the phoenix

mijn 1978 spider project

do mei 20, 2010 10:58

Allo
ben al een tijdje op het forum. Maar het werdt eens tijd dat ik mijn alfatje toon.
Heb hem gekocht 4 jaar geleden met geblokkeerde motor, remmen, benzinepomp. Ook was de soft top gescheurd en lag er 11 jaar stof en metaalstof op.
Eerste jaar heb ik de spica injectiepomp eruit gegooid. Ik wist nog niet zoveel plaatsen voor onderdelen en een kennis had een setje solex carbs liggen. Meteen een lage druk benzine pomp er op en carb omvormingsmotor stuk. Door de cardan as een stukje te draaien hebben we de motor uiteindelijk los gekregen. De remmen uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet. Voorlopig met plastic en ducktape het dak gerepareert en is gaan testen. (Een foto van dit stadium volgt nog :P beetje grappig zicht).
Na ongeveer 5 maanden even pech gehad. De ketting in de motor was deels gebroken. (mensen zeggen dat een motor dit meestal niet voelt, Maar dat was een serrieuze slag.) Uitlaatklep van cilinder 3 moest eraan geloven. Sinds hij nog reed en we niet meteen wisten wat er mis was reden we even nog door met hem. (Mooie vlam soms uit de uitlaat :p).
Na wat vakantie werkjes en de stress van de motor niet meer geregelt te krijgen heb ik hem binnen gebracht voor rivisie. Daar zagen we het probleem pas :D .
Ondertussen heb ik via dit forum een targa hard top gekocht als voorlopige oplossing van het dak ( heel fel bedankt due). En dit is het uiteindelijke resultaat.
Afbeelding
Hopelijk werkt de links eerste keer dat ik dit doe :p

Afbeelding

Afbeelding


Wordt nog vervolgt :p
P.S. de druppels onderaan de auto is water heb hem juist gewassen (Veel schrijffouten blijkbaar mijn excuses hiervoor zal er op letten)

the phoenix

RE: mijn 1978 spider project

zo mei 23, 2010 17:40

Dit weekend gekeken naar de bestuurdersdeur en het ijzertje van de verwarmings ventielen een kleurtje gegeven.
Het raam aan de bestuurders kant ging niet meer naar beneden. En de deur voelde altijd al redelijk zwaar aan.
Na het verwijderen van de bekledings panelen zag ik het volgende.

Afbeelding.

Een klemtang hield de twee kabels samen en het raam systeem vast. :shock:
Mij goed een gratis vise grip gekregen met deze auto :p
Al vlug werdt doedelijk dat de kabel vroeger gebroken was. en dus niet vervangen was geweest :?
Na een tijdje worstelen met de kabel terug in te zetten en vast te maken aan het tandwiel. Ging het venstertje open maar niet meer volledig toe.
Blijkbaar een grootstuk van de kabel weg :(.
Het is mij ook gemerkt dat er een haakje onderaan de deur zit. Iemand enig idee waarvoor het dient :?: .
De Kabel schuurt er namelijk tegen.
Afbeelding

EN dus het resultaat na een weekendje met kabels spelen
Afbeelding

P.S. Weet iemand of het mogelijk is om elektrische vensters te plaatsen in deze spider?
Of iemand in de buurt dit al deze kabel vervangen heeft. Dan bestel ik een nieuw systeem met kabel

the phoenix

RE: mijn 1978 spider project

di jun 01, 2010 09:53

Wegens het slechte weer even geen mogelijkheid om te klussen. :(
Plannen voor de zomer zijn het strippen van de wagen zandstralen en laagje epoxyprimer er op doen zodat we rustig eens een kijkje kunnen nemen naar de graad van roest.
:? (Heb er niet zo goed gevoel over :(
Mss al wat plaatwerk vervangen.
Mechanisch zijn the revisie kits voor de remklauwen al aangekomen. :D Aangezien ze nog al wat blokkeren.
carbs worden ook gereviseerd omdat er 1-tje wat benzine bovenaan lekt. De kit is al besteld alleen nog wachten.
Verdere onderdelen wacht ik op spaitalia mss een koopje daar doen gelijk vorig jaar :p
Deze week wordt de garage weer vrij gemaakt van het bouw materiaal en dan kan hij er terug in.

Hou jullie op de hoogte

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: mijn 1978 spider project

di jun 01, 2010 10:04

Geen inhoudelijke antwoorden, maar je bent lekker bezig!!

Ben benieuwd hoe deze Spider straks staat te glimmen!! Zo te lezen ontbreekt het niet aan de plannen en grondige aanpak! Succes!! :thumbs:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

the phoenix

RE: mijn 1978 spider project

do jun 24, 2010 13:45

onderdelen zijn binnen. jammer van het slechte weer in spa.
garage loopt iets uit wat tijd betreft.
:(

the phoenix

RE: mijn 1978 spider project

zo jul 11, 2010 08:59

Ok nu de garage wat plaats heeft. Kon ik eindelijk beginnen. Het dak is verwijderd en alle banden en sierlijsten aan de rechterkant ook.
Afbeelding
Mijn vader had me aan geraden eerst naar de remmen een kijkje te nemen omdat de auto nog al wat naar links wou gaan tijdens het remmen.
Het probleem werdt al snel duidelijk. De achterste rem klauw zat helemaal vast (Vondt het al raar dat er geen remstof op de klauw was en dat de blokjes nog nieuw leken :D :lol: .
Afbeelding
Het heeft me een weekje geduurt om allerlei methodes te zoeken en uit te proberen om beweging te krijgen in de cilinders. maar tot spijt, ze zitten muurvast.
( De truc met de spuit heb ik geprobeerd, na het ontluchten de spuit gevuld en opnieuw druk op gebouwd. GEbeurde niets behalve dat het zuigertje van de spuit tegen het plafond vloog na het los laten.)
De rem klauw is momenteel in een revisie bedrijf waar ze met een oliepomp (0-200bar) het gaan proberen (Ook de eerste keer dat ze een klauw zagen die zo vast zat).
De voorste rem klauw ging vlotjes. Na het verwijderen van de cilinders heb ik ze in een badje G60 met een beetje WD40 gestoken. Het meeste van de verf, remstof en roest kwam er vrij wel meteen er van af maar toch een nachtje er in laten zitten (krachtig spul).
Afbeelding
iemand heeft de klauw een beetje beschadigd ik denk het het is gebeurd bij een vervanging van remblokjes. (Zie foto). Moet deze remklauw hiervoor vervangen worden ? Het stof kapje komt hier tog over?
Afbeelding
Straks even zien wat het resultaat is.
Vandaag ga ik de bumpers afhalen. Na een interne fotosessie achter de bumper wat onrust stellende beelden gezien :( .(gewoon digitaal cameratje ergens in een gaatje in steken en foto's nemen -> goedkope endoscoop :P )
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
SpiderKoen
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 11, 2010 22:21
Locatie: Assen

RE: mijn 1978 spider project

do aug 12, 2010 22:09

Dat haakje onder aan de binnenkant van de deur is bedoeld als kabelgeleider. Normaal zit ter plaatse van dit haakje een buitenmantel om de kabel (net als een om een remkabel) die vervolgens door een rubberen "dop" gaat. Die rubberen "dop" zit dan geklemd in dit haakje om de voorkomen dat het geheel verschuift. Ik heb er helaas geen foto van. Maar het bewijst wel dat de kabel een keer is gebroken en dat deze onderdelen zijn verwijderd. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel... :?
Alfa moet, een Spider doet je goed!

the phoenix

RE: mijn 1978 spider project

do aug 19, 2010 16:49

mmm ik begrijp wat je bedoelt.
Zal een mogelijke oplossing voor dit probleem zoeken. onder tussen heb ik al een nieuw kabel systeem in handen.
(Als het plaatsen ervan te moeilijk verloopt zal ik een volledige deur met het glas zoeken (tweedehands))
Heb het even druk met herexames en werken aan het huis dus hij staat even in de garage te rusten.

Terug naar “Projecten”