Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 23:48

Is er een lichter vliegwiel op gekomen of was deze al licht?
Want je nieuwe (waarom is die verschoven?) missende tand staat wel vrij dicht bij BDP en icm compressie kan dat een raar signaal veroorzaken. Trigger log op de ECU en evt scope bekijken (als die dat heeft) kan dat uitsluiten. 60-2 zou je keurig op de trigger log moeten zien.

Brandstofdruk idd altijd verifiëren, bij een mismatch kan de ecu never nooit goed inspuiten. En ik vertrouw geen enkel aftermarket onderdeel wat dat betreft. Hoe goed de reputatie ook is.

Maar timing danwel mechanisch danwel software lijkt mij op t 1ste gezicht toch de boosdoener.

Maar al dat eenmaal gefixt is zal t wel een lekker motortje zijn denk ik!

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 07:03

Dat zijn forse injectoren, ik heb zelf deze Bosch
0 280 158 105 en draai op 3 bar met 215-220pk aan de krukas.
43.5 PSI 3bar 186.6g/min N-heptane 259.5cc

236.9@2.5bar/36.26PSI?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 10:37

Zou die evengoed wel netjes op moeten lopen. Vermogen maakt stationair niet zo heel veel uit.
Mits de injector dead times en flow rates goed zijn ingevuld, dat is wel belangrijk.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 14:17

Dank voor de suggesties heren! Hou jullie op de hoogte.

Mijn verdenking is nu die #1 tooth offset. Voorheen heb ik het vliegwiel zelf zo gemonteerd dat die offset ongeveer in de range zat die wordt aangeraden. Nu heeft het revisie bedrijf het vliegwiel gemonteerd. Daar heb ik verder niet meer bij nagedacht, stom. Maargoed, ik heb even het eea bekeken en heb de volgende theorie:

Als het vliegwiel met de missende tand op de positie van de sensor zit, dan moet ik de motor nog ongeveer 36 graden draaien voordat hij op tdc zit. Vrij grove berekening:

- Diameter krukaspoelie 12,5cm, dus omtrek 39,27cm
- Afstand naar van tdc markering op poelie naar timing puntje op waterpomp is 4cm
- Die 4cm is in graden (4 / 39,27) x 360 = 36,66 graden

Geen 26 dus!

Voorheen was de offset 86 graden en het vliegwiel is per 60 graden te draaien. Als je de offset de andere kant op gaat bepalen, kom je op 360 - 36,66 = 323,34 graden uit. Dat zit erg dicht in de buurt van de mogelijke 326 graden als het vliegwiel 2 bouten is verdraaid.

Kunnen jullie deze theorie volgen?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 16:35

Nou ja in principe kun je met een timing light en het aanpassen van het getal in de software net zolang klooien totdat je lamp knippert bij TDC en dat als 0 instellen.

Maar qua tanden kun je ook iets simpeler denken. Elke tand is 360/60 = 6 graden. Motor op TDC, dan tandjes tussen gat en sensor tellen, en aantal tandjes * 6.
En daarna evengoed controleren en fijn afstellen met een stroboscoop lamp.

Maar hoe heb jij een sensor en triggerwiel op het vliegwiel dan? Zit dat bij een turbo normaal ook niet op de krukaspoelie zoals bij een TS?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 19:33

Ja je kan het inderdaad checken met een stroboscoop en dat hebben we ook gedaan. Maar zoals je misschien begrijpt twijfel ik overal over op dit moment...

Startmotor heeft het doorstarten de hele dag niet getrokken. Die haal ik er vanavond even uit en gaat morgen voor reparatie de deur uit. Daarna kan ik het weer proberen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do feb 06, 2025 19:35

1.8Tb heeft geen bdp sensor origineel. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za feb 08, 2025 22:50

Nou hij loopt eindelijk goed!

Voorheen was ik in de veronderstelling dat ik standaard nokkenassen had. Daar heeft hij toen prima op gereden.

Omdat ik overal las dat nokkenassen van een 2.0l atmosferische motor het beter doen in een turbo, heb ik die op de kop getikt.

Wat blijkt, er zat al een 2.0l inlaat nokkenas in, de uitlaat was wel origineel. Nu de originele uitlaat nokkenas erin gezet en jawel, loopt als een zonnetje. Even de kleppen stellen en beter afstellen en dan zijn we er. Hij stuurt, remt, koppelt en schakelt nog steeds heel goed net als 5 jaar terug.

Heel blij mee. Dit was maandag al her vermoeden van Jeroen, maar ik geloofde het niet.

Ik zal lekker slapen vanavond in elk geval. Jullie bedankt voor het meedenken!

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma feb 10, 2025 12:45

Even een vraag over klepspeling:

Gangbare klepspeling voor een Nord motor is 0.40mm inlaat en 0.45mm uitlaat. Is dit niet vrij ruim? Lees hier en daar dat dit ook wel iets krapper kan, wat zorgt voor minder getik en iets meer lift/duratie. Wat zijn jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma feb 10, 2025 12:59

Juist bij een Turbo waar alles net wat warmer wordt zou ik die speling niet kleiner maken als geadviseerd wordt.

Vindt het wel apart dat die uitlaat nokkenas de dader was. Zou verwachten dat het verschil niet zo groot zou zijn. Timing via de merktekens gezet? Ik heb ooit eens gelezen dat er verschil in de plaats van de merktekens op de nokkenaskappen kan zitten, dat zou kunnen verklaren waarom het niet werkte.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma feb 10, 2025 13:11

Helder.

Ja ik was ook verbaasd. Nummer van de nokkenas is 105200320001. Stond ook perfect op tijd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma feb 10, 2025 16:44

Dat nummer kom je op google tegen voor 1300/1600. :?

In het laatste boek van Jim kartalamakis heeft hij volgens mij de beste setup beschreven voor de 1.8Tb. Jim is wel via Facebook te benaderen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1828
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di feb 11, 2025 11:18

Heb op zowel in, als uitlaat, de 2.0 Nord nokkenassen zitten..spoelt echt beter dan orgineel.. en je kunt het met je managementvtoch bij regelen..😉
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di feb 11, 2025 14:27

https://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.php?t=3612

Kwam net dit topic nog tegen. Leuk leesvoer. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”