Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do feb 15, 2007 19:34

idd goed gaan meten, zet hem op een richtbank! zo te zien aan de foto`s hebben jullie de toch al slappe body niet versterkt voordat de dorpels etc eraf gingen.

Goed bezig zo! wordt vast weer een mooie (hopelijk niet rood...)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do feb 15, 2007 20:05

idd goed gaan meten, zet hem op een richtbank! zo te zien aan de foto`s hebben jullie de toch al slappe body niet versterkt voordat de dorpels etc eraf gingen.

Goed bezig zo! wordt vast weer een mooie (hopelijk niet rood...)
De dorpel is er niet af geweest, enkel ongeveer een vierde van de buitendorpel, wat overigens niet het dragende deel van de constructie is, dus dat komt wel goed. En helaas wordt het een rode, zoals hij origineel geleverd is, wel jammer dat de meerderheid origineel rood geleverd is, maar tja... ;)

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do feb 15, 2007 20:33

ziet er goed uit Furri,

de bodem en dorpelconstructie is best wel stijf, en dat kleine stukkie sierplaat dat jullie hebben weggeslepen zal daar echt niet veel verandering in maken.
blijven passen en meten is wel belangrijk :wink:

frontje erop stelt ook niet zo heel veel voor :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

ma mar 12, 2007 12:31

Tijd voor nog een redelijke update:

Het front was er reeds af, nu zijn de oude luchthappers om te beginnen, verwijderd:

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's zie je ook hoe alles vooraan is opgeschuurd. Dit alles werd opgevolgd door nog een eeuwigheid paswerk, zowel van het front op de koets en de nieuwe luchthappers als het chroomwerk op het front:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eens de overtuiging er is dat alles goed staat, er toch nog twaalf keer hermeten wordt, gevolgd door wat twijfel, kunnen de luchthappers vastgepunt worden door de trotse, doch overgeconcentreerde eigenaar (het front is immers de volgende, engere stap :P):

Afbeelding

Vervolgens kon de motorruimte geprimerd worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk werd het tijd om het front zelf vast te lassen, door het correct op de koets te plaatsen en de overlappende delen plaatwerk netjes op maat weg te slijpen (niet te zien op de foto's: de ellende met een grote hamer om de bumpersteunen juist te zetten :P):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aandachtige kijker zal gemerkt hebben dat de ronding van de linkervleugel ook reeds verdwenen is, hier is een nieuw stuk plaat voor gerold, maar dat wordt een klusje voor later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nog wat kleine aanpassingen gemaakt worden aan één van de luchthappers en dan kan het werk aan de inmiddels verwijderde vleugel beginnen.

Ik zou bijna durven zeggen dat dit het moment suprême van de restauratie was, maar voor het nieuw stuk vleugel er in zit, ga ik die bedenking nog even voor mezelf houden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

ma mar 12, 2007 21:55

Goed bezig!
Moeilijk altijd om zulke lange lassen te maken. Vooral om het geduld op te brengen om niet in 1 keer door te lassen, zodat alles kromtrekt.
Ik heb er altijd bewondering voor hoe ze dat vroeger in de fabriek gewoon autogeen lasten. Ik zou er zelf een golfplaat van maken...

Zijn er inkepingen gemaakt om het front pas te maken? (vanwege de dwarse lassen boven en naast de koplamp)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

di mar 13, 2007 09:50

Goed bezig!
Moeilijk altijd om zulke lange lassen te maken. Vooral om het geduld op te brengen om niet in 1 keer door te lassen, zodat alles kromtrekt.
Ik heb er altijd bewondering voor hoe ze dat vroeger in de fabriek gewoon autogeen lasten. Ik zou er zelf een golfplaat van maken...

Zijn er inkepingen gemaakt om het front pas te maken? (vanwege de dwarse lassen boven en naast de koplamp)

Afbeelding
De inkeping boven de koplamp zat al in het nieuwe front, deze is ook nodig om het front te kunnen vormen. De inkeping in de overgang van de koplampronding naar de motorkap is wel zelf gemaakt om deze net te kunnen vormen. Op zich paste het front redelijk net aan de bovenkant, de echte inkepingen om pas te maken zijn hier gemaakt:

Afbeelding

Het front had namelijk iets hoekigere rondingen aan de onderkant, zowel links als rechts, vandaar de lassen die je op deze foto ziet. Niet te zien zijn ook nog een paar dichtgelaste inkepingen helemaal onderaan onder de bumpersteunen. Het komt er eigenlijk op neer dat je wel een goed gemaakte neus geleverd krijgt, maar je moet er vanuit gaan dat je het zelf nog passend moet maken.

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

di mar 13, 2007 23:18

Even een vraagje: binnenkort beginnen we dus met de schuurwerken, dus is het handig om reeds de juiste kleurcode voor handen te hebben. De auto wordt dus weer fel alfa-rood. Ik neem aan dat dit ook in 1962 gewoon Alfa Rosso AR 501 was? Kan de spuiter met die gegevens genoeg of moet ik nog wat weten?

De enige kleurkaart die ik zo even kon bovenvissen is uit 1965:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTVeloce_nl
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do jan 06, 2005 00:16
Locatie: Beegden

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

di mar 13, 2007 23:57

Je hebt al een hele berg werk verzet (en ik kan het weten, want ik ben ook bezig met een Giulia Spider uit '63).
Ziet er in ieder geval goed uit!

Dan de kleur: Rosso 501 kan, maar Pininfarina had ook zijn eigen kleur rood. Dit is iets meer oranje-rood en staat tegenwoordig in de lakstalen onder de code AR 514.
Voor meer info kun je terecht op: www.veloceregister.net/paintstory.html

Groet en succes met de restauratie,
Roger
Laatst gewijzigd door GTVeloce_nl op wo mar 14, 2007 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
AR 1750 GTV 1e serie '68 ,AR Giulia 1600 Spider 101 serie '63, Giulia Sprint GTV '67, Giulia Super '65, GTV6 '83
Had ooit: AR 33 1.7 ie, AR 155 2.0 8V, AR spider type 4, Lancia Thema 8.32 en veel Kappa's

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

wo mar 14, 2007 05:36

Dit is inderdaad een reuzeproject. petje af voor al het werk, maar het wordt wel weer een perfecte auto
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

wo mar 14, 2007 22:47

ik heb ook die kleur 501 op mijn Super zitten, maar is te oranje.... 501 hoort echt bloedrood te zijn en is het niet, jah, alleen in de schaduw... Let erop bij zo'n dure auto!!!!!

Spidertje van een kennis van me, zelfde probleem, ook te licht........ :?

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

ma mar 26, 2007 18:46

Ik ging meteen een vraag typen hier, maar realiseerde me dat er ook een GROTE update te melden van (voor ons dan), hoewel het niet echt op foto vast te leggen is: de laswerken zijn officieel GEDAAN 8) Wat goed nieuws is, maar wat ook betekent dat het schuren nu kan beginnen, wat minder goed nieuws is ;)

Wat de vraag betreft: ik heb het hele alfa rosso verhaal van de sixties eens doorgelezen en ben vandaag naar de autohandel geweest om naar staaltjes te kijken. Eerst even een toelichting uit het artikel:

In 1961 kende AR 4 types rood:

- lichte geeltint KF22345
- puur rood KF12924
- blauwtint KF16515
- origineel alfa rosso KF16816

Uiteraard zijn die "tinten" met een korrel zout te nemen, het gaat in alle vier gevallen om een overduidelijke roodtint. En dan nu het "probleem": deze vier tinten zijn ergens begin jaren '60 door AR onder de noemer AR303 gegooid, in 1965 werd dit AR212 om uiteindelijk AR501 genoemd te worden.

AR501 bestaat uiteraard nog, maar dit is inmiddels niet meer hetzelfde rood als in de jaren '60, bovendien kan ik wat betreft de vier aparte tinten ook niks vinden. De verfleverancier kon van bovengenoemde codes dus enkel nog AR501 vinden, waarvan ik weet dat het niet meer om de correcte kleur gaat.

Ook goed nieuws: er bestond ook een vijfde tint rood, gebruikt bij Pininfarina zelf: rosso Pininfarina KF18550, later AR211 geworden en uiteindelijk AR514. AR514 stond wel in de spies-hecker cataloog en het computersysteem en is een felrode kleur die bijna naar het oranje neigt. Deze vinden we erg mooi, maar indien verdere ontcijfering mogelijk is, willen we van de andere kleuren ook graag een staaltje om eens duidelijk te kunnen vergelijken (het plan is de originele lak op het dash een stukje polijsten en dan gaan vergelijken).

Dus bij deze: iedereen die meer weet wat betreft dit codegedoe, laat maar horen. Foto's van de verschillende roodtinten zijn ook altijd welkom. Ik vermoed zo al dat er weinig boven water zal komen en daar AR514 al "goedgekeurd" is en tijdsorigineel, er uiteindelijk hier zal voor gekozen worden, maar goed, ik kan het maar proberen (kan ik mezelf later ook niet verwijten dat ik het niet geprobeerd heb ;)).

Ik zie wel of hier nog wat leuke info opduikt, straks ga ik ook even de Glasurit online catalogus doorspitten. Alvast bedankt aan de mensen die nog wat weten te melden en excuses voor het vage verhaal ;)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

wo apr 18, 2007 23:50

Even een update die eigenlijk nogal teleurstellend is wegens geen foto's (of toch wel, zie EDIT ;)), maar ok :P:

We hebben twee spuitbusjes laten maken: AR501 en AR514. Ik ben gisteren de spuitcabine ingedoken met twee stukken carrosserieplaat en een paar kleuren primer, de beslissing is gevallen: het wordt AR514, Rosso Pininfarina. Een vurig rood met een lichte tint oranje in de volle zon.

In de Spies-Hecker boeken stond bij dit kleur dat het sinds '69 gebruikt wordt, maar na een uurtje het dashboard gepolijst te hebben, zijn we het erover eens dat het heel dicht aanleunt bij de originele roodtint. Zoek bovendien maar eens uit welk rood Rosso Pininfarina nou écht was in '62 (of weet iemand soms een AR514 spider staan met 0km op de teller die nog nooit een UV-straaltje heeft gezien? :mrgreen:)

De plamuurwerken zijn sinds vandaag ook achter de rug, tegen volgende week zou de auto in de spuitplamuur en met wat geluk zelfs de grondlaag moeten staan. De AR514 lak wordt dan ook besteld en omdat we een spuitcabine hebben, wordt de binnenkant en de motorruimte door ons al gespoten. Het spuiten van de koets hangt af van de beschikbaarheid van de spuiter. Maar in ieder geval hopelijk binnen de paar weken foto's waarop duidelijk vooruitgang te zien is, ik kan het afmonteren al proeven =P~

Dashboard bedekking, zetelvulling/hoezen en kap nog bestellen, en het ding kan 100% in elkaar gezet worden. :D

Wel nog één klein detail dat me de ogen uitsteekt: we hebben drie Borrani velgen en 1 Fergat velg, dus als iemand nog een Borrani velg heeft of weet liggen voor dit type spider, laat de PB's maar binnenrollen. [-o<

EDIT: toch nog foto's binnengekregen :)

De herstelde vleugel (hier werd een stuk plaat voor gerold om in te lassen)::
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er werd besloten om deze met overlapping te lassen, dus niet aan elkaar zoals het front, ivm sterkte en het vermijden van knikken.

Vervolgens de lasnaden weggeslepen, al het blote metaal opnieuw geprimerd en stiekem al even de bumpers gepast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder werd er op los geplamuurd, respectievelijk met Debrasil, vezelplamuur en zachtere "gewone" plamuur, deze foto's zijn tijdens de schuurwerken genomen:
Afbeelding

Zie die plamuur oplichten in het flitslicht, laat de commentaar maar komen ("zit daar 20kg op ofzo?!!!111") :biggrin:
Afbeelding

Afbeelding

Zo, toch nog wat foto's om mijn lap tekst te compenseren :mrgreen:


Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do apr 19, 2007 20:35

Echt petje af Fur, echt waanzinnig mooi om dit te volgen :thumbs:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do apr 19, 2007 21:58

Echt petje af Fur, echt waanzinnig mooi om dit te volgen :thumbs:
Gelieve alle verwijderde petjes per briefpost te verzenden naar deze man :mrgreen::

Afbeelding

Helaas wordt hij niet in massaproductie gebouwd en is ook nergens te bestellen voor in je eigen schuur, anders had ik al wel een projectje of vijf klaarstaan :P

Terug naar “Projecten”