Stefano,
Dorpels heb ik zelf gedaan, en heb ik geluk mee gehad: Meestal als de buitendorpels slechte plekken hebben is ook de binnendorpel aangetast, de bodem langs de dorpel aangetast, en de onderkant van de B-stijl rot.
Ik had echt geluk dat dat bij mij allemaal nog in goeie konditie was.
Meestal is dat niet zo, en kan een dorpelklus een dorpel nachtmerrie worden.
Kijk dus echt
heel goed aan de binnenzijde of je daar ellende aantreft. Zo ja, reken op een boel werk. Zo nee, wees blij maar juich niet te vroeg: Bij het weghalen van de buitendorpel kunnen er toch nare plekken verschijnen.
Ik heb destijds beide buitendorpels kompleet vervangen, van voor tot achter. Dat houdt in dat je voor en achter de onderste punt van de zijschermen moet wegslijpen; die liggen over de dorpel heen. Daarna kan je de buitendorpel loshalen: Die zit boven en onder gepuntlast. Loshalen heb ik gedaan door met de afbramer meteriaal weg te halen en daarna met een koudbeitel de punt lassen los te tikken.
In de TC las-kursus hadden ze daar zo'n speciaal boortje voor; moet je zeker kopen!
Als de buitendorpel eraf is kan je de binnendorpel inspecteren en repareren.
Zorg ervoor dat de auto goed vlak staat, en niet op z'n veren staat, voordat je de dorpels los haalt. Eenmaal scheef komt nooit meer goed.
Na het inzetten en vastlassen van de buiten dorpel kan je met inzetstukken de zijschermen repareren.
Ik had destijds nog geen goeie digi camera, dus ik heb maar weinig foto's die bovendien van beroerde kwaliteit zijn. Maar aangezien dorpels vervangen bij een Bertone zo'n beetje standaard is, zouden er toch heel wat Forumleden je van advies moeten kunnen dienen.
Sukses in ieder geval, en laat maar horen hoe het gaat.