Ron GS
Full Member
Full Member

projectje witte 75 TS

di apr 08, 2008 08:29

Uiteindelijk toch voor erbij een rode 75 TS aangeschaft. De Giulia is zo goed als helemaal af en ik wilde weer eens kunnen sleutelen e.d.

Het is een rode 75 TS uit 1990 geworden. Kilometerstand onbekend, blok loopt echter als een zonnetje, is kurkdroog en verbruikt nauwelijks olie. Bak is gereviseerd (40% sper) en schakelt perfect.

Techniek: hoeft voorlopig niets aan te gebeuren.

Elektrisch: ook geen klachten, alles doet het zelfs de boordcomputer geen probleem.
Kachel dit weekend lekker aangehad, heeft twee standen, koud en warm. De fan piepte een beetje maar die hoor ik nu niet meer.

Onderstel: Zit compleet nieuw onderstel onder (Intrax / RS Racing ) dus dat is geen punt van zorg, alleen eens even uitzoeken hoe het met de afstelling zit. Zal een kwestie worden van uitproberen. Auto staat heel erg laag, staat erg mooi, op glad wegdek ook een genot, maar op heel hoge snelheid komt de auto bijna los op de springschansen voor bijvoorbeeld een viaduct op de rijksweg. Je zou zeggen dat de carrosserie daar niet beter van wordt. Tevens staat er nogal wat camber op de voorwielen. Bochten en bijv rotondes werken verslavend, de auto zoekt alleen nogal op hoge snelheden. Ik kan voorlopig nog wel leven met dit gekozen compromis.

Carrosserie: Zit hier en daar een plekje, deuren, motorkap en kofferklep geen spatje roest. Kriksteunen zijn al vervangen maar men is hier en daar vergeten het plaatje goed door te lassen, dat moet opnieuw. Tevens heeft men het sleepoog uit de wielbak getrokken dus het afwateringsgat is een beetje groot.

Komende maanden wordt de carrosserie aangepakt, bumpers/ sierstrips/achterlichten/reflectorbalk eraf, kunnen die meteen worden bijgewerkt en of vervangen, wielkastverbreders, en zijskirts eraf en interieur met bekleding eruit. (ik denk er sterk over het dashboard dan ook maar mee te nemen ivm het daarin aanwezige loofbos) Dan maar eens even kijken wat we tegen komen. Dit meteen goed aanpakken en daarna goed beschermen dan moet ie er weer even tegen kunnen.

hier nog wat foto's van de basis, zal zoveel mogelijk foto's maken en hier plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ron GS op wo feb 04, 2009 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Ruben
Member
Member

RE: projectje 75 TS

di apr 08, 2008 09:41

Mooi 75!! en nog goed in de rode lak. Zo te zien hoeft er niet veel aan te gebeuren.
Ga je er ook mee naar de ring?
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

hvou
Newbie
Newbie

Re: projectje 75 TS

di apr 08, 2008 17:06

[quote="Ron GS"]Uiteindelijk toch voor erbij een rode 75 TS aangeschaft. De Giulia is zo goed als helemaal af en ik wilde weer eens kunnen sleutelen e.d.

ziet erg goed uit :thumbs:
giulia 68

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 08, 2008 19:53

Aha, een ex-A.B. 75. :lol:

Ik snap nu de topic-kick van de midlifecrises. :wink:

Tja de buitenkant doet niks ernstigs vermoeden........ :roll: ........ben benieuwd!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Ron GS
Full Member
Full Member

Re: RE: projectje 75 TS

di apr 08, 2008 20:08

Aha, een ex-A.B. 75. :lol:

Ik snap nu de topic-kick van de midlifecrises. :wink:

Tja de buitenkant doet niks ernstigs vermoeden........ :roll: ........ben benieuwd!
Inderdaad een ex-A.B. en voor de aankoop eerst met heel veel interesse jou topic gelezen ( eigenlijk alles wat op het forum te vinden was van een 75 in combinatie met ellende e.d.) zoals ik daar al zei petje af, moet ik nog maar eens voor elkaar zien te krijgen. Ik heb de auto op de brug bekeken voor de aankoop, maar ik vewacht dat er toch wel e.a te voorschijn komt als we alles demonteren en gaan schoonmaken. Wil ik meteen doen dan heb ik dat maar gehad. Tevens maar eens op zoek naar wat reserve onderdelen....

Ron GS
Full Member
Full Member

za apr 12, 2008 14:50

Deze dagen wat kleine klussen aan de 75 verricht. Begonnen met de achterbumper vast te zetten, achter alles in de siliconenspray gezet en veel gereden.

Autoo gaat werkelijk vierkant de bocht om, alleen wil ik beslist iets aan de uitlaat doen. Voor volg ik het advies van Dre en wordt er een 2mm plaat op de bochten gelast.

Achter is een ander verhaal. Volgens mij zit er vanaf de kat geen standaard uitlaat onder. Derhalve gaat de pijp net voor de bocht aan de achterzijde omlaag. (zou handiger zijn als ie daar juist omhoog ging)

Afbeelding

vanaf de achterzijde is de bodemspeling (op het compleet ontbreken daarvan) goed te zien

Afbeelding

Derhalve moet er iets aan die bocht naar beneden gebeuren. Na dit gezien te hebben verbaast het me dat ik uberhaubt nog over drempels heen kom. Welicht heeft er iemand tips of adviezen.

Een oplossing zou zijn de hele auto 2 centimeter omhoog te zetten, alles is tenslotte instelbaar maar volgens mij kan ik nog winst uit het verhangen of het op maat maken van deze of nieuwe pijp halen.

Tevens nog een vraagje over het afstellen van de dempers en veren. Ik heb de set opgezocht op http://www.intraxracing.nl/ en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de kleine rode veren niet (zoals bij mij ) stijf aangedraaid moeten zijn. Die zijn toch aanwzig om te veren ? anders had Intrax dze veren er ook niet opgezet. #-o

Afbeelding

Afbeelding

Het plan is: of

de auto 1 cm omhoog te halen en deze 1 cm te gebruiken om de rode veer iets te laten doen. Deze zitten nu stijf aangedraaid. Wanneer de uitlaat is aangepast moet er naar mijn mening goed te rijden zijn met de auto, wel lekker hard :D (maar minder laag)

De auto op deze hoogte laten staan, de veren anders in te stellen zodat de rode veren weer meedoen. Dan moet de uitlaat zeker omhoog want de auto zal meer inveren. Ga binnenkort eens exprimenteren. :-k

Heeft iemand een idee welke achterdemper en onder mijn 75 zit ? ben niet helemaal blij met de pasvorm.

Afbeelding

gr Ron

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 12, 2008 15:04

Ron,als ik het zo zie zit er een originele vorm uitlaat onder..Dat middendeel hangt altijd laag (al dan niet met tussendemper),get used to it...
Uiteraard staat jou 75 met dit intraxset superlaag 8) gedraaid (eigenlijk voor nordsleife of trackday gebruik wat in normaal nederlands straatverkeer wellicht te laag is?). De einddemper is ook origineel,alleen het eindstukje ziet er wat 'aftermarket' uit .
Met omhoog schroeven tot de hulpspiralen wat ruimte hebben zul je wel wat bodemspeling winnen, maar remember , een 75 en drempels zullen nooit vriendjes worden... :(
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 12, 2008 17:36

Die rode veren komen enkel 'vrij' bij uitveren, zijn enkel bedoeld, dat de veren niet loskomen te hangen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

za apr 12, 2008 23:00

Strak ding hoor, maar dat camber lijkt me voor op de openbare weg niet super. Elk spoor wat hij kan vinden duikt hij ongetwijfeld in. Iets hoger lijkt me optisch ook niet verkeerd trouwens, geeft je ook wat meer bodemspeling.
Wil je hem ook soepeler geveerd hebben of dat niet?

Herken ik hier deze auto? :D .... Nice pic :lol:
Afbeelding
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Ron GS
Full Member
Full Member

zo apr 13, 2008 12:18

Ron,als ik het zo zie zit er een originele vorm uitlaat onder..Dat middendeel hangt altijd laag (al dan niet met tussendemper),get used to it...
Uiteraard staat jou 75 met dit intraxset superlaag gedraaid (eigenlijk voor nordsleife of trackday gebruik wat in normaal nederlands straatverkeer wellicht te laag is?). De einddemper is ook origineel,alleen het eindstukje ziet er wat 'aftermarket' uit .
Met omhoog schroeven tot de hulpspiralen wat ruimte hebben zul je wel wat bodemspeling winnen, maar remember , een 75 en drempels zullen nooit vriendjes worden...
Grtz,fRank

Binnenkort gaat de auto de brug op, dus op voorhand even wat vragen, waarom het wiel opnieuw uitvinden ? Dan ook de uitlaat (vanaf de kat) en de achterdemper maar eens demonteren en kijken hoe we die bocht naar beneden kunnen aanpassen. Dan maar handmatig opmaat maken.

Alessandro
Die rode veren komen enkel 'vrij' bij uitveren, zijn enkel bedoeld, dat de veren niet loskomen te hangen.

Kijk weer wat geleerd, bedankt !

M. Brandon
Strak ding hoor, maar dat camber lijkt me voor op de openbare weg niet super. Elk spoor wat hij kan vinden duikt hij ongetwijfeld in. Iets hoger lijkt me optisch ook niet verkeerd trouwens, geeft je ook wat meer bodemspeling.
Wil je hem ook soepeler geveerd hebben of dat niet?

Camber maakt hem inderdaad gevoeliger voor spoorvorming zeker op hoge snelheden goed merkbaar, op de binnenwegen stuurt de auto echt superstrak dus met de compromis kan ik nog wel leven. Ik zet hem in de toekomst 1 of 2cm hoger en probeer dat eens uit. Ivm de bodemspeling mijn vraag over de uitlaat, daar is nmm ook winst te behalen.

Ik wil de auto niet echt soepeler hebben, als ik een luxe auto had gewild had ik voor een standaard 75 moeten gaan…….. De auto is nu voorzien van 70KG achterveren, Aernoudt heeft mij geadviseerd 65 kg achterveren te monteren, is ie iets zachter, nu springt de achterkant bij elke hobbel. Voor staat ie wat mij betreft nu perfect, niet te hard Aangezien alles instelbaar is wordt het gewoon een kwestie van uitproberen.

Herken ik hier deze auto? .... Nice pic

Klopt, is nog een foto van Aernoudt in actie met de auto

Bedankt voor alle reacties en het meedenken, tips blijven welkom

Gr Ron

Ron GS
Full Member
Full Member

ma apr 28, 2008 18:54

Dit weekend de auto 1.5 cm hoger gezet, uitlaat iets beter opgehangen, einddemper aangepast, blies de gassen achter de bumper. Nu een aftermarket eindstuk van stukje rvs gefabriceerd. Even gekeken naar het camber voor en vooral hoe dat tot stand is gekomen. (ik weet het geen raceachtergrond. :oops: ) Uiteindelijk een aantal ringen aangetroffen die voor het camber zorgen ??. Zal een paar foto's maken voordat ik alles los ga halen.

Tevens begonnen met instellen dempers. De auto voor harder gezet, stukje gereden nog wat harder, weer zelfde stukje enz enz. (als er iemand een rode 75 heeft gespot waar 4 keer iemand op dezelfde parkeerplaats half onderkroop, dat was ik dus) Auto stuurt nu strakker en is rustiger, komend weekend eens verder draaien, de dempers stonden bij aanschaf allemaal helemaal open. Achter ook ens wat harder zetten en voor ook nog wat harder............ kan het altijd weer zachter zetten. :lol:

O ja tijdens afstellen bleek dat de achterveren loshangen op de brug :shock: Ik krijg mijn auto's zo niet door de apk, dus een setje standaard veren opzoeken. Zal tzt nog wat foto's maken..

Ron GS
Full Member
Full Member

zo mei 04, 2008 13:24

Gisteren naar een 75 Indy gaan kijken ivm de onderdelen. De voorbumper met mistlampen, achterbumper, hoedenplank, kunstof afdekkapjes bestuurderstoel, ruitenwisservloeistofreservoir, rood/witte achterlichten besteld. Auto heeft ook de kleur 130 Rosso ik ben benieuwd of de bumpers niet te veel verkleurd zijn. moet wel de koplampsproeiers overzetten. Achterbumper was reeds een stuk uitgezaagd en aangezien we en afteraftermarket uitlaat hebben gefabriceerd en de lak losraakt van de huidige bumper wil ik deze vervangen. In de voorbumper zit een scheur in de lip en laat de lak los, waaronder een mooie grijze lak verschijnt.

achterbumper

Afbeelding

Afbeelding

Tevens de banden van de velgen laten halen. Ben er nog niet helemaal uit, ik denk dat ik ze zwart of donkerantraciet zal spuiten.

Velgen

Afbeelding

Ik ben nog op zoek naar een rode reflectorbalk voor bij de achterlichten en een set platte lijsten voor de achterzijde. (zie ook gezocht)

De planning is om begin juni de 75 TS aan te pakken en de nieuwe onderdelen te monteren................

Op de 75 Indy zitten nog een hoop andere onderdelen (motor is reeds weg) ik zal een topic met foto's bij gespot aanmaken

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 04, 2008 22:04

Zo, die staat mooi op zijn pootjes! 8) Mooie 75, die nieuwe wielen gaan ook wel mooi staan denk ik, suc6 met deze mooie wagen!

Raimon
Guru
Guru

zo mei 04, 2008 22:15

Die velgen doen het echt super onder een 75! Hele verbetering t.o.v. het vorige in ieder geval.... Leuk topic om te volgen, erg herkenbaar. :wink:
156 SW 1.9 JTD

Ron GS
Full Member
Full Member

ma mei 12, 2008 16:42

Inmiddels binnen: een set bumpers in 130 Rosso, (voor met perfecte verstralers) een set achterlichtunits, en jawel niet opgelet dus 1 met witte en met rode streepjes, een rode reflectorbalk, een hoedenplank voor als het verkeerd gaat met de huidige bij het inbouwen van de speakers een set wielkastverbreders, voor als er met het demonteren van de huidige verbreders eentje sneuveld.

Ik heb inmiddels geinformeerd naar een achterlichtunit met witte streepjes, andere leg ik in de zon, worden ze vanzelf wit schijnt het. Ik laat het weten, kan wel even duren

Meteen de volgende vraag, ik wil de zwart/antracietkleurige delen van de bumpers overspuiten, maar heeft iemand daarvan het kleurnummer ?

Ron

Terug naar “Projecten”