Ik heb een 166jtd 1999. Het stationaire toerental van dit type is aan de lage kant, staat wel goed eigenlijk volgens het boekje maar de auto dreunt nogal. Nu heb ik de kabel en software van Sander QV. Kun je hiermee ook het torental aanpassen?
Paul
Sorry, heb ik niet op gelet. Maar dit lage toerental, tenminste ik vind het laag, heeft hij zolang we hem hebben, 7 jaar nu. Is altijd bij de dealer onderhouden en daar heb ik deze vraag nog nooit gesteld. Is wel een klacht waar meer mensen mee zitten. Loopt voor de rest als een zonnetje.
mvg Paul
Nou, stampen is wel teveel gezegd, dreunen is wel het goede woord ja. Hij heeft dit van begin af aan en zoals al gezegd, het is bij dit type een meer gehoorde klacht, het toerental klopt wel volgens het boekje maar persoonlijk zou ik hem liever op 1050 1100 toeren laten draaien, wanneer ik dat met het gaspedaal doe loopt hij heel mooi en rustig.
mvg Paul
De mijne draait altijd snaarstrak op 750 toeren. Geen gedreun, alleen als de motor koud is een beetje diesel geluid (buiten, binnen hoor je bijna niets).
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.
1100 toeren is veel te hard. Dan is de auto in de file niet meer te handhaven. 750 toeren is stapvoets rijden. 1100 toeren wordt dan al een flinke gang.
Deze vraag heb ik op het 166 forum trouwens niet eerder voorbij zien komen, dus het is geen veel voorkomende klacht (voor de 166)
156 jtd van mijn ouders heeft dat ook. Het houten stuurt voelt een beetje trillerig en de motor zorgt voor trillinger. Met gaspedaal klein beetje gas erbij en het is rustig...
Start ie ook wat moeilijk? Kan goed een versleten 2massa vliegwiel zijn. Daar krijg je ook een onrustigere stationair loop van en meestal merk je dan ook dat ie niet zo mooi start als andere autos. Als dat ding versleten is kan je volgens mij heel lang ermee doen voordat je ander problemen krijgt als gevolg.
Maar het kan ook nog zitten in de injectoren. Als een van de injectoren een iets vervuiling heeft en daardoor een fractie minder opbrengst krijg je ook trillingen, juist bij stationair merk je dat (dan zijn de hoeveelheden heel klein dus het effect naar verhouding groter). Je kan eens de injector retour leidingen op maat bekers aansluiten om te kijken of er verschil in retour zit.
Ik weet eigenlijk niet of JTD motoren het hebben maar bij veel common-rail motoren kan je een test uitvoeren (aanvragen via de diagnose tester) waarbij de motor 1 voor 1 de injectoren uitzet en dan de toerental val meet. Daarmee kan hij dan bepalen wat de koppelbijdrage is per cylinder.