do jun 26, 2008 23:09
Tijd voor een update lijkt me… Eerste ritje is achter de rug! Zoals elke doe-het-zelf restaurateur wel zal herkennen, heeft ook mijn project uiteindelijk veel meer tijd in beslag genomen dan vooraf gedacht. Er zit altijd 2x zoveel werk aan als je vooraf denkt, elk klusje duurt 2x zo lang en je hebt ook nog eens 2x zo weinig tijd om aan het project te werken als je vooraf gedacht had. Dus een project dat 2 maanden zou moeten duren, duurt al gauw 8x zo lang en zo komt het dat ik nu na 16 maanden eindelijk het eerste ritje achter de rug heb! En dat is best spannend als je weet dat zowat elk schroefje los is geweest. Het eerste ritje was ook gelijk door de spits de stad uit en dan een kilometer of 20 de snelweg op. De auto staat nu bij Eric Steevens in Geleen die het laatste afstelwerk gaat doen. Volgende week vrijdag gaat ie naar de RDW.
Wat is er het afgelopen jaar gebeurd? Wel, zoals eerder al te lezen was, is de complete voor + achterwielophanging gedaan. Daar geen tegenvallers, alleen de bussen van de achterwielophanging kreeg ik er echt niet zelf met de bankschroef ingeperst en moest ik laten doen. Voor lukte het wel met een flinke bankschroef en de bussen een nachtje in de vriezer.
Eigenlijk is alles vernieuwd of gereviseerd. En alles kreeg een nieuw likje verf (Caprotec) De veren zijn niet vervangen, de achterste remschijven ook niet.
Remleidingen zijn vernieuwd. Ik had een setje bij Breedevoort besteld, krijg je een zooi op lengte gemaakte leidingen met nippels e.d er al aan. Alleen zijn ze nog kaarsrecht… Maar prima met de hand te buigen, was een leuk klusje!
Velgen zijn gestraald en gepoedercoat. Nieuwe bandjes erom, de standaard voorgeschreven 165R14 banden. Wilde eigenlijk de Michelin XAS banden maar dat werd me toch te duur (160 euro p.st ex btw ex omleggen, ex balanceren en ex de binnenbanden…) Nu Toyo’s en voor 160 euro klaar incl alles. Tubeless.
Verder qua techniek niet zoveel gedaan. Koppakking vervangen en klepsteelrubbertjes vervangen. Nieuwe vacuümslang voor de rembekrachtiger, electronische ontsteking van een AR 75 ingebouwd en verder wat nieuwe slangetjes ed. Oja, toen ik de motor voor het eerst probeerde te starten, liep er overal benzine uit de carbs en na een backfire had ik een flinke fik!! Er stond een hele laag benzine in de luchtfilter bak en dat in combinatie met op de gok afgestelde ontsteking…. Gelukkig stond de kap open, de auto buiten en was het luchtfilterhuis verwijderd dus er was eigenlijk niets dat vlam kon vatten. Behalve de benzine dan. Gelukkig had ik een CO2 blusser niet al te ver weg staan. Vuur was zo uit en geen rotzooi van blusmateriaal. Gelijk de carbs er maar afgehaald en van nieuwe pakkingen en rubbertjes voorzien. En ontsteking fatsoenlijk afgesteld.
Dan de body… Ondanks dat deze nog in goede en onverprutste staat leek, kwam ik hier en daar toch meer werk tegen dan vooraf gedacht. De bodem kaal maken van tectyl viel behoorlijk tegen en daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten. Eerder in dit verslag is al wat laswerk voorbij gekomen. Ook bleek de auto achter schade gehad te hebben en zag ik toch ook wel hier en daar dat er al laswerk gedaan was. Maar dit was goed gebeurd, in elk geval beter dan ik kan en dus lekker zo gelaten. Beide achterschermen hadden een plekje, dat heb ik nog aangepakt. Spuitwerk zelf gedaan… Ik had de kleur laten mengen (2K lak) van een stukje uitgesneden voorspatbord. Daar kleurde het dus mooi. Maar de andere kant van de auto was toch net iets anders groen…. Dus daar heb ik op de gelaste en bijgewerkte plekken wat kleurverschil… Spuitwerk is sowieso al niet optimaal, maar wat wil je als hobbyist in een kleine stoffige garage…
Verder ben ook ik erachter gekomen dat het stellen van een Bertone deur niet eenvoudig is… Deurrubbers zijn nog origineel, de profieltjes waarin de zitten waren aardig roestig. En ja, dan zie je op internet dat je daar mooie aluminium profieltjes voor hebt. Kostte geloof ik iets van 150 euro en eenmaal gemonteerd zie je er niets meer van… Maar ze zitten er wel. Maar goed, ik moet nog een keer wat tijd steken in het stellen van de deuren want dat kan beter. Ook de achterklep krijg ik niet mooi sluitend. Zonder rubber wel, maar met rubber lijkt het nergens op…
Vwb interieur… Ik was van plan flink wat geluidisolatie erin te monteren, daar is echter nog niets van gekomen. Wel heb ik een setje rolgordels gemonteerd. Ook bij Breedevoort vandaan. Heel handig dat bestellen per internet… verder was het interieur nog heel mooi, alleen een sponsje erover. Kachelventilator deed het niet, had water in gestaan. Vervangen is geen prettig klusje kan ik vertellen.
Ruitenwisser mechanisme heb ik opnieuw gesmeerd, wissen gaat nu weer redelijk vlot. En zo zijn er nog wel meer kleine klusjes geweest, die stuk voor stuk heel wat tijd opslokken.
Al met al valt zo’n projectje niet mee, zeker niet in een iets te kleine ruimte en met iest te weinig tijd. Ik kan me goed voorstellen dat er heel veel projectjes uiteindelijk halverwege stranden. Als je bezig bent, ga je al gauw te ver met je klusjes. Je gaat dingen ‘ opknappen’ die eigenlijk helemaal niet echt nodig zijn. Zo blijf je bezig, op een gegeven moment moet je echt ergens stoppen. Dan hou je ook een beetje het overzicht. Ik heb ook veel meer gedaan dan ik van plan was.
Ik heb bijna al mijn spullen bij AR Parts vandaan gehaald. Een mailtje en m’n spullen lagen klaar. Ze zitten hier in de buurt en zo kon ik mooi ’s avonds m’n spulletjes halen. Wilbert had ook altijd wel goede tips dus dat was een hele goede hulp. Verder is het internet erg handig en kom je er achter dat er hele leuke spulletjes nog steeds nieuw te koop zijn! En dit forum is natuurlijk ideaal, alles is al wel een keertje besproken.
Al met al ben ik heel blij dat nu alles weer in elkaar zit en ik straks lekker kan rijden. Het eerste ritje was heel speciaal en vooral heel spannend. De motor liep erg slecht, ik ben geen ster in het afstellen van carburateurs. Op de snelweg bleek dat er meer aan de hand was want boven de 150 km/u kwam ik niet. Zat totaal geen pit in dus ik denk dat de nokkenassen niet helemaal op tijd staan. Sporing was op het oog afgesteld maar verder ging alles goed en leek alles goed te werken. Zoals gezegd staat de auto nu bij een specialist die eea gaat afstellen. Hij zou me bellen als hij grote tegenvallers zou vinden… Hij heeft nog niet gebeld… Volgende week naar de RDW. Dat wordt ook nog spannend, geen idee hoe streng ze zijn. Papieren schort ook het een en ander aan, ik heb alleen wat kopietjes van een Portugees kentekenbewijs…
Hoe dat afloopt lezen jullie later.
GT 1600 Junior