Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstand?!?

wo okt 11, 2006 22:08

(hier maar gepost, omdat hier lief en leed gedeeld wordt m.b.t. restauraties .. )


Jaja .. daar issie dan. Een vraag die altijd op de achtergrond aanwezig was en nu en dan wat sterker naar de voorgrond kwam.

Lei(ij)dend voorwerp: mijn Alfa Romeo 90 uit 1985. Origineel een 2 liter carburateur, maar inmiddels een 2 liter Twinspark. 8)

Afbeelding
In actie tijdens baanprogramma Spettacolo Sportivo 2006

Ooit gekocht n.a.v. een advertentie van mijn broer voor een loop/sloop 90 voor onderdelen. Gevonden en opgehaald in Boskoop bij Gouda. Zal 2001 geweest zijn ergens. Te goed om te slopen, sjah, wat doe je dan? Kopen en rijden! Mijn eerste auto en meteen een Alfa Romeo. En een échte, één met achterwielaandrijving en een klassieker, onterecht onbemind en (vooral toen!) erg onbekend !! Na de creatie van www.alfa90register.nl werd dat allemaal anders. Mensen herkenden de auto weer, waar je anders steevast moest uitleggen dat het niet een 75 was, maar een 90 ... wattuh?! :shock: Jah, een NEGENTIG!! Designo di Bertone! 8)

Maargoed ... na een paar jaar onverstoord kilometers te hebben gemaakt, met het carburateurblok, oorspronkelijk al 190.000 km op de klok, toch zeker tot 350.000km gereden, maar na enige malen van teller te zijn gewisseld omdat die er weer eens mee ophield ben ik de precieze tel onderhand wel kwijtgeraakt moet ik bekennen. In oktober 2004 nog met een vriend naar Turijn op en neer geknald in 3 dagen ter ere van het 20 jarig jubileum van de 90!

Afbeelding

Afbeelding

We werden als helden ontvangen. Het was een bescheiden gezelschap en daar stonden we dan, volkomen mesjogge, 2 jonge gasten uit Nederland speciaal voor hun uitje naar Italië geknald. Voor ons beiden tevens ook de eerste keer dat we er voet op Italiaanse bodem zetten! :o

Gekscherend werd er wel eens van mijn 90 gezegd dat het de meest gefotografeerde Alfa Romeo van Nederland was .....

Afbeelding

.. er zullen vast wel wat dubbelen tussen zitten in verschillende resoluties, maar euhm .. 4,5 GIGABYTE? :shock:

Zouden ze dan toch gelijk hebben?! :lol:


Anyway, om een heeeeeeeeeeeeeeel erg lang verhaal toch nog enigzins kort te houden, veel plezier van de Twinspark heb ik niet. Het blok had al 280k gelopen en was een alternatief toen de revisie van een 2.0 carburateurs blok niet succesvol leek (achteraf onterecht overigens) .. en stond toen al met een olie-zwetende koppakking ons op te wachten, toen we besloten dat maar eens te proberen. Wel meteen de koppakking vervangen natuurlijk, maar zo'n 5000km later lag ie er al weer uit. De kop weggebracht om te laten vlakken, maar weer een krappe 5000km en een sessie op Zandvoort verder, gaf hij er 1,5 week terug wederom de brui aan !!

Sjah, als de auto keihard was en de auto met deze motor razendsnel, maar misschien veroorzaakt door de standaard erg lange 2 liter versnellingsbak, snel, dus 200km heb ik nooit écht kunnen rijden. Hooguit een keer met ruime wind op een goede dag ..

En dan de roest .. zelf al ONWIJS veel aan gedaan. Velen van hier vast wel bekend. Het ene beter gelukt dan het andere, maar onder andere de 4 kriksteunen vervangen en de dorpels helemaal weer fris gemaakt (met mijn vaardigheden dan).

Nu sta ik op het punt dat ik dagelijks 140km rijden moet op en neer naar mijn werk. 700km in de week! .. en een betrouwbare auto hebben wil. De afgelopen periode heb ik weer heel veel weekeinden moeten 'op-offeren' om noodgedwongen de 90 weer fit te krijgen voor de daaropvolgende week! En ik ben het zat !! Ik heb er geen zin meer in. Ik wil rijden en om iedere keer weer de deksel op de neus te krijgen als je wéér de motor in de soep hebt, of wéér elektrische problemen hebt, of wéér een roestprobleem gevonden hebt ...... ik wil het niet meer! Het ontneemt mij de lol in het fenomeen Alfa Romeo.

De eeste grote knoop heb ik al doorgehakt ..

Afbeelding
Alfa Romeo 156 1.8 TS 16v met Climate Control en op G3 :P

Nu die andere .............

Om de carroserie weer fris te krijgen moet dit uitbesteed worden. Er moet geflext en gelast worden alvorens er überhaupt aan spuiten gedacht kan worden. Wat gaat dit kosten? Een eerdere schatting van een spuiter deed vermoeden dat ik er met 3000 euro niet zal zijn en eerlijk gezegd denk ik dat je wel tegen 4000 of zelfs 5000 aan zult kunnen kijken eer hij fris op de stoep staat.

En dan de motor. Ik vermoed onderuit gezakte cilinderbussen of iets dergelijks .. 2x een koppakking in zo'n korte tijd kan ik niet normaal verklaren. Een verkeerd LPG mengsel heb ik overwogen, maar werd door de LPG boer al snel afgedaan, ook toen ik zei nokkenasverstelling te hebben. Zo'n mengring moet daar mee om kunnen gaan .. Dus, of deze laten restaureren, of ergens anders een frisse Twinspark bemachtigen. Kosten? 2000 euro?

Al met al denk ik dat restauratie tussen 4 tot 6000 euro uit kan komen, waarbij ik zelf vermoed dat het wel eens die 6000 zou kunnen worden.

Ikzelf ben nu 28, heb een jaarcontract bij een ICT bedrijf als Unix systeembeheerder met goede kans op een 2 jarig contract hierna en daarna vast. Een eigen huis heb ik nog niet, maar zou dat wel erg graag willen. Een beetje huisje met garage moet hier in het noorden toch wel 150.000 opbrengen en een 'sponser' heb ik niet zegmaar :cry:

De definitieve beslissing kan ik voorlopig wel voor mij uit schuiven door de auto op 4km te gaan stallen in een ruime droge autostalling á 31 euro de strekkende meter per jaar, dus 150 euro per jaar.

Wat denken jullie? Een auto is maar een auto, maar aan de andere kant, deze 90 is bijna een symboool .. de 90 die de 90 weer op de kaart zette. Ook internationaal krijg ik erg leuke reacties! Daarnaast is het mijn eerste auto, mijn eerste liefde zegmaar .. en het gaat mij werkelijk aan mijn hart om haar zelf te moeten gaan slopen. Verkoopwaarde is volgens mij nihil ... wat de spreekwoordelijke gek er voor geeft! Het liefst deed ik deze 90 nooit meer weg, maar op deze manier kan ik er geen plezier meer aan beleven, maar ik weet 100% zeker dat ik een Transaxle terug wil als deze niet blijven kan .. en dan niet weer een 'project', dan ook een goeie! Liefst een 90 ook weer ...

Waar schatte jij jouw restauratie op en waar liep dit uiteindelijk op uit? Wat gaf bij jullie de doorslag? En heb je spijt van je besluit? Of juist niet?


*zucht*


:cry:
Laatst gewijzigd door Alfa90_Buttje op wo okt 11, 2006 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:17

tja

blijft een moeilijke keuze
de financiele waarde is idd nul, maar de emotionele waarde :wink:
je zal idd stevig eraan moeten (laten) lassen etc, maar aan de andere kant
probeer eens een keiharde superstrakke 90 te vinden? :wink:

was die witte van je niet beter geweest dan deze?


sterkte met je keuze iig
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:20

Ik betwijfel het .. sommige zaken wel, andere zaken weer absoluut niet.

En de witte 90 is niet deze 90 ;) (en op LPG op kenteken!)
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:21

ik was ook in de overtuiging dat mijn 90 echt kogelhard was :oops:

morgen begin ik met het laswerk :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:25

Sjah, ik wil hem gewoon zoveel mogelijk strippen en dan wegbrengen en fris weer terugkrijgen en weer opbouwen.
De tijd noch de ruimte om het zelf te doen heb ik niet, laat staan de moed die je er voor verzamelen moet!

Maar of het haalbaar is ... !?
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:33

Als je de tijd hebt, en stalling kost maar 150 euro per jaar, dan lekker stallen en er lafjes aan beginnen. Haast heeft het niet, toch? En geloof maar dat je het jezelf niet vergeeft als je hem af laat voeren. Zo denk ik nog regelmatig terug aan mijn schitterende 87er 75 2.0 carb, champagne, goed origineel interieur, echt een plaatje, met aleen roest onder een achterlicht. Maar ja, student, geen geld meer, en dus uiteindelijk naar de sloop. Die vind ik geen 2e meer. En dat geldt ook voor jouw 90!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:41

helemaal met Yuri eens

gewoon lekker stallen en de beslissing voor je uit schuiven
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

RG

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:56

Ik sluit me helemaal bij Yuri aan... niet verkopen! [-(

Ik heb er af en toe ook best veel spijt van dat ik destijds mijn eerste Alfa verkocht hebt (75 TS, a.k.a. 'il Tricolore' :wink: ). Zowel qua knaken als qua stalling had ik 'm met wat improviseren best kunnen houden, maar ik stond er toen gewoon niet bij stil dat ik 'm nog eens zou gaan missen... :cry: Komt bij mij nog bij dat ik tegenwoordig steeds vaker op het circuit te vinden ben, één keer raden welke oude liefde daarvoor bijzonder goed dienst had kunnen doen.... ](*,)

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 22:56

ik zou eens met Tom gaan praten, GiuliaTom, en eens met hem kijken hoe en wat, een plan maken, vervolgens de auto stallen, dan plaatwerk en een motor zoeken. En vervolgens, al is het over twee jaar, AAN DE SLAG, in je dan nieuwe garage.....
Ik denk dt je voor 4K bij Tom een HEEEEEEEEEEEEEEEEL end komt, en een TS voor 2K? Ga weg man.
Je zoet tzt een 164 TS voor een paar honderd, motor eruit, en bouwen maar.
Hoeft niet alles nieuw, samen met de delen van je oude TS. Zuigerveren, lagerwerk, pakkingen , waterpomp en rijden maar.
En leuk zelf te doen.
Voor 150 punten stallen of wegdoen? Nee toch????
Straks verdien je een puist geld, over een paar jaar. Of een gewoon goed salaris. In geval 1 gooi je er 10 K tegenaan, dan is het inmiddels 2010, en dan heb je ECHT wat. Of je verdient een goeie boterham en dan ga je lekker therapeutisch hobbyen aan je 90.
Dus!!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
dranko
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: di jan 03, 2006 23:05
Locatie: Leek
Contacteer: ICQ

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 23:04

eej klaas ik zal hem lekker stallen als ik jouw was je hebt de 90 al zo lang en er al zoveel mee gedaan en aan gedaan daar krijg je later spijt van denk ik want als je er zoveel bij voelt om een auto weer aan de praat of een jaar verder te krijgen dan ga je er ook van houden want dat gevoel heb ik nu ook met de 164 nu hij zoveel ellende heeft gehad maargoed aaan de andere kant moet ik zeggen ik snap wat je bedoelt als je zoveel gaat rijden straks .
Nu: ALFA 156 1.8 16V SW
Had:Fiat Palio
Had:ALFA 164 V6 24 klappert
Had:Fiat Cinquecento 900
Had:ALFA 164 TS '92 met een 2.0 super blok uit 97

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 23:11

Stallen die 90 !!!


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of ver

wo okt 11, 2006 23:12

Straks verdien je een puist geld, over een paar jaar. Of een gewoon goed salaris. In geval 1 gooi je er 10 K tegenaan, dan is het inmiddels 2010, en dan heb je ECHT wat. Of je verdient een goeie boterham en dan ga je lekker therapeutisch hobbyen aan je 90.
Dus!!!!
Haha, zo redeneer ik ook, ik heb mijn wagenpark en projecten 'op de groei' aangeschaft zeg maar :twisted: maar vooralsnog is de puist geld niet in zicht :roll:

Ik herken Alfa90_Buttje zijn toestand een beetje, ik ben ook 28 en heb afgelopen jaar een appartement met garage gekocht (en dat doet hier in Eindhoven ook al ruim 150k, dus als je daar in het noorden een huis met garage voor dat geld krijgt mag je je handjes dichtknijpen :wink: ), en als je geen sponsor hebt hakt dat er vies in, kan ik je vertellen. Maar laat zoiets triviaals als een huis hetgene waar het echt om gaat, Alfa Romeo, niet in de weg staan, doe ik ook niet! :blue_lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
BinnemaTS
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 14:06
Locatie: Groningen

RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of verstan

wo okt 11, 2006 23:13

eerste auto.....

Dat is de reden dat ik mijn 33 imola nog steeds heb. Ik weet nog dat ik de auto bij de dealer kocht en zo blij was.
Dat gevoel dat je hebt bij een eerste auto krijg je nooit weer. Mijn advies, lekker stallen tot betere tijden.
Ik ga binnenkort weer mn imolatje "opfrissen".
Economisch niet verstandig. Maar.... Het was je eerste auto.
Afbeelding

Soulfly
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: zo feb 13, 2005 09:13
Locatie: Groningen
Contacteer: ICQ

Re: RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of ver

wo okt 11, 2006 23:27

Ik betwijfel het .. sommige zaken wel, andere zaken weer absoluut niet.

En de witte 90 is niet deze 90 ;) (en op LPG op kenteken!)
De zilveren heeft w.s. inderdaad een ander dak (wat je zelf 4 jaar geleden al vertelde) en heeft nog geen kus op de neus gehad waarna deze min of meer professorisch is rechtgetrokken door jouzelf). En in de zilveren is al een hele hoop rond geplamuurd & glasvezel matten in verwerkt. Uit nood reparatie's laswerk verricht op punten waar je scheuren uberhaupt niet zou verwachten (ik tenminste niet)

En waarom op LPG? Je hebt voor je dagelijks vervoor een 156 op G3 staan, boeit het dan dat er LPG in zit?

Ik kom nu even (is niet voor 't eerst in combinatie met deze 90) weer lekker uit de bocht gezeild. En eerste Alfa Romeo houden is opzich best leuk inderdaad... Helemaal waar, maar de wagen moet ook nog veilig zijn en blijven.

Deze 90 heeft een pracht van een loopbaan gehad, het model in Nederland weer op de kaart gezet. Ze heeft een kleine 4 ton onder d'r carosserie voorbij zien komen, door Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italie en heeft veel meer "meegemaakt" dan menig wagen van hetzelfde bouwjaar.

Maar ze is op, afgedraaid, moe en dat laat ze merken ook.

Ga je aan deze carosserie beginnen kom je meer en meer en meer en meer tegen. Dat je zo wie zo meer tegen komt dan je in den beginne beraamt (dat zal Tom vast kunnen beamen) is opzich natuurlijk niet vreemd... Maar met deze haal je je wel bijzonder veel op je hals.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: 90 slopen, verkopen of restaureren? Wint hart of ver

wo okt 11, 2006 23:37

Economisch niet verstandig. Maar.... Het was je eerste auto.
Niks wat wij hier doen is economisch verstandig... :wink:
Maar we hebben toch dolle pret, niet ? :wink: en daar gaat het om !

Terug naar “Projecten”