Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

di nov 24, 2009 09:12

Hoi Sander,
Dacht dat je op verlof was :wink:
Ga ik deze namiddag proberen, Je weet bij een antwoord heb ik altijd een extra vraag :wink:
Moet je behalve de hierboven werkwijze en instellingen nog iets anders doen bvb de procedure +/- zoals Whizz man ze beschreef of de procedure zoals in werkplaats handboek 916 ( op 916 forum ) wanneer het inleren met de originele Alfa apparatuur gebeurt = +/- dezelfde als deze van Whizz man?

Thanks

chris
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

di nov 24, 2009 09:39

Na het resetten moet je de inleerprocedure uitvoeren. Die van de M1.5.5 zou moeten zijn zoals ik die omschreven heb.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

di nov 24, 2009 17:17

:D :D :D :D :D
At last opgelost. Even samenvatten.
Zoals eerder gemeld gaf interface van Sander QV aan dat er iets fout was met de lambda, deze vervangen en alle fouten bleven weg + zag je duidelijk in real time uitlezing dat de nieuwe ( eigenlijk men vorige oude met 120000 KM ) schakelde tussen arm en rijk mengsel.
Dit hielp echter niets aan het hoge stationair toerental ( 2000 toeren ).
Via Whizz man en Sander QV diversse tips gekeregen o.a. om de Ecu te resetten, ik wist zelf niet dat deze functie in het interface programma reeds werkte.
Nadien in scherm " Misc and debug" een instelling moest veranderen ( zie hierboven ) en dan de klep moest in lezen volgens de Whizz man methode.
Ik heb echter de klep ingelzen zoals vermeld in het werkplaats handboek op het 916 forum
De werkwijze is geheel gelijk als zou je de gasklep inlezen via de " Examiner".en aan de Whizz man methode echter wat korter ( 30 seconden per stap )

Na test van een 20 tal km en bij iedere stop ( 10 tallen in de file ) +/- 850 toeren stationair
Gelijk maar naar de Midas gereden om CO en lambda te controleren en ...............alles binnen de parameters.

Met dank aan al wie reageerde

PS Interface van Sander QV is een echte aanrader, dit is de derde maal dat ik er fouten kan mee oplossen + zijn ondersteuning is steeds lovenswaardig.
Maar zoals je weet Sander heb ik steeds een nieuw vraagje :wink: :wink: Bestaat er voor de 1.5.5. reeds een fout lijst en zijn er ondertussen andere buttons die functioneel zijn?

Chris
Italian cars = something else

GJK

RE: Diagnose software

za dec 05, 2009 13:03

Uit pure intresse heb ik de Unidiag software gedowload en een OBD2 kabel gekocht

Maar het werkt niet bij mij en ik heb vergeefs naar een handleiding gezocht om het probleem op te lossen.
Ik heb een AR 147 1.9JTD 16v 110kw uit 2005.

Als ik de boel aansluit krijg ik in het KW71 scherm de volgende melding,

DebugScreen
COM Port opened
Init started
error rcv wait timeout
Init Ready
No KeyBytes; Init not OK

Hopelijk kan iemand me helpen?
Ik heb geen flauw idee wat ik fout doe.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

za dec 05, 2009 17:53

Hallo,
Ik heb op het 916 forum onder rubriek techniek een oude topic van mij "OBD2 tool, Interface Sander QV alternatief examiner? " een handleiding geplaatst.
Misschien ben je daar iets mee.
Zonder de juiste def file in Unidiag of KWP 71 te openen kom je echter nergens.
Dat je het met KWP71 probeert vind ik zowieso raar want dacht dat dit enkel voor airbag en abs is en dan nog voor bepaalde oudere types.
Met het auto type kom je ook niet ver, je moet zoeken naar de juiste def file voor je motor ECU

Succes
Chris
Italian cars = something else

H4rry
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do apr 30, 2009 23:39

RE: Diagnose software

wo dec 09, 2009 10:09

als iemand enig idee heeft, het is (meer dan) welkom.

Het betreft een 2001 166 2.4JTD 10v, bijna 280.000km op de klok waar ontzettend veel achterstallig onderhoud aan zat. Dat is inmiddels, in de afgelopen 19.000km behoorlijk bijgewerkt naar weer een goed nivo.

Sinds afgelopen zondag heb ik tot het moment dat de turbo mee gaat doen een aardig perfomance probleem.
(Simpel gezegd, tot de 2250rpm zo ongeveer is de acceleratie zeer bedroevend)

Nu geeft het uitlezen (na +/- 30km testrijden) de volgende 2 codes;
P0101 (LMM) -> Er is inderdaad een verschil te zien tussen wat de motor wil en wat er gemeten wordt. Aangezien het blok er een 280k op heeft zitten vond ik een defecte lmm niet helemaal vreemd en heb deze vervangen. Echter... Geen resultaat.

P0404 (EGR) -> Wat kan is dat de Egr klep open blijft staan. Deze heb ik een tijd (electronisch) afgesloten gehad, tot bleek dat dit voor een (verder niet zichtbare en storende) melding veroorzaakte. Op dat moment heb ik de EGR opnieuw aangesloten. Tussen opnieuw aansluiten en dit probleem zit een km of 2000. In die tussentijd verder geen problemen gehad.

Tussen het 'klussen' en het opkomen van dit probleem is de motorkap niet open geweest. Afgelopen zondag naar m'n schoonvader gereden zonder problemen (km of 40) en op de terugweg merkte ik opeens dat er minder vermogen voor handen was.
Heeft gehad:
1991 AR33 1.7IE 8v / 1991 AR75 1.8IE 8v Imola / 1990 AR75 1.8IE / 1995 AR155 1.8 8v Sport / 1993 AR164 2.0TS / 1991 AR164 2.0TS / 2001 AR166 2.4JTD 10v

Rijd nu:
Iets engs (duits)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

wo dec 09, 2009 21:26

Een hangende EGR en een LMM storing zijn wel met elkaar in verband te brengen. Doordat de EGR open blijft staan, klopt de hoeveelheid gemeten lucht die langs komt namelijk niet met wat de motor feitelijk binnenkrijgt. Ik meen dat je de EGR het beste met een plaatje ipv een pakking kan afsluiten, dan kan je de klep eventueel aangesloten houden. Ik weet niet of er met wat aanpassen van de software (Squadra Tuning bijvoorbeeld) een electronische oplossing is zodat je ECU die hele EGR verder ook niet meer belangrijk gaat vinden.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

za feb 06, 2010 14:12

ik heb men distributie GTV 2.0TS ) vernieuwd na per ongelijk overspringen van de riem.
Wagen heef t effen proef gedraaid en alles leek perfect nadat alles gemonteerd was kreeg ik hem echter niet meer aan de gang.
Ik krijg het volgende te zien met de software van Sander
0x1173 Item not found Intermittent not requested
U1600 Imobilzer signal impropable , Intermittend requested dit is denk ik de code , als het de code is dan is dit ondertussen verholpen maar haalt niet uit wil niet starten
Iemand raad?
Laatst gewijzigd door Afco op za feb 06, 2010 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Italian cars = something else

stopie
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 18:53

Re: RE: Diagnose software

za feb 06, 2010 14:14

ik heb men distributie vernieuwd na per ongelijk overspringen van de riem.
Wagen heef t effen proef gedraaid en alles leek perfect nadat alles gemonteerd was kreeg ik hem echter niet meer aan de gang.
Ik krijg het volgende te zien met de software van Sander
0x1173 Item not found
U1600 Imobilzer signal impropable , die is denk ik de code , als het de code is dan is dit ondertussen verholpen maar haalt niet uit wil niet starten
Iemand raad?
wat voor auto + motor?

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

za feb 06, 2010 14:19

GTV Fase 2.0 TS bwj 2000
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

za feb 06, 2010 19:35

Aha, dat maakt ook iets duidelijk! Waarschijnlijk is het relais in de kabelboom wat je codekastje aanstuurt niet goed meer, of de kabelboom er naar toe. Controleer de relaisvoeten, ook aan de onderkant.

Die 1173 is meestal een aanwijzing dat je MAF (luchthoeveelheidssensor) versleten is.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

zo feb 07, 2010 09:01

Uiteindelijk zat het relais schuin dus eigenlijk maar half contact. Ben dit nog al eens tegengekomen = grote voeten :wink:
ook voeler aan het uitlaat nokkenas wiel alsook het wiel schoon gemaakt en starte op slag
Fouten zijn na test rit ( en vooraf resetten ) ook verdwenen
Thanks voor het meedenken
Italian cars = something else

Rendy
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 21:48
Locatie: Bladel

RE: Diagnose software

zo feb 14, 2010 10:50

Ik heb sinds een aantal dagen de kabel van Sander

Ik krijg verbinding met m'n 1.5.5. die in m'n 156 zit maar de verbinding verbreekt wel regelmatig.
Ook kan ik niet verbinden met de airbag. (staat het schakelaartje bij levering goed?)

Wie heeft er tips?
*verkocht* Alfa 145 1.4 IE *verkocht*
*verkocht* Alfa 156 1.8 TS G3 Nero *verkocht*
*overleden* Alfa 146 1.6 TS BLU GOLFO MET *overleden*
*verkocht* Alfa 156 1.9 JTD Bianco *verkocht*
Alfa 155 2.0 TS Blue Lord
Alfa 155 2.5 V6

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

zo feb 14, 2010 11:46

Schakelaartje moet je zelf kijken, als je met de ECU kan verbinden staat het op de ECU pin, als het niet lukt, staat ie op Airbag. Voor de Airbag moet je kwp71 gebruiken, het protocol op KWP81 zetten en het adres op 0x00, 0x10 of 0x20 (weet niet uit m'n hoofd welke, maar met 3 keer proberen is het vast een keer raak).

Rendy
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 21:48
Locatie: Bladel

RE: Diagnose software

zo feb 14, 2010 12:00

Dan staat de schakelaar op ecu. :lol:
Ik dacht dat je beide in één keer kon uitlezen en de schakelaar enkel bij andere merken verzet hoefde te worden.
*verkocht* Alfa 145 1.4 IE *verkocht*
*verkocht* Alfa 156 1.8 TS G3 Nero *verkocht*
*overleden* Alfa 146 1.6 TS BLU GOLFO MET *overleden*
*verkocht* Alfa 156 1.9 JTD Bianco *verkocht*
Alfa 155 2.0 TS Blue Lord
Alfa 155 2.5 V6

Terug naar “Projecten”