunt aan de achterkant van de torsie staaf een bout indraaien (volgens mij wel fijne draad, is al weer even geleden). Zet een bus met een grote ring tussen de balk en de moer en je draaid de staaf er zo uit. Markeer wel vooraf op welke tand de staaf staat zowel aan ophanging als aan de kant van de balk. Zodat je een fijn afstelling (balk) of grof afstelling (ophanging) kunt bepalen. Er zijn ook slagijzers in de handel, maar ik weet zo een twee drie niet waar je deze kunt kopen, of anders zelf maken :wink:

Groetjes Guido

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 14:34
door 75recaro
Verlagen van de voorwielophanging

De voorwielophanging van een GTV6/75 (of andere Alfa met Alfetta onderstel) kan worden verlaagd of verhoogd door de torsieveren links en rechts te verdraaien. Doordat de torsieveer aan de voorkant 35 tanden en aan de achterkant 34 tanden heeft, kan de torsieveer minimaal 0.30 graden (360/34 - 360/35) verdraaid worden. En dit komt neer op 1.5 mm lager of hoger zetten van de auto, indien de torsieveer 1 tandje verdraaid wordt.


Verhogen Verlagen
linker torsieveer rechter torsieveer linker torsieveer rechter torsieveer
linksom draaien rechtsom draaien rechtsom draaien linksom draaien
1.5 mm R=1 R=1 R=1 R=1
3.0 mm R=2 R=2 R=2 R=2
4.5 mm R=3 R=3 R=3 R=3
6.0 mm R=4 R=4 R=4 R=4
7.5 mm R=5 R=5 R=5 R=5
Gezien vanaf de achterkant en waarbij R het aantal tanden is dat de torsieveer verdraaid moet worden.
De linker torsieveer is gemerkt met een 'S' ('s' van sinistra, italiaans voor links) of een 'L' en de voorkant is voorzien van gele verf. En de rechter torsieveer is gemerkt met een 'D' ('d' van destra, italiaans voor rechts) of een 'R' en de voorkant is blauw geschilderd. Verwissel deze niet.
En vergeet niet vooraf merktekens aan te brengen op torsieveren, draagarmen en balk, zodat altijd de oorspronkelijke stand kan worden teruggevonden!

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 14:40
door B&S Racing
Hoi Kees,

Goeie info, met name van de kleuraanduiding. Heb je toevallig nog torsiestaven van een 3.0 ltr liggen?

Groetjes,
Guido

Re: RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 14:46
door 75recaro
Nee, helaas
Hoi Kees,

Goeie info, met name van de kleuraanduiding. Heb je toevallig nog torsiestaven van een 3.0 ltr liggen?

Groetjes,
Guido

Re: RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 17:15
door roberto
Verlagen van de voorwielophanging

De voorwielophanging van een GTV6/75 (of andere Alfa met Alfetta onderstel) kan worden verlaagd of verhoogd door de torsieveren links en rechts te verdraaien. Doordat de torsieveer aan de voorkant 35 tanden en aan de achterkant 34 tanden heeft, kan de torsieveer minimaal 0.30 graden (360/34 - 360/35) verdraaid worden. En dit komt neer op 1.5 mm lager of hoger zetten van de auto, indien de torsieveer 1 tandje verdraaid wordt.


Verhogen Verlagen
linker torsieveer rechter torsieveer linker torsieveer rechter torsieveer
linksom draaien rechtsom draaien rechtsom draaien linksom draaien
1.5 mm R=1 R=1 R=1 R=1
3.0 mm R=2 R=2 R=2 R=2
4.5 mm R=3 R=3 R=3 R=3
6.0 mm R=4 R=4 R=4 R=4
7.5 mm R=5 R=5 R=5 R=5
Gezien vanaf de achterkant en waarbij R het aantal tanden is dat de torsieveer verdraaid moet worden.
De linker torsieveer is gemerkt met een 'S' ('s' van sinistra, italiaans voor links) of een 'L' en de voorkant is voorzien van gele verf. En de rechter torsieveer is gemerkt met een 'D' ('d' van destra, italiaans voor rechts) of een 'R' en de voorkant is blauw geschilderd. Verwissel deze niet.
En vergeet niet vooraf merktekens aan te brengen op torsieveren, draagarmen en balk, zodat altijd de oorspronkelijke stand kan worden teruggevonden!


Waar heb ik dit verhaaltje eerder gezien........... :-k

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: za mar 04, 2006 17:16
door 75recaro
Op dit forum

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: ma mar 06, 2006 12:50
door roberto
Ja, daar ook. Het orgineel staat echter op onderstaande website. :wink:

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: ma mar 06, 2006 12:58
door GTV78
Wat als ze niet gemerkt zijn? Ik weet de voor/acterkant en links/rechts maar de stand van de tanden is een probleem. Weet iemand een truck om daar achter te komen zodat de auto niet scheef op zijn pootjes staat?

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: ma mar 06, 2006 14:28
door roberto
De torsie staven zijn in de fabriek al gemerkt, het merkteken zit precies op een tand. Tevens is de balk (of dat uitsteksel van de carrosserie) en draagarm voorzien van een merkteken. Als deze merktekens op elkaar staan, dan heb je de standaard hoogte. Echter is dit pas te zien bij demontage, daar het merkteken op een van de tanden staat.

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: ma mar 06, 2006 15:19
door GTV78
Wat voor merkteken is dat dan? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken op die tanden, dwarsbalk en ophanging. Wil het zaakje binnenkort loshalen en opnieuw monteren en laten uitlijnen. Weet namelijk niet zeker of het nu goed zit.

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: ma mar 06, 2006 21:02
door roberto
Het merkteken op de draagarm en balk is gewoon een simpel streepje. Het merkteken op de torsieveer, is een inkeping in 1 van de tanden. Deze inkeping is ongeveer 10mm lang.

Heb er helaas geen foto van, zou een stuk makkelijker zijn dan het in woorden uit te leggen.

RE: Vraag aan de 75 kenners....

Geplaatst: di mar 07, 2006 08:07
door GTV78
Ik ga op zoek!! Dank voor je uitleg